شهر خبر

کرونای هندی پیشرفته تر از قبل/گسترش در بیش از 60 کشور!

سازمان جهانی بهداشت امروز خبر داد که گونه هندی ویروس کرونا در حال گسترش بوده و در ۶۰ سرزمین گزارش شده است.

کرونای هندی پیشرفته تر از قبل/گسترش در بیش از 60 کشور!

به گزارش منیبان، خبرگزاری فرانسه امروز به نقل از جدیدترین گزارش سازمان جهانی بهداشت خبر داد که گونه هندی ویروس کرونا در ۵۳ سرزمین ثبت شده است. این سازمان علاوه بر این خبر داد که اطلاعاتی از منابع غیررسمی در مورد شیوع این گونه در هفت سرزمین دیگر دریافت کرده و بدین ترتیب تعداد مناطق درگیر با این واریانت به ۶۰ می‌رسد.

به گفته این نهاد وابسته به سازمان ملل، میزان سرایت گونه B.۱.۶۱۷ بیشتر از گونه اصلی بوده و شدت بیماری و خطر ابتلا به آن در دست بررسی است.

مجموع اطلاعات رسمی و غیررسمی سازمان از گونه‌های نگران‌کننده ویروس نشان می‌دهد که گونه انگلیسی ویروس کرونا در ۱۴۹ سرزمین، گونه آفریقای جنوبی در ۱۰۲ سرزمین و گونه برزیلی در ۵۹ سرزمین گزارش شده‌اند.

سازمان جهانی بهداشت همچنین خبر داد که شش گونه جهش‌یافته دیگر ویروس کرونا را نیز زیر نظر دارد: یک گونه در چند کشور، دو گونه برای نخستین بار در آمریکا و سه گونه دیگر برای نخستین بار در برزیل، فرانسه و فیلیپین کشف شده‌اند.

تاکنون بیش از ۱۶۸ مورد ابتلا به بیماری کووید در سراسر جهان ثبت شده که از این میان نزدیک به ۳ میلیون و ۵۰۰ هزار بیمار جان‌باخته و افزون بر ۱۵۰ میلیون نفر دیگر نیز بهبود یافته‌اند.

هند پس از آمریکا بیشترین موارد ابتلا به کووید را ثبت کرده است و تاکنون بیش از ۲۷ میلیون نفر به این بیماری دچار شده‌اند. گرچه موج دوم بیماری کووید در هند روند نزولی دارد، آمار قربانیان این بیماری عفونی کماکان بالاست و تا به حال ۳۱۱ هزار و ۴۲۱ هندی جان خود را از دست داده‌اند.

ویروس کرونا عامل بیماری کووید ۱۹ از اواخر سال ۲۰۱۹ در شهر ووهان چین مشاهده و در مدت کوتاهی در همه جهان منتشر شد؛ به طوری که سازمان بهداشت جهانی در اسفند ۹۸ (فوریه ۲۰۲۰) بروز پاندمی (همه‌گیری جهانی) این بیماری را تأیید کرد.

ویروس کرونا با دست آلوده یا عطسه، سرفه و حتی قطرات تنفسی از طریق دهان، بینی و چشم به افراد منتقل می‌شود. تنگی نفس، خستگی و بدن درد، اختلال در بویایی و چشایی و مشکلات گوارشی از جمله علائم بیماری کووید ۱۹ است. بیش از ۸۰ درصد مبتلایان به ویروس نیز دچار بیماری خفیف می‌شوند.

جهش ویروس کرونا در انگلیس، برزیل، هندوستان و آفریقا که موجب افزایش سرایت، بیماری‌زایی و مرگ‌ومیر آن شده، نگرانی‌های جدیدی را در جهان به وجود آورده است.