شهرخبر
برچسب‌های مهم خبری:#سرمایه گذاری#گیلان

تحول در گردشگری گیلان با سرمایه گذاری 2 هزار میلیارد تومانی

ایرنا/ براساس آخرین خبرهای واصله، تحول در گردشگری گیلان با سرمایه گذاری 2 هزار میلیارد تومانی صورت گرفت.

باران، شالی، تاریخ و طبیعت سفر می آفرینند و اگرچه کرونا ضربه ای ناخوش بر پیکره آفاق پویی در جهان و کشور وارد کرد، اما با نگاه به عملکردی هشت ساله، روشنایی در سپهر گردشگری گیلان می تواند این سرزمین را به صنعت سیاحت دلخوش سازد.

گیلان همیشه در عرصه تاریخ کشور منشا تحولات عظیم فرهنگی و تاثیر گذار در کشور بوده است. وجود حکومت هایی چون دیلمیان کیانیان و نهضت جنگل گواهی بر این ادعاست و براساس مستندات موثق مطالعات باستانشناسی سابقه سکونت در گیلان که همان دیلم و جیلان است به سه هزار و 500 سال پیش باز می گردد.

به همین سبب ثبت جهانی جنگل های هیرکانی به عنوان دستاوردی بزرگ برای این اثر طبیعی در استان گیلان بود که پس از چندین دهه انتظار در دولت تدبیر و امید امید به ایستگاه پایانی رسید تا به کارنامه این دولت ثبت شود.

ثبت جهانی جنگل های هیرکانی و تحقق آرزویی دیرینه

گیلان است و باران؛ مسافرانی که عطش باران دارند و مردمانی که در تفقد میهمان شهره اند؛ اما این بار کرونا شرایطی خلق کرد که صنعت گردشگری در سراسر جهان با خسارت روبه رو شود و گیلان نیز از این آسیب بدور نماند. اما این سرزمین به سبب موقعیت طبیعی از مواهب و گیرایی های برخوردار است که جنگل های هیرکانی به یادگار از از دوره چهارم زمین شناسی بارزترین آن هست.

هیرکانیان گیلان اگر چه همیشه مِه خیس نوش نمی کردند و گاه گلوی رودخانه های جوشان زیر پای استوارشان به قوطی های فلزی گردشگران می خراشید، اما به سبب حمایت و تلاش در تیر 98 این عرصه های کهن طبیعی شمال کشور که بخشی از آن در گیلان قرار داشت ثبت جهانی شد تا مهری محکم بر امانت داری قدیمی ترین جنگل جهان خورده باشد.

ثبت جهانی جنگل های هیرکانی از مبارک ترین رویدادهای میراثی کشور و به خصوص استان سبز نواز گیلان بود که علاوه بر معرفی جهانی این اثر طبیعی به تمامی جهان، بلکه توانست زمینه حراست بیش از پیش این سرمایه کهن را نیز رقم زند. دستاوردی و رویایی که در دولت تدبیر و امید و با تلاش و رایزنی های چندین ساله و هزینه سنگین به واقعیت بدل شد.

در چهلمین اجلاس کمیته میراث جهانی یونسکو در باکو پایتخت جمهوری آذربایجان اعلام شد؛ جنگل های هیرکانی چهار استان گیلان، مازندران، گلستان و سمنان برای ثبت در لیست میراث جهانی یونسکو پیشنهاد شد؛ سه سایت پیشنهادی استان گیلان بخش هایی از مناطق حفاظت شده سیاهرود رودبار، گشت رودخان فومن و لیسار تالش هستند که مورد بازرسی بازرسان یونسکو قرار گرفتند.

سه سایت یادشده از جنگل های هیرکانی مربوط به استان گیلان است و این مناطق به عنوان مناطق حفاظتی تلقی و هیچگونه دخالت انسانی در آن انجام نخواهد شد و به عنوان جاذبه های طبیعی گیلان محسوب خواهند شد.

پرونده نامزدی جنگل های هیرکانی برای ثبت در لیست میراث جهانی یونسکو به وسیله میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی با همکاری سازمان محیط زیست، سازمان جنگل ها و مراتع، دانشگاه تربیت مدرس و بنیاد سوکوی آلمان تهیه شد و در فوریه سال 2018 به این سازمان ارسال شد و در تیر 98 در فهرست جهانی به ثبت رسید.

جنگل های هیرکانی از بقایای جنگل های دوران سوم زمین شناسی هستند و به لحاظ پایداری و قدمت از اهمیت بسزایی برخوردارند؛ حدود دو میلیون هکتار از این جنگل ها در ایران بویژه شمال کشور قرار دارد و ثبت جهانی این اثر ارزشمند در فهرست میراث جهانی اقدامی مناسب برای حفظ زیست بوم و گردشگری طبیعی است.

جنگل های هیرکانی نوار سبزی به طول 850 کیلومتر هستند که از جلگه گرگان تا قسمتی از کشور آذربایجان کشیده شده اند. نام این جنگل ها از نام قدیم گرگان که در گذشته هیرکان خوانده می شد، گرفته شد؛ منطقه ای جنگلی در کرانه جنوبی دریای خزر و شمال رشته کوههای البرز که غنا و تنوع زیستی، گونه های بومی، نادر و منحصر بفرد گیاهی و جانوری و زیبایی حیرت انگیز طبیعی اش چشم هر بیننده ای را خیره می کند.

ثبت جنگل های هیرکانی به عنوان کهن ترین اثر طبیعی استان گیلان علاوه بر مراقبت بیشتر می تواند در جذب گردشگران داخلی و به خصوص خارجی تاثیر بسزایی داشته باشد که البته در حال حاضر به دلیل همه گیری ویروس کرونا این ارتباط با گردشگری خارجی در کوتاه مدت قطع می باشد.

تکانه ای در سپهر گردشگری گیلان زیر سایه کرونا

حساسیت مدیریت امور مربوطه به میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی با روی کار آمدن دولت تدبیر و امید رویکردی دیگر از نظام برنامه ریزی در راستای توسعه بخشی حوزه های تحت پوشش را رقم زد.

پائیز 99 بود که علی رغم توقف چرخه گردشگری براثر کرونا در گیلان، افتتاح 26 پروژه گردشگری از طریق ارتباط تصویری توسط رئیس جمهور، با اعتبار بالغ بر 329 میلیارد تومان و ایجاد اشتغال برای 738 نفر خبری خوش در سپهر گردشگری استان شد.

به گفته مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی گیلان این طرح ها در شهرستان های رشت، فومن، ماسال، شفت، انزلی، رودبار، لاهیجان، رودسر، رضوانشهر، تالش و لنگرود قرار دارند و زمینه ساز بهبود و توسعه زیرساخت های گردشگری استان شده اند.

مسعود حلاج پور پیرامون تحول در گردشگری گیلان با سرمایه گذاری 2 هزار میلیارد تومانی افزود: در دولت تدبیر و امید 530 پروژه در بخش گردشگری با حجم سرمایه گذاری بیش از 2 هزار میلیارد تومان در گیلان به بهره برداری رسید.

وی اظهار داشت: پیوستن و بهره برداری از این تعداد پروژه گردشکری به ظرفیت اقامتی استان، 2 هزار و 100 اتاق و 6 هزار و 500 تخت اضافه و زمینه اشتغال بیش از 2 هزار و 500 نفر را از سال 1392 تاکنون فراهم کرده است.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی گیلان گفت: همچنین تعداد 308 طرح با برآورد حجم سرمایه گذاری 2 هزار و 200 میلیارد تومان و پیش بینی ایجاد اشتغال چهار هزار و 800 نفر در دست اجراست که به محض تکمیل بهره برداری و به چرخه فعالیت خاهند پیوست.

رشد 270 درصدی مراکز اقامتی گیلان

سفر نشان گیلان است و خاطرات شمال آن چنان در نوستالژی مردمان سرزمین های دور و نزدیک رخنه کرده که واژه شمال، خود به تنهایی زایش حس خوشایند شالی، جنگل، باران، عطر خوش هیزم و باران در هیاهوی شکفتن پامچال ها و ... است؛ اما در دنیای امروز زیرساخت ها، بن مایه توسعه است و مراکز اقامتی زیرساختی در رونق صنعت گردشگری محسوب می شود.

معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی گیلان بیان کرد: سه هزار و 76 هتل ، هتل آپارتمان، مجتمع گردشگری مهمانپذیر، خانه مسافر، مجتمع سرگرمی و تفریحی، اقامتگاه بومگردی، اقامتگاه سنتی، بین راهی و اسکله گردشگری و مسافربری دریایی در استان فعال است؛ این در حالیست که این رقم در سال 92 یک هزار و 145 واحد بود.

حمید رضا آذرپور افزود: با توجه به ارقام ذکر شده، تعداد و ظرفیت تاسیسات اقامتی و پذیرایی فعال استان نسبت به سال 92 رشد 268 درصدی داشته است. وی اظهار داشت : در سال 92 تعداد یک میلیون و 396هزار و 190 گردشگر داخلی و 41 هزار و 615 گردشگر خارجی به ثبت رسید که این رقم در سال 98 و پیش از کرونا به تعداد 2میلیون و 273هزار و 834 نفر رسید.

وی ادامه داد: در سال 92 تعداد راهنمایان فرهنگی، تاریخی و طبیعتگردی 195 نفر بوده که این رقم در پایان سال 99 به 443 نفر افزایش یافته است که نشان از رشد گردشگری و بستر سازی حضور بیشتر مسافران و گردشگران به این استان دارد.

آذرپور با بیان اینکه استان گیلان دارای 330 مرکز و جاذبه گردشگری، 17روستای هدف گردشگری و 71منطقه نمونه گردشگری است، گفت: اقامت کنندگان در مراکز اقامتی ثابت و موقت استان نیز نسبت به سال 93، 136 درصد رشد داشت؛ در زمان حاضر نیز بیش از 12 هزار نفر در تاسیسات گردشگری زیر پوشش اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی گیلان فعال هستند.

تحول در گردشگری گیلان با سرمایه گذاری 2 هزار میلیارد تومانی