شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#استانبول#دولت#طالبان#قطر#مذاکره

در ادامه روند صلح افغانستان؛

طالبان برای شرکت در نشست استانبول شرط گذاشت

طالبان برای شرکت در نشست استانبول شرط گذاشت

طالبان برای مشارکت در نشست استانبول ۳ شرط گذاشت حال آنکه قرار است طی روزهای آینده دوحه قطر نیز میزبان دیدار اعضای این گروه و هیأت مذاکره کننده دولت کابل باشد.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از جمهور، یک مقام ارشد طالبان می گوید این گروه در صورتی در نشست استانبول شرکت می‌کند که این نشست کوتاه باشد؛ دستور کار آن شامل تصمیم گیری در مورد موضوعات مهم نباشد و به حضور اعضای نه چندان عالی رتبه طالبان محدود شود.

این مقام طالبان که نخواست نامی از وی برده شود، افزود: پیشنهاد ما این است که نشست استانبول نباید از سه روز طولانی‌تر باشد.

قرار بود نشست استانبول به پیشنهاد آمریکا و میزبانی مشترک ترکیه، قطر و سازمان ملل متحد در ۱۶ آوریل آغاز شود و برای مدت ۱۰ روز ادامه پیدا کند اما طالبان گفت که جزئیات این نشست با آنها در میان گذاشته نشده و به همین دلیل در آن شرکت نمی کند.

بعداً وزارت خارجه ترکیه با انتشار بیانیه ای گفت که نشست استانبول که هدف آن تقویت مذاکرات بین نمایندگان حکومت افغانستان و طالبان است به ۲۴ آوریل موکول می شود اما طالبان بار دیگر مشارکت در این نشست را رد کرد و گفت تا زمانی که نظامیان خارجی در افغانستان حضور دارند، آنها در هیچ نشستی که در آن در مورد آینده افغانستان تصمیم گرفته شود، مشارکت نمی کنند.

اکنون طالبان می گوید که طرفدار مشارکت در نشست استانبول نبوده است اما پس از درخواست پاکستان و قطر، تصمیم گرفت که با گذاشتن برخی شروط در آن شرکت کند.

این در حالی است که روزنامه هشت صبح افغانستان نیز به نقل از «حبیبه سرابی» عضو هیأت مذاکره کننده دولت کابل، نوشت که شماری از مقامات افغانستان در روزهای آینده برای مذاکره با طالبان به دوحه می‌روند.

وی زمان دقیق سفر هیأت مذاکره کننده دولت کابل را مشخص نکرد اما گفت که احتمال شروع مذاکرات با هیأت طالبان در روزهای آینده متصور است.