شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#کمیته انضباطی#سایپا#فدراسیون فوتبال

رفاقت مدیران احمدی‌نژادی، سکوت فیفا و بوی بد فوتبال/ ماجرای رای جنجالی کمیته انضباطی

رای کمیته انضباطی فدراسیون فوتبال در رابطه با پرونده بازی سایپا و پیکان منتشر شد و بر این اساس نتیجه بازی که با حساب یک بر صفر به سود پیکان به اتمام رسیده بود، سه هیچ به نفع سایپا تغییر کرد. دلیل این تصمیم انجام ۶ تعویض توسط تیم پیکان بوده است. 

رفاقت مدیران احمدی‌نژادی، سکوت فیفا و بوی بد فوتبال/ ماجرای رای جنجالی کمیته انضباطی

خبرورزشی - علی ولی‌اللهی در روزنامه اعتماد نوشت: رای صادرشده از سوی کمیته انضباطی از اهمیت بالایی برخوردار است. به این دلیل که آرایش تیم‌ها در پایین جدول را حسابی به هم می‌ریزد و سایپای رده پانزدهمی را دو پله بالاتر می‌برد. همین امر باعث شده علاوه بر پیکان که بازی برده‌اش را حالا واگذار کرده، تیم‌های پایین جدولی نساجی و ذوب‌آهن هم به این رای معترض بشوند. در روزهای گذشته و هنگام بررسی موضوع مدیران نساجی و ذوب‌آهن نسبت به صدور رایی که جای تیم‌ها را در پایین جدول تغییر دهد هشدار داده بودند. 

در این پرونده چند نکته مبهم وجود دارد. اولین مورد سکوت قوانین داخلی در خصوص تخلف پیکان است که کار را به تفسیر قانون توسط اعضای کمیته انضباطی و هیات‌رییسه فدراسیون فوتبال کشانده است. همین که رای صریحی در این زمینه وجود ندارد پیکان و سایر تیم‌های متضرر از سه هیچ شدن بازی به نفع سایپا را بر آن داشته که رای را غیر عادلانه بدانند. 

رسول باختر وکیل و کارشناس حقوق ورزشی در توضیح رای کمیته انضباطی به اعتماد گفت: «بازیکن ششم پیکان که به زمین بازی فرستاده شد از نظر قوانین ما بازیکن غیرمجاز به حساب نمی‌آمد. البته نه اینکه مجاز به حساب می‌آمد. مقررات ما در این زمینه ساکت است. زمانی که مقررات ساکت باشد باید هیات‌رییسه تصمیم‌گیری کند. در قسمت‌هایی که مقررات ساکت هستند چه کاری باید انجام شود. از طرف دیگر قوانین فیفا بازیکن ششم پیکان را که به زمین بازی فرستاده شده، بازیکن غیرمجاز می‌داند. کمیته انضباطی هم بر اساس ساکت بودن قوانین ما و صراحت قوانین کمیته انضباطی فیفا، بر آن اساس تصمیم گرفته است. بر این اساس یار ششم پیکان بازیکن غیرمجاز محسوب شده و سایپا با توجه به اینکه در موعد مقرر شکایت کرده لذا توانسته از بحث سه بر صفر شدن بازی استفاده کند.»

این کارشناس حقوق در رابطه با تاثیر هیات‌ رییسه بر تصمیم کمیته انضباطی اعلام کرد همراهی هیات‌ رییسه با کمیته انضباطی در رجوع به قوانین فیفا اتفاق درستی بود. 

دیگر نکته مبهم پرونده بازی پیکان و سایپا رابطه صمیمانه مهرداد سراجی مدیرعامل باشگاه سایپا و عزیزی خادم رییس جدید فدراسیون فوتبال است. دو مدیر به اصطلاح «احمدی‌نژادی» که از سال‌ها پیش همکار و دوست بوده‌اند، حالا در فدراسیون فوتبال به عنوان رییس و عضو هیات‌رییسه کنار هم کار می‌کنند. حتی خود عزیزی خادم مدتی ریاست هیات‌مدیره باشگاه سایپا را برعهده داشته است.

چندی پیش در میان موج شدید مخالفت اهالی فوتسال، عزیزی خادم سراجی را به عنوان سرپرست کمیته فوتسال منصوب کرد. همین حضور سراجی در هیات‌رییسه و روابط نزدیکش با عزیزی خادم شبهات در رابطه با فشار روی کمیته انضباطی را بالا برده است. 

رضا حدادیان مالک نساجی که تیمش از تغییر نتیجه بازی سایپا و پیکان متضرر شده در این رابطه به رسانه‌ها گفت: «همه‌چیز اظهر من‌الشمس است. آقایان همه کار می‌کنند تا تیم‌های ریشه‌دار را در فوتبال نابود کنند. آقایان از روابط و مسوولیت‌های‌شان در فدراسیون استفاده می‌کنند. ما چیزهایی شنیده بودیم اما هرگز باور نمی‌کردیم که کمیته انضباطی به این ذلت تن بدهد. فقط این را می‌گویم که بوی بدی از این فوتبال به مشام می‌رسد.»

همچنین مهدی تارتار سرمربی پیکان بعد از اعلام رای با نوشتن متنی در صفحه شخصی‌اش از هدایت پیکان کناره‌گیری کرد. تارتار نوشت: «خسته‌ام از بی‌عدالتی‌ها، احساس می‌کنم دیگر توانی برای کار کردن و رقابت با افراد نادرست را ندارم. بهتر است مدتی استراحت کنم و در فرصت مناسب حرف‌هایم را بزنم. از تمام بازیکنان با شرافت‌مان، کادر فنی و مدیریت باشگاه تشکر می‌کنم. به امید روزی که عدالت بر فوتبال حاکم باشد.»

مدیران باشگاه پیکان نیز در رابطه با حکم صادرشده اعلام کردند این پرونده را تا به انتها پیگیری می‌کنند و حتی ممکن است کار را به دادگاه حکمیت ورزش بکشانند.

رسول باختر کارشناس حقوق در رابطه با اینکه آیا پرونده قابلیت ارجاع به مجامع بین‌المللی را دارد یا خیر، گفت: «بله، ولی این رای اول باید در کمیته استیناف مورد اعتراض پیکان قرار بگیرد و بعد از آن هریک از طرفین که به حکم معترض باشند می‌توانند پرونده را در CAS مطرح کنند.»

به‌طور قطع اعلام رای سه بر صفر شدن بازی پیکان و سایپا به نفع خودروسازان نارنجی‌پوش در روزهای آینده حواشی بیشتری نیز به همراه خواهد داشت.