شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#مجلس

نحوه رسیدگی به طرح‌ها و لوایح در مجلس دگرگون شد

سخنگوی کمیسیون تدوین آیین‌نامه داخلی مجلس گفت:‌ در جلسه امروز کمیسیون کلیات سه طرح در مورد نحوه رسیدگی به طرح‌ها و لوایح تصویب شد که در یک مورد آن در ارتباط با طرح‌های دوفوریتی نمایندگان تا یک ساعت قبل از بررسی طرح در صحن مجلس می‌توانند پیشنهادات خود درباره آن طرح را ثبت کنند.

سمیه محمودی

به گزارش همشهری‌آنلاین به نقل از فارس،‌ سمیه محمودی نماینده مردم شهررضا در مجلس شورای اسلامی، با اشاره به نشست امروز کمیسیون آئین‌نامه داخلی مجلس گفت: در جلسه امروز سه طرح که توسط جعفر قادری نماینده مردم شیراز ارائه شده بود در کمیسیون مورد بحث و بررسی قرار گرفت و کلیات این طرح‌ها به تصویب اعضای کمیسیون رسید.

وی افزود:‌در یک مورد پیشنهاد شده بود که در زمان بررسی کلیات طرح‌ها و لوایح در صحن مجلس به جای اینکه سه نفر موافق و سه نفر مخالف صحبت کنند تعداد موافقان و مخالفان هر کدام به دو نفر کاهش یابد و ابتدا سخنگوی کمیسیون از طرح یا لایحه دفاع کرده و در پایان صحبت‌ها موافقان و مخالفان نیز مجدد سخنگو 5 دقیقه برای رفع ابهامات و ایرادات صحبت کند.

سخنگوی کمیسیون تدوین آیین‌نامه داخلی مجلس اظهار کرد: در این طرح به این مسائل اشاره شد که در مواردی که طرح‌ها و لوایح در رابطه با موضوع خاصی باشد به تشخیص هیأت رئیسه در زمان بررسی کلیات سه نفر موافق و سه نفر مخالف صحبت کنند.

محمودی خاطرنشان کرد: در طرح دیگر این موضوع مطرح شده بود که طرح‌های عادی پیش از اینکه برای کمیسیون ارجاع شوند در اختیار نمایندگان قرار گیرد و نمایندگان 10 روز فرصت داشته باشند تا ضمن مطالعه طرح پیشنهادات خود را ارائه کنند و نماینده طراح نیز مختار است که پیشنهادات ارائه شده را در طرح لحاظ کند یا خیر و پس از آن روند رسیدگی به طرح با ارسال آن به کمیسیون آغاز شود.

وی افزود: طرح دیگر در رابطه با طرح‌های و لوایح دو فوریتی بود که زمان رسیدگی به آنها کوتاه است و فرصت کافی برای ارائه پیشنهادات در مورد آنها نیست که در طرح ارائه شده در این باره این موضوع مطرح شده بود که نمایندگان تا یک ساعت قبل از بررسی طرح دو فوریتی در صحن مجلس این امکان و اجازه را داشته باشند تا پیشنهادات خود را درباره طرح یا لایحه مذکور در سامانه ثبت کنند.

سخنگوی کمیسیون تدوین آئین‌نامه داخلی مجلس اظهار کرد: اگر چه جزئیات این طرح‌ها مشخص است اما  جمع‌بندی نهایی در مورد این طرح‌ها در جلسات بعد انجام خواهد شد.