شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#آمریکا#روسیه#آلمان#انرژی#تحریم‌ها

حمایت مجدد مرکل از پروژه گازی "نورد استریم ۲"


حمایت مجدد مرکل از پروژه گازی "نورد استریم 2"

صدر اعظم آلمان در سخنانی بار دیگر از پروژه گازی "نورد استریم ۲" و همکاری‌های قدرتمندانه در زمینه انرژی با روسیه حمایت کرده و از تصمیم آمریکا برای تعلیق تحریم‌ها علیه این پروژه گازی استقبال کرد.

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم به نقل از روزنامه "هندلزبلات" آلمان، "آنگلا مرکل"، صدر اعظم آلمان از آمادگی برلین برای مذاکره با آمریکا برای دستیابی به توافقی در زمینه مناقشات درباره پروژه گازی "نورد استریم 2" خبر داد.

وی در پایان نشست سران اروپایی در بروکسل در گفتگویی با روزنامه "هندلزبلات" اعلام کرد: مطمئنا بحث ها و گفتگوهای بیشتری با آمریکا درباره نورد استریم 2 انجام خواهد شد.

وی تصمیم جدید آمریکا مبنی بر اینکه فعلا هیچ تحریمی را علیه شرکت های اروپایی مشارکت کننده در این پروژه اعمال نکند را تمجید کرد.

البته مرکل تا به حال پیشنهاد خاصی را برای مذاکره با آمریکا در این باره نداده است. آلمان همواره به تحریم های اقتصادی آمریکا علیه این پروژه گازی انتقاد وارد کرده است. مرکل بار دیگر تحریم های فرا مرزی و اقتصادی که با آن یک کشور در اقتصاد کشوری دیگر مداخله می کند را رد کرده و آن را شدیدا زیر سوال برد.

آمریکا در سال های گذشته قوانین زیادی را در دستور کار قرار داد تا بتواند به تهدیدهای خود علیه شرکت های اروپایی مشارکت کننده در پروژه گازی "نورد استریم 2" جامه عمل بپوشاند. از دید دولت فدرال آلمان واشنگتن به این ترتیب در استقلال انرژی اروپا دخالت می کند.

آمریکا در توجیه این اقدامات خود این طور استدلال می کرد که نورد استریم 2 یک پروژه پرستیژی است که به وابستگی انرژی اروپا به روسیه منجر می شود.

مرکل اظهار داشت که جوزف بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در گزارش مقدماتی خود در نشست سران اروپایی به مسئله وابستگی اروپا به انرژی روسیه هم پرداخت.

مرکل تاکید کرد که با این پروژه وابستگی یک جانبه به انرژی روسیه ایجاد نمی شود. وی افزود: البته قطعا روابط قدرتمند در زمینه انرژی با روسیه وجود دارد و این روابط قبلا در طول جنگ سرد با روسیه هم وجود داشت. مرکل همچنین گفت: من شخصا معتقدم آنچه که در جنگ سرد ممکن بود امروز هم امکان پذیر است.

رسانه های آمریکایی اخیرا گزارش دادند که دولت "جو بایدن"، تعلیق تحریم های جدید علیه پروژه گازی نورد استریم 2 را مد نظر قرار داده است. هم زمان کاخ سفید اعلام کرده که می خواهد با تمام وجود از تکمیل شدن این پروژه گازی جلوگیری کند.

این پروژه گازی که بیش از نود درصد آن تکمیل شده است قرار است در آینده 55 میلیارد متر مکعب گاز طبیعی را از روسیه به آلمان منتقل کند.

اجرای پروژه خط لوله گازی «نورد استریم 2» به ارزش بیش از 9 میلیارد یورو و با طول بیش از 1200 کیلومتر که از یک سال پیش و در پی اعمال تحریم‌ها علیه روسیه متوقف شده بود، در اوایل ماه دسامبر 2020 از سر گرفته شده است.

آلمان اخیرا در اظهار نظرهای مختلف اعلام کرده که با وجود تشدید مناقشات با روسیه به ویژه در پرونده مربوط به آلکسی ناوالنی، منتقد سرسخت کرملین همچنان می خواهد به این پروژه گازی پایبند باقی بماند.

بایدن، روز گذشته در سخنانی همچنین اعلام کرده که تحریم ها برای جلوگیری از پیشبرد خط لوله انتقال گاز روسیه به اروپا برای مناسبات واشنگتن-بروکسل غیر سازنده است. وی روز گذشته در سخنانی تصریح کرد که از ابتدا مخالف این پروژه بوده اما حالا این خط لوله گازی تقریبا کامل شده است.

وی همچنین تاکید کرد: این طور نیست که من بتوانم به آلمان اجازه دهم کاری را انجام دهد یا آن را تنها بگذارم. دولت آلمان البته از نگرانی های وی در این باره آگاه است.

در ماه های آینده جو بایدن به منظور شرکت در نشست جی 7 برای اولین بار به اروپا سفر خواهد کرد. دیداری با رئیس جمهور روسیه در سوئیس هم برای 16 ژوئن تصمیم گیری شده است.

انتهای پیام/