شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#دولت#تشکیل دولت#جدید#منابع#سایه

پرونده تشکیل دولت لبنان به کجا رسید؟/ نرمش حریری و تلاش جدی حزب‌الله و نبیه بری برای خروج از بحران


پرونده تشکیل دولت لبنان به کجا رسید؟/ نرمش حریری و تلاش جدی حزب‌الله و نبیه بری برای خروج از بحران

در سایه تلاش‌های حزب‌الله و دبیر کل آن و نیز ابتکار جدید نبیه بری، منابع لبنانی معتقدند که شاید بتوان به تشکیل دولت طی روزهای آینده خوشبین بود.

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم به نقل از المیادین، منابع لبنانی درباره آخرین تحولات مربوط به پرونده سیاسی این کشور و تشکیل دولت اعلام کردند که «نبیه بری» رئیس پارلمان لبنان مجددا تماس‌ها برای برقراری ارتباط میان «میشل عون» رئیس جمهوری این کشور و «سعد حریری» نخست وزیر مکلف را از سر گرفته تا با کنار گذاشتن موانع تشکیل دولت به بحران سیاسی پایان دهند.

پرونده تشکیل دولت در لبنان پس از نامه‌ای که میشل عون هفته گذشته درباره بن بست سیاسی و ناتوانی سعد حریری در تشکیل دولت نجات به پارلمان فرستاده بود مجدداً به مرحله عمل بازگشت.

در جزئیاتی که منابع لبنانی اعلام کردند مشخص شده که نبیه بری تحت حمایت حزب‌الله در تلاش برای ازسرگیری روابط میان میشل عون و سعد حریری است.

منابع آگاه لبنان گزارش دادند که سخنان «جبران باسیل» رئیس جریان آزاد ملی لبنان در پارلمان مبنی بر اینکه روند ماموریت نخست وزیر مکلف در تشکیل دولت باید تسهیل شود مورد استقبال نبیه بری قرار گرفت. همچنین سخنان سید «حسن نصرالله» دبیرکل حزب الله در عید مقاومت و سالروز آزادسازی جنوب لبنان درباره پرونده تشکیل دولت و یافتن راه حلی سریع برای به پایان رساندن پرونده تشکیل کابینه نشان می‌دهد که حزب‌الله و دبیرکل آن همچنان در مسیر برون‌رفت لبنان از بحران سیاسی جدی هستند و از ابتکار نبیه بری در این زمینه حمایت می‌کنند.

منابع لبنانی درباره ساختار دولت آینده لبنان به شکلی که مورد توافق طرفین مربوطه باشد اظهار داشتند که ساختار پیشنهادی همان ساختار قبلی با حضور 24 وزیر است؛ به شکلی که هیچ یک از طرفین توانایی ایجاد اختلال در دولت و یا در اختیار داشتن یک سوم معطل را نداشته باشند. بعد از اینکه مشکل مربوط به ساختار دولت حل شد اقداماتی برای حل اختلافات در خصوص تصدی وزارت دادگستری و وزارت کشور صورت می‌گیرد.

این منابع درباره ابتکار نبیه بری برای حل اختلافات درباره دو وزارتخانه مذکور اظهار داشتند، طبق پیشنهاد رئیس پارلمان ، میشل عون و سعد حریری هر کدام از نامزدهای مسیحی مورد نظر خود برای وزارت دادگستری و وزارت کشور را معرفی می‌کنند. سپس این اسامی در لیست‌های مربوطه مورد بررسی قرار می‌گیرد و بعد از آن میشل عون وزیر دادگستری و سعد حریری وزیر کشور را از میان این اسامی انتخاب می‌کنند.

در واقع این پیشنهاد نبیه بری به عنوان یک فرمول حد وسط در نظر گرفته شده تا منجر به حل اختلافات میان رئیس جمهور و نخست وزیر مکلف شود. بر این اساس اگر رئیس جمهور این پیشنهاد را نپذیرد تیم وی قادر به برکناری دولت حریری نخواهد بود. این در حالی است که سعد حریری مواضع نرمی درخصوص این ابتکار نبیه بری از خود نشان داده و منابع درباره علت تغییر موضع او به دو دلیل اشاره می‌کنند:

- منابع معتقدند علت اول نرمش موضع حریری برای تشکیل سریع دولت پشتیبانی ضعیف بین‌المللی از ماموریت وی در این زمینه که پس از سفر اخیر «ژان ایو لودریان» وزیر امور خارجه فرانسه به بیروت و نارضایتی عربستان از نخست وزیری سعد حریری خود را نشان داد. همچنین رفتار سرد روسیه و مصر و امارات با سعد حریری در پرونده تشکیل دولت لبنان، او را وادار به پذیرش این توافق می‌کند که دست کم جایگاه خود را در صحنه قدرت لبنان تا زمان تغییر واقعیت‌های بین‌المللی و منطقه‌ای حفظ کند.

- منابع لبنانی درباره علت دوم این موضوع اشاره می‌نکند که در صورت ادامه تعلل حریری برای تشکیل دولت، فراکسیون‌های جریان آزاد ملی و حزب نیروهای لبنانی از پارلمان لبنان استعفا می دهند و این به معنای از دست رفتن مشروعیت میثاق ریاست‌جمهوری و نیز رفتن به سمت برگزاری انتخابات زودهنگام است که در حال حاضر کسی آن را نمیخواهد. البته برگزاری انتخابات زودهنگام در این شرایط به نفع سعد حریری نیز نیست.

در این راستا منابع آگاه از پرونده تشکیل دولت در لبنان اعلام کردند به نظر می‌رسد اتفاقی که اکنون می‌افتد مشابه اتفاقی است که در دولت حسان دیاب افتاد اما به روشی معکوس. دولت دیاب به دنبال انفجار بیروت در 4 آگوست 2020 و تحت شرایط دشوار سیاسی مجبور به استعفا شد. اکنون نیز در حریری در شرایطی که ممکن است اوضاع به سمت انتخابات پارلمانی زودهنگام که به احتمال زیاد به ضرر وی خواهد بود پیش برود و نیز امکان برکناری وی از صحنه سیاسی لبنان، مجبور به تشکیل دولت می‌شود.

علاوه بر همه اینها واقعیت‌های اقتصادی و مالی لبنان در نقطه خطرناکی قرار دارند و حتی اگر همین امروز دولت تشکیل شود حل همه مسائل به زمان زیادی نیاز دارد ؛ اما در هر صورت حضور یک دولت مستقل و پایدار برای شروع رسیدگی به این بحران‌ها و جلوگیری از تشدید آنها لازم و ضروری است.

در پایان منابع سیاسی لبنان اعلام کردند، ابتکار جدید نبیه بری به شکل 100 درصد تشکیل دولت را تضمین نمی‌کند اما می‌توان به این ابتکار برای خروج از بحران خوشبین بود.

انتهای پیام/