شهر خبر

نمایندگان مخالف و موافق گزارش کمیسیون اقتصادی درباره طرح مالیات بر عایدی سرمایه چه گفتند؟


نمایندگان مخالف و موافق گزارش کمیسیون اقتصادی درباره طرح مالیات بر عایدی سرمایه چه گفتند؟

نمایندگان مجلس در جلسه علنی امروز قوه مقننه در مخالفت و موافقت با گزارش کمیسیون اقتصادی درباره طرح مالیات بر عایدی سرمایه اظهار نظر کردند.

به گزارش خبرنگار پارلمانی خبرگزاری تسنیم، عبدالعلی رحیمی نماینده سروستان در مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی امروز (چهارشنبه، 5 خرداد) قوه مقننه در مخالفت با گزارش کمیسیون اقتصادی در مورد طرح قانون مالیات بر عایدی سرمایه، گفت: یکی از مشکلات در مجلس فعلی موضوع طرح‌های متعددی است که بدون توجه به اصلاح قوانین قبلی مطرح می‌شود به اندازه کافی قانون داریم اگر بتوانیم آنها را اصلاح کنیم تاثیر بیشتری دارد.

وی افزود: طرح مالیات بر خانه‌های خالی طی جلسات اخیر مصوب شد که بسیاری از موارد این دو طرح یکسان هستند، اگر قرار است طرح مالیات بر عایدی سرمایه، سرمایه‌ای را از بخش‌های اراضی کشاورزی و مسکونی، خودرو و باغ شهرها به سمت تولید هدایت کند باید محل مصرف آن مشخص باشد.

نماینده مردم سروستان در مجلس با اشاره به اینکه افزایش روزانه مالیات‌ها مشکلات موجود در زمینه خودرو و مسکن را برطرف نمی‌کند، ادامه داد: مگر چه میزان از سرمایه مردم در بخش خودرو سرمایه‌گذاری شده است؟ این طرح نه تنها مانع از حرکت نقدینگی به سمت بخش‌های مسکن و خودرو نمی‌شود بلکه قیمت آن‌ها را نیز افزایش می‌دهد.

رحیمی با تاکید بر اینکه عدالت به معنای توزیع امکاناتی که جنبه بیت‌المالی دارند مانند آب، برق و گاز است، عنوان کرد: صرفا با وضع مالیات‌های مختلف که فشار آن بر مردم وارد می‌شود و مجددا تورم تولید می‌کند، نمی‌توان نقدینگی را کنترل کرد و کلیات طرح مذکور پاسخگوی مطالب مطرح شده نیست.

**دولت موضوع مالیات بر عایدی سرمایه را به اسم طرح آورده تا اگر آسیبی داشته باشد به مجلس برگردد

محمدحسین فرهنگی در مخالفت با طرح مالیات بر عایدی سرمایه، گفت: طی سال های اخیر برخی قصد داشتند مجوز دریافت مالیات بر عایدی سرمایه را از مجلس بگیرند تا به امروز در این زمینه موفق نبودند.

نماینده مردم تبریز، آذرشهر و اسکو با اشاره به اینکه دولت موضوع مالیات بر عایدی سرمایه را به اسم طرح آورده تا اگر آسیبی داشته باشد به مجلس برگردد، افزود: مالیات بر عایدی سرمایه در کشورهایی که اقتصاد با ثبات دارند تاثیر خوبی دارد اما در کشوری که با تحریم و تورم درگیر است اثرات منفی به بار می‌آورد.

وی با تاکید بر اینکه کشورهای اجرا کننده مالیات بر عایدی سرمایه هیچ‌کدام با تحریم و تورم شدید مواجه نیستند، عنوان کرد: آوردن الفاظی مانند سوداگری باعث نادیده گرفتن فشار مضاعف بر مردم نمی‌شود، این طرح افزایش قیمت خودرو، طلا و ارز را به همراه دارد.

نماینده تبریز افزود: بر اساس بند 4 ماده 5 طرح مالیات بر عایدی سرمایه فردی که قصد دارد با فروش ملکی هزینه درمان یا جهیزیه فرزند خود را پرداخت کند باید 30 درصد مالیات بپردازد، اگر تصمیماتی که اتخاذ می‌شود موجب افزایش مشکلات مردم شود مسئولیت آن برعهده نمایندگان رأی دهنده است.

**چرا کمیسیون اقتصادی بر روی وظایف اصلی خود متمرکز نمی شود؟

حجت الاسلام حسن نوروزی نیز در مخالفت با طرح مذکور، گفت: چرا کمیسیون اقتصادی بر روی وظایف اصلی خود متمرکز نمی‌شود، 42 سال از انقلاب می‌گذرد چه اقدامی در خصوص بانک بدون ربا و بانکداری اسلامی صورت گرفته است؟

وی با اشاره به اینکه اگر در زمینه اخذ مالیات از کشورهای کاپیتالیستی الگوبرداری می‌کنیم باید بدانیم سود تسهیلات تولید در اینگونه کشورها نیم درصد است، افزود: در کشور ما از مولدین و تولیدکنندگان براساس بررسی‌های انجام شده حدود 30 درصد سود تسهیلات دریافت می‌شود.

نماینده مردم رباط‌کریم با تاکید بر اینکه چرا در زمینه برطرف کردن مشکلات بخش کشاورزی اقدامی صورت نمی‌گیرد، عنوان کرد: چرا در زمینه موضوعاتی مانند اقتصاد مقاومتی، فعال‌سازی کلیه امکانات و منابع مالی، محور قرار دادن رشد بهره‌وری در اقتصاد، سهم بری عادلانه عوامل در زنجیره تولید، حمایت همه جانبه از صادرات کالاها و ارزش افزوده، تسهیل مقررات و گسترش مشوق‌های لازم و افزایش صادرات برق، گاز و پتروشیمی اقدام نمی‌کنیم؟

حجت الاسلام نوروزی با بیان اینکه در یک سال گذشته فشارها بر روی اخذ مالیات متمرکز شده است، گفت: فشار بر سرمایه گذاران داخلی باعث می‌شود تا سرمایه خود را به کشورهایی مانند ترکیه و ترکمنستان ببرند که از آن‌ها هیچ‌گونه مالیاتی دریافت نمی‌شود.

**مالیات بر عایدی سرمایه باعث سوق دادن سرمایه به سمت تولید می‌شود

همچنین محمد صفائی نماینده گناباد در مجلس شورای اسلامی در جریان رسیدگی به طرح مالیات برعایدی سرمایه و در موافقت با آن اظهار داشت: در حال حاضر نظام مالیاتی با در نظر گرفتن مالیات بر ارزش افزوده و مالیات بر عملکرد در حال تنبیه کردن تولیدکننده است.

وی افزود: سوداگران هیچ مالیاتی پرداخت نمی‌کنند که موجب افزایش فاصله طبقاتی و فقر شده است.

نماینده گناباد در مجلس تصریح کرد: این مالیات عایدی بر سرمایه بر زمین، مسکن، خودرو، طلا و ارز است اما در حدی که برای مصرف و نیاز خانواده‌ها باشد، 100 درصد معاف از مالیات خواهد بود.

صفایی خاطر نشان کرد: برخی افراد 700 خانه دارند و یا در جریان ثبت‌نام خودرو بیش از 6 هزار خودرو ثبت‌نام کردند و میلیاردها تومان در جریان آن سود کردند اما یک ریال نیز مالیات نمی‌دهند لذا این طرح باعث سوق دادن سرمایه به سمت تولید خواهد شد و ایران را که در حال حاضر تبدیل به بهشت سوداگران شده است به سمت افزایش تولید می‌برد.

انتهای پیام/