شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#استانبول#دولت#طالبان#افغانستان#مقامات

اخبار تایید نشده از شروط طالبان برای حضور در نشست صلح استانبول


اخبار تایید نشده از شروط طالبان برای حضور در نشست صلح استانبول

در حالی که پیش از این بسیاری از مقامات دولت افغانستان نشست صلح استانبول را برای کشورشان سرنوشت ساز می‌دانستند اما یکی از شروط طالبان برای حضور در چنین نشستی، عدم حضور اعضای ارشد این گروه است.

به گزارش دفتر منطقه‌ای خبرگزاری تسنیم، رسانه‌ها در افغانستان اعلام کردند که طالبان برای شرکت در نشست صلح استانبول شروطی تعیین کرده است.

گفته می‌شود که محدود شدن زمان نشست استانبول، عدم تصمیم گیری درباره موضعات مهم و عدم شرکت اعضای ارشد طالبان از شرایط این گروه برای حضور در ترکیه است.

یک مقام طالبان به رسانه‌های افغانستان گفته است که رهبر این گروه خواسته است که نشست صلح استانبول نباید بیش از سه روز ادامه یابد.

قرار بود که نشست صلح استانبول به پیشنهاد آمریکا و میزبانی ترکیه، قطر و سازمان ملل در 16 آوریل سال جاری میلادی برای 10 روز برگزار شود اما طالبان ماه گذشته میلادی تاکید کرد که از جزئیات این نشست آگاه نیست بنابراین شرکت نمی‌کند.

پس از اظهارات طالبان، دولت ترکیه اعلام کرد که نشست صلح استانبول با هدف تقویت مذاکرات قطر برگزار می‌شود و در 24 آوریل تا 4 ماه می سال جاری میلادی برگزار خواهد شد.

اما طالبان بار دیگر از حضور در نشست استانبول خودداری کرد و اظهارداشت که تا زمان خروج نیروهای خارجی از افغانستان در هیچ نشستی درباره آینده کشورشان شرکت نخواهد کرد.

منابع نزدیک به طالبان اوایل اردیبهشت ماه اعلام کردند که این گروه برای حضور در نشست استانبول خواستار آزادی 7 هزار زندانی این گروه و نیز خارج شدن سران طالبان از فهرست سیاه شورای امنیت سازمان ملل شده است.

این منابع به «طلوع نیوز» گفته بودند که طالبان خواستار عملی شدن این شروط پیش از برگزاری نشست استانبول است و فهرست اسامی زندانیان این گروه و سران طالبان به مقامات آمریکایی فرستاده شده است.

انتهای پیام/.