شهرخبر
برچسب‌های مهم خبری:#بورس#خودرو

دو فاکتور مهم عرضه خودرو در بورس

رضا محتشمی پور، قائم مقام مدیرعامل بورس کالای ایران در گفت وگویی به فاکتورهای مهمی که می تواند عرضه خودرو در بورس کالا را موفق کند، اشاره کرد.

بورس دو فاکتور مهم عرضه خودرو در بورس

به گفته محتشمی پور، «نبود مداخلات قیمتی و تعیین قیمت پایه خودرو در بورس کالا در نزدیکی های قیمت واقعی بازار» و «حجم عرضه مناسب و متناسب با نیاز بازار» دو عامل کلیدی برای موفقیت عرضه خودرو در بورس کالاست.

قیمت بورسی خودرو باید به قیمت واقعی بازار نزدیک باشد

محتشمی پور اظهار داشت: یعنی نمی توانیم انتظار داشته باشیم خودرویی را که قیمت آن در بازار ۵۰۰ میلیون تومان است، با ۱۰۰ میلیون تومان در بورس عرضه کنیم و بعد از آن نیز اتفاقی برای قیمت رخ ندهد، چنین توقعی از بورس کالا نمی توان داشت. نکته دوم این است که اگر ما می خواهیم برای عرضه خودرو در بورس کالا قیمت پایه تعیین کنیم، این نرخ باید به واقعیاتی که در بازار وجود دارد، نزدیک باشد، بنابراین فرمولی که برای قیمت گذاری تعیین می شود و نهادی که متولی آن خواهد شد - چه بورس کالا، چه سازمان حمایت و وزارت صمت و چه شورای رقابت - خروجی کار باید به شکلی باشد که این قیمت فاصله زیاد و معناداری با قیمت های واقعی بازار نداشته باشد.

بازه های رقابت بورسی باید کوچک و دقیق باشند

قائم مقام مدیرعامل بورس کالای ایران در ادامه بیان کرد: «وقتی تفاوت قیمت عرضه در بورس کالا و بازار آزاد زیاد باشد، در وهله نخست موجب بروز رفتارهای هیجانی می شود. به طور مثال وقتی شما کالایی را که باید روی قیمت ۱۰۰ می ایستاده، روی ۵۰ قیمت می گذارید، احتمال این که قیمت آن سر از ۱۴۰، ۱۵۰ و ۱۶۰ در بیاورد، وجود دارد و رفتارهای هیجانی در پی دارد. زیرا کسی نمی داند بازه رقابتی آن تا چه اندازه می تواند بزرگ باشد. در صورتی که بازه های رقابت بورسی باید کوچک باشند و افراد باید بدانند که روی عدد نسبتا دقیقی صحبت می کنند.

وی افزود: از سوی دیگر، اگر فاصله قیمتی زیاد باشد، تقاضاهای زیادی را روانه بورس می کند که علاوه بر ایجاد رفتارهای هیجانی، این تقاضای زیاد ممکن است نقض غرض کند و امکان عرضه را بگیرد. این ها نکاتی هستند که اگر رعایت شوند، امکان عرضه خودرو در بورس وجود دارد.

عرضه پایین موجب شکل گیری رقابت های غیرمنطقی است

محتشمی پور در خصوص اینکه اساسا خودرو کالای بورسی حساب می شود یا خیر، افزود: در این رابطه باید دو بحث را از هم جدا کنیم؛ اول این که آیا می توانیم خودرو را در بورس عرضه کنیم؟ بله؛ اگر سطح کمی از مداخله قیمتی وجود داشته باشد، این امکان وجود دارد. دوم هم این که آیا این کار حالت مطلوب و ایده آل است؟ خیر؛ در دنیا هم کالایی مثل خودرو در بورس معامله نمی شود. البته ما در بورس امکان تامین مالی برای خودروسازان داریم، اما این که بخواهیم یک محصول را به صورت فیزیکی در بورس کالا عرضه کنیم، مستلزم آن است که آن کالا در حجم مناسب و متناسب با نیاز بازار عرضه شود.

وی ادامه داد: مشکلی که علاوه بر مداخله قیمتی در مورد خودرو وجود دارد، عرضه بسیار پایین آن است؛ وقتی عرضه یک کالا در بورس کم باشد، امکان این که رقابت های غیر منطقی روی آن انجام شود، بسیار زیاد است. این ها نگرانی هایی است که در مورد عرضه خودرو در بورس کالا وجود دارد و مطرح است.

منبع: سنا