به گزارش برنا؛ رقابت‌های المپیک توکیو که به دلیل شیوع ویرس کرونا یک سالی عقب افتاد حالا بر اساس اعلام رسمی IOC قرار است مرداد سال جاری به میزبانی کشور ژاپن برگزار شود. در همین راستا چندی پیش در نشست شورای معاونان وزارت ورزش و جوانان، میزان پاداش قهرمان، نایب قهرمان و مقام سوم رقابت های المپیک و پارالمپیک توکیو تعیین شد. پاداش کسب مدال طلای المپیک و پارالمپیک 2 میلیارد تومان، مدال نقره یک میلیارد و 250 میلیون تومان و مدال برنز 750 میلیون تومان در نظر گرفته شده است. پیش تر نیز کمیته ملی المپیک به رسم هر دوره برای تقدیر از مدال‌آوران بازی‌های المپیک  رقمی را جهت پاداش پای سکو برای ورزشکاران تعیین کرده بود.

محمد فتوحی، عضو تیم‌ ملی شمشیربازی در این رابطه به خبرنگار گروه ورزشی خبرگزاری برنا گفت: به نظرم در این شرایط بد اقتصادی پاداش خوبی را در نظر گرفتند. قطعا این رقم می‌تواند برای ورزشکاران روحیه بخش باشد.

او درباره نتیجه احتمالی شمشیربازان در توکیو افزود: ما خودمان قبل از اینکه مسئولین، شمشیربازی را جزو رشته‌های شانس مدال قرار بدهند این شانس را برای تیم در نظر داشتیم اما بعدها با نتایجی که کسب کردیم مسئولین هم مجاب شدند که ما هم می‌توانیم در توکیو روی سکو قرار بگیریم. شیوه تمریناتمان هم برای گرفتن مدال است و جز این عملکرد هیچ چیز نمی‌تواند ما را راضی کند.

علی پاکدامن، عضو تیم ملی سابر کشورمان نیز اظهار کرد: جا دارد تشکر ویژه‌ای داشته باشیم از وزارت ورزش که همیشه هوای ورزشکاران را دارد به ویژه از زمانی که دکتر علی‌نژاد به عنوان معاون حوزه ورزش قهرمانی انتخاب شدند این حمایت‌ها بیشتر به چشم می‌آید. هرچند وضعیت اقتصادی کشور کمی وخیم است اما ایکاش برای مدال‌های نقره و برنز هم مبلغ بیشتری را در نظر می‌‌گرفتند تا اختلاف زیادی با مدال طلا نداشته باشد. به هر جهت ورزشکاران برای گرفتن این سهمیه زحمت زیادی را کشیدند و ممکن است یک اتفاق کوچک مانند آسیب دیدگی جزئی آنها را از کسب مدال‌های خوشرنگی مانند طلا دور کنند.

پاکدامن با گلایه از اداره کل ورزش و جوانان استان تهران ادامه داد: همانطور که ابتدای صحبتم گفتم باز خوشبختانه وزارت ورزش به فکر ورزشکاران است. این در حالی است که اداره کل استان تهران هیچ اهمیتی به کسب سهمیه ‌ها نداد. امیدوارم تن اداره کل به وزارت ورزش و کمیته ملی المپیک بخورد تا شاید بیشتر هوای ورزشکاران استان را داشته باشند.

محمد بنا، سرمربی تیم کشتی فرنگی در مورد پاداش مدال‌های المپیک توضیح داد: مسئله پاداش است که مشخص است البته 200 سکه سال قبل تکرار شده و جایزه معقولی است و امیدوارم بچه‌ها تلاش کنند و بهترین نتیجه را بگیرند.

او درخصوص شانس گرفتن مدال طلا در المپیک گفت: نمی توان قول داد ولی بچه‌های ما جزو بهترین‌های دنیا هستند. همه تلاش خود را در این دو سال و نیم کردند، یک سهمیه کمتر گرفتیم ولی 5 سهمیه هم خوب است.

ناهید کیانی، المپین تیم ملی تکواندو زنان با اشاره به پاداش تعیین شده برای المپیک گفت: المپیک میدان بسیار بزرگی است و واقعا جو این رقابت‌ها و مدالی که می‌توان در این رویداد مهم جهانی گرفت را با هیچ مبلغی نمی‌توان جبران کرد اما در هر صورت به نظر وزارت ورزش و جوانان احترام می‌گذارم. قطعا هر مبلغی که در نظر گرفته شود برای ما انگیزه بخش است. تمام زندگی ما ورزشکاران همین ورزش و درخشیدن در مسابقات است. همانطور که گفتم این پاداش ها برای ما انگیزه است ولی به شخصه برای من مهم ترین هدف برای گرفتن مدال المپیک خوشحال کردن افرادی است که من را دوست دارند از خانواده گرفته تا دوستان و مردم عزیزمان.

نازنین ملایی، عضو تیم ملی روئینگ بانوان هم در این رابطه به خبرنگار برنا گفت: به نظرم من با توجه به شرایط کنونی کشور از لحاظ مشکلات اقتصادی و غیره این رقم در مقایسه با پاداش سایر مسابقات رقم معقولی است. یادم است برای بازی های آسیایی و حتی دیگر رقابت های بین المللی این رقم بسیار پایین بود.

دارنده مدال نقره بازی‌های آسیایی جاکارتا خاطرنشان کرد: این رقم مناسب است اما این را هم باید در نظر گرفت که المپیک هم با سایر مسابقات بسیار متفاوت است و شاید یک ورزشکار فقط یکبار این میدان و یا حتی یکبار بتواند صاحب مدال این رویداد مهم جهانی شود. برای گرفتن این مدال هم در کمترین حالت ممکن حداقل 4 سال از عمر خود را صرف کرده است. بنابراین انتظار داریم این پاداش‌ها مقطعی نباشد. یعنی در کنارش یکسری امکانات هم در نظر بگیرند مانند حقوق مادام العمر و یا شغلی که دائمی باشد.

تقدیر از ورزشکاران مدال‌آور در رقابت‌های بین‌المللی مختلف، همواره یکی از بحث‌های جنجالی چند سال اخیر ورزش کشور بوده که مسئولان ورزش را با چالش‌های زیادی مواجه کرده است. این دوره هم برای رقابت های المپیک توکیو با توجه به بحران کرونا و حتی تحریم های بین المللی ایران احساس می شد این چالش ها بیشتر از قبل به چشم بخورد ولی با نگاهی کوتاه به رقم تعیین شده و ابراز رضایت ورزشکاران از این مبلغ می توان امیدوار بود که در این زمینه جامعه ورزش با آرامش خاطر بیشتری راهی مسابقات المپیک توکیو شود. 5