شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#حواشی#واقعیت

حواشی قطع برق در شهربازی‌ و آسانسورها از شایعه تا واقعیت

کدخبر: 415058
سخنگوی سازمان آتش‌نشانی با اشاره به ویدئوهایی که حاکی از گیر افتادن شهروندان در وسایل شهربازی‌ها به ویژه در ارتفاعات به دلیل قطع برق بود، توضیح داد.

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از قرن نو ،جلال ملکی (سخنگوی سازمان آتش‌نشانی) با اشاره به حواشی قطع مکرر برق در روزهای اخیر و بازنشر ویدئوهایی که نشان می‌دهد گروهی از شهروندان در وسایل شهر بازی گیر افتاده‌اند گفت: واقعیت این است که من هم این تصاویر و فیلم‌ها را دیده‌ام اما هیچ تماسی با آتش‌نشانی در این زمینه گرفته نشده است.

وی توضیح داد: قطعا این ویدئوها متعلق به قبل است؛ یعنی چند سال پیش که یا به واسطه قطع برق یا اشکال فنی این موضوع پیش آمده است اما اخیرا ما تماسی در این زمینه نداشتیم.

ملکی اضافه کرد: قاعدتا در شهربازی‌ها بویژه برای دستگاه‌های حساس که در ارتفاعات فعالیت می‌کنند باید برق اضطراری در نظر گرفت. وقتی برق برود مردم که نمی‌توانند در ارتفاع 30 و 40 متری برای دو سه ساعت بمانند.

سخنگوی سازمان آتش‌نشانی ادامه داد: این روزها البته به خاطر همه‌گیری کرونا بسیاری از شهربازی‌ها تعطیل هستند اما در سال‌های گذشته ما مواردی را داشتیم که با ما تماس می‌گرفتند و ما مجبور بودیم شهروندان را با استفاده از نردبان‌های بلند و به دشواری از ارتفاع پایین بیاوریم.

وی تاکید کرد: اما در سال‌های اخیر بسیار کم شاهد چنین مسائلی بودیم و این نشان می‌دهد احتمالا شهربازی‌ها از برق اضطراری یا برق ذخیره استفاده می‌کنند، البته باید این نکته را هم تاکید کنم که ایمنی شهربازی‌ها با آتش‌نشانی نیست اما در صورت بروز مشکل ما ورود می‌کنیم.

قطع برق در آسانسور واقعا دلهره‌آور است

سخنگوی سازمان آتش‌نشانی در ادامه و در پاسخ به پرسش خبرنگار قرن نو درباره میزان تماس‌ها با آتش نشانی به دلیل گیر افتادن در آسانسور به دلیل قطع برق گفت: متاسفانه در این زمینه باید بگویم میزان تماس‌ها بسیار زیاد بوده است. تهران به دلیل نوع معماری آسانسورهای زیادی دارد؛ آسانسورهایی که با قطع برق متوقف می‌شوند.

ملکی اضافه کرد: این موضوع به ویژه در برج‌ها مشاهده شده است. طبق قانون برج‌ها باید برق ذخیره داشته باشند اما بسیاری از برج‌ها به ویژه برج‌های قدیمی از این سیستم بی‌بهره‌اند.

وی با اشاره به همه‌گیری ویروس کرونا نیز گفت: حالا فکر کنید یک نفر هم با علائم کرونا درون آسانسور باشد؛ برق هم برود، در این صورت شما باید دست‌کم 20 دقیقه در این شرایط با یک بیمار کرونایی باقی بمانید. این‌ها مصیبت‌های قطع برق و گرفتاری در آسانسور است.

ملکی با بیان این مطلب که حبس در آسانسور واقعا دلهره‌آور است گفت: خود من هم اگر در آسانسور گرفتار شوم دلهره می‌گیرم، اما باید بدانیم که آسانسور هنگام قطع برق خطر سقوط ندارد و همه باید آرامش‌شان را حفظ کنند.

سخنگوی سازمان آتش‌نشانی درخاتمه گفت: وقتی بعد از 20 دقیقه تا نیم ساعت محبوسان درون آسانسور را بیرون می‌آوریم عمدتا بسیار شاکی، عصبانی و پرخاشگر هستند، این نشان از فضای پراسترس حبس درون آسانسور دارد.