به گزارش برنا، به نقل از اداره کل اطلاع رسانی و امور سخنگویی وزارت امور خارجه مدیرکل زنان و حقوق بشر وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران و مدیرکل سازمان ملل، حقوق بشر و مشترک المنافع نیوزلند به صورت مشترک ریاست نخستین دور این گفت‌وگوها با موضوع حقوق بشر را برعهده داشتند.

هدف از این گفت‌وگوها، آشنایی با وضعیت حقوق بشر در دو کشور، ایجاد درک بهتر از واقعیت‌های موجود و تبادل تجربیات میان جمهوری اسلامی ایران و نیوزلند در زمینه حقوق بشر بود.

در این جلسه، طرف ایرانی رویکرد جمهوری اسلامی به مقوله حقوق بشر و کرامت انسانی بر اساس مبانی اسلامی و قانون اساسی و روند رو به توسعه ارتقاء موازین حقوق بشری در عرصه های مختلف در کشورمان را تبیین کرد.

طرف نیوزیلندی هم تلاش‌های کشورش در ارتقای حقوق بشر به‌ویژه در حوزه زنان و حقوق بومیان را تشریح کرد.  

طرفین وضعیت زنان، حقوق معلولان، تاثیر تغییرات اقلیمی بر حقوق بشر، مقابله با بیگانه‌هراسی و اسلام‌هراسی، حق توسعه، تاثیر منفی اقدامات قهرآمیز یکجانبه بر بهره‌مندی از حقوق بشر، مبارزه با قاچاق انسان، اشکال معاصر برده داری و سوءاستفاده جنسی از کودکان، رفع فقر مطلق و بهره‌مندی از استانداردهای مناسب زندگی را به‌ عنوان زمینه‌هایی برای همکاری در سطوح مختلف به‌ویژه سازمان ملل متحد مورد بحث قرار دادند و درباره ادامه گفت‌وگوها در آینده ابراز تمایل کردند.