شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#برجام#انگلیس#وزیر خارجه

تاکید وزیر خارجه انگلیس بر اهمیت برجام در دیدار با همتای صهیونیستی

وزیر امور خارجه انگلیس که در فلسطین اشغالی به سر می‌برد در دیدار با همتای صهیونیستی خود بر اهمیت برجام تاکید کرد.

تاکید وزیر خارجه انگلیس بر اهمیت برجام در دیدار با همتای صهیونیستی

به گزارش منیبان، دومینیک راب روز چهارشنبه در توئیتی نوشت: امروز در ملاقاتی که با گابی اشکنازی داشتم تعهد انگلیس به راه حل تشکیل دو کشور فلسطین و اسرائیل، اهمیت توافق هسته‌ای قوی‌تر با ایران و تعهد لندن به امنیت اسرائیل را مورد تاکید قرار دادم.

وی آنچه را پیشرفت در زمینه دستیابی به آینده‌ای مثبت برای اسرئیلی‌ها و فلسطینیان خوانده است، حیاتی دانست.

این اولین دیدار وزیر امور خارجه انگلیس در جریان سفرش به فلسطین اشغالی است. او در این سفر یک روزه قرار است با «بنیامین نتانیاهو» نخست وزیر رژیم صهیونیستی در قدس اشغالی و «محمود عباس» رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین در رام‌الله دیدار کند.

غربی ها که از شکست اسرائیل در جنگ 12 روزه علیه غزه ، اوضاع نابسامان امنیتی و سیاسی در فلسطین اشغالی نگران هستند و از سوی دیگر سطح ناامیدی در صهیونیست ها رو به فزونی گذاشته است، برای سفر به فلسطین اشغالی و اعلام حمایت از آنها به صف شده اند و قبل از دومنیک راب ، آنتونی بلینکن به سرزمین های اشغالی سفر کرده بود.

دیدار با «ریاض المالکی» همتای فلسطینی و «محمد اشتیه»  نخست وزیر تشکیلات خودگردان فلسطین از دیگر برنامه‌های وزیر امور خارجه انگلیس در این سفر اعلام شده است.

راب پیش از سفر به فلسطین اشغالی با رافائل گروسی مدیر کل آژانس بین المللی انرژی اتمی در لندن دیدار کرد. گروسی دوشنبه گذشته اعلام کرد که درباره تداوم بازرسی و راستی آزمایی بازرسان آژانس درخصوص برنامه هسته ای صلح آمیز جمهوری اسلامی با ایران تفاهم کرده است.

هرچند درباره رایزنی گروسی با مقامات لندن درباره پرونده اتمی ایران گزارشی منتشر نشده اما سفر او به پایتخت یکی از اعضای اروپایی برجام در شرایطی که مشارکت کنندگان این توافق با نیم نگاهی به فعالیت‌های هسته‌ای ایران بر اساس گزارش‌های آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، سرگرم مذاکره برای احیای توافق هسته ای هستند، حائز اهمیت است.

از این منظر، رایزنی وزیر امور خارجه انگلیس با همتای صهیونیستی درباره برجام بی ارتباط با تحولات برجامی در وین نیست. نمایندگان کشورهای عضو برجام هم طی یک ماه گذشته در وین گردهم آمده‌اند تا در خصوص احیای این توافق رایزنی کنند. برداشت قریب به اتفاق قدرت‌های جهانی از ماحصل مذاکرات وین حاکیست که پیشرفت قابل توجهی در گفت‌وگوها به دست آمده اما برخی اختلاف نظرهای جدی باقی‌مانده که باید حل و فصل شود.

اعضای برجام امیدوار بودند تا ۳۱ اردیبهشت که تفاهم موقت ایران و آژانس بین المللی در خصوص تداوم بازرسی و راستی آزمایی از برنامه اتمی ایران به پایان رسید به جمع‌بندی برسند؛ اما این امر محقق نشد.

ایران و آژانس اوایل اسفندماه پارسال به توافقی دست یافتند که بر پایه آن تهران در چارچوب قانون «اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ ها و صیانت از حقوق ملت ایران» تعهدات داوطلبانه برجام از جمله اجرای پروتکل الحاقی را متوقف کرده و دوربین‌های نظارتی برخی از مراکز هسته‌ای را تا سه ماه از دسترس بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی دور نگه می‌دارد.

مقرر گردید که اگر تحریم های آمریکا ظرف سه ماه به طور کامل لغو شد، ایران این اطلاعات را در اختیار آژانس می گذارد، در غیر اینصورت اطلاعات برای همیشه پاک خواهد شد. از آنجا که هنوز مذاکرات وین ادامه دارد آژانس بین المللی انرژی اتمی و ایران روز دوشنبه توافق کردند که تفاهم اسفند ماه را به مدت یک ماه دیگر تمدید کنند.

جمهوری اسلامی ایران تاکید دارد «هنگامی به تعهدات برجامی خود بازخواهد گشت که آمریکا همه تحریم‌ها را در عمل و نه در حرف یا بر روی کاغذ، لغو کند و این لغو تحریم‌ها مورد راستی آزمایی ایران قرار گیرد.»

کاظم غریب آبادی سفیر و نماینده دائم ایران نزد سازمان‌های بین المللی مستقر در وین به کشورهای طرف مذاکره توصیه کرد تا از فرصت تفاهم تهران و اژانس که بر اساس حسن نیت ایران فراهم شده است، در جهت لغو کامل تحریم ها به گونه ای عملی و قابل راستی آزمایی استفاده کنند.