شهرخبر
برچسب‌های مهم خبری:#وزارت بهداشت#سراسر کشور

جدیدترین اخبار کرونا در ایران؛

رشد ۴۵ درصدی موارد بستری از ابتدای خرداد/ نگرانی وزیر از پیک پنجم/ عبور از مرز ۷۹۰۰۰ فوتی +نقشه و نمودار

جدیدترین اخبار کرونا در ایران| رشد ۴۵ درصدی موارد بستری از ابتدای خرداد/نگرانی وزیر از پیک پنجم/ عبور از مرز ۷۹۰۰۰ فوتی+ نقشه و نمودار

بررسی آمارهای منتشر شده وزارت بهداشت از ابتدای خرداد ماه ۱۴۰۰ نشان می‌دهد در ۴ روز اول سومین ماه سال ۱۴۰۰ رشد خزنده بیماری در سراسر کشور ادامه‌دار بوده است.

به‌گزارش مشرق، درحالی براساس اخبار منتشر شده از سوی ستاد ملی مقابله با کرونا تا دیروز روند نزولی پیک چهارم کرونا با تثبیت ویروس جهش یافته انگلیسی را نشان می‌داد سعید نمکی وزیر بهداشت حکایتی متفاوت از برآوردهای تخصصی خود در ایلام ارایه کرد.

نمکی در جلسه ستاد استانی مقابله با کرونا در ایلام اظهار داشت: نگران گرفتاری در پیک های خطرناک بعدی با ویروس جهش یافته هندی و آفریقای جنوبی هستیم و باید در شرایط فعلی سختگیری و بررسی‌های دقیق‌تری در رعایت پروتکل‌های بهداشتی داشته باشیم.

وزیر بهداشت درحالی به این نگرانی تاکید کرد که بررسی دقیق آمارها البته از ابتدای خرداد ۱۴۰۰ تا امروز نشان می‌دهد نگرانی وی کاملا به‌جا و قابل توجه است چون براساس  این آمارها تعداد موارد بستری در دوره یاد شده با شیب بسیار ملایم اما ادامه‌دار رشدی معادل ۴۸ درصد را تجربه کرده و به مرز ۱۲۰۰۰ نفر رسیده و به دنبال آن هم موارد بستری در همین راستا با رشدی ۴۵ درصدی به عدد ۱۷۱۳ نفر رسیده درحالی که همین شاخص ابتدای ماه جاری ۱۱۷۵ نفر بوده است.

اما دوباره با درنظر گرفتن سخنان وزیر بهداشت در ایلام که رسما تایید کرد در شرایط همه‌گیری فعلی نزدیک به ۳۰ درصد از بیماران بستری در مراکز درمانی راهی بخش مراقبت‌های ویژه خواهند شد می‌بینیم شاخص تعداد موارد بستری در بخش مراقبت‌های ویژه علی‌رغم رسیدن به شیب نزولی عبور از پیک چهارم تقریباً ثابت بوده و تنها در دوره یاد شده ۵ درصد کاهش یافته یعنی از رقم ۴۹۴۵ نفر اول خرداد دیروز به عدد ۴۶۹۵ نفر رسیده است.

از سوی دیگر نگرانی اصلی زمانی نمایان می‌شود که نوبت به بررسی شاخص مرگ در چهار روز ابتدایی خردادماه می‌رسد و می‌بینیم در این زمینه رشد ۱۱.۲ درصد تعداد موارد فوت قطعی ناشی از بیماری کرونا از رقم ۱۸۷ نفر در اولین روز خرداد با رشدی معادل ۱۱.۲ درصد به رقم ۲۰۸ نفری رسیده تا به این ترتیب از مرز ۷۹۰۰۰ مورد فوت در دوره همه‌گیری از ابتدا تا دیروز عبور کرده باشیم.

کارشناسان بهداشت و درمان در این زمینه تاکید می‌کنند: تایید ورود ویروس جهش یافته هندی و آفریقای جنوبی به جنوب کشور و البته ثبت مواردی در مرکز و شمالغربی ایران تاییدی برنگرانی وزیر بهداشت است چون این ویروس قدرت سرایت و بیماری‌زایی بسیار بالایی داشته و درصورت بی توجهی به این اتفاق بعید نیست هنوز پیک چهارم به پایان نرسیده درگیر پیک پنجم با قدرت بحران‌زایی بسیار بالا بشویم.

کرونا , واکسن ایرانی کرونا ,

روند کُند واکسیناسیون ادامه دارد

در همین حال اگرچه برای جلوگیری از بروز پیک های بعدی بهترین گزینه سرعت گرفتن فرآیند واکسیناسیون است، اما آمارها و شاخص‌های ارایه شده از سرعت انجام واکسیناسیون نشان می‌دهد انجام این کار متناسب با شرایط فعلی نیست چون براساس آمارهای رسمی از ابتدای خردادماه حداکثر روزانه نزدیک به ۷۷ هزار دز واکسن تزریق شده است.

البته برخی از اخبار حکایت از این دارد که کند شدن روند واکسیناسیون در چند روز اخیر به دلیل قطع برق در مراکز واکسیناسیون این روند کندتر از آنچه وزیر بهداشت وعده داده بود اجرا شده و لازم است تدابیر ویژه‌ای در این زمینه اندیشیده شود تا در شرایط فعلی هرچه سریعتر حداقل افراد پرریسک یا همان گروه سنی ۶۰ سال به بالا نسبت به ویروس منحوس واکسینه شوند.

کارشناسان بهداشت و درمان در این زمینه تاکید دارند: آمارهای ثبت شده از میزان فوتی‌های پیک‌چهارم بخش عمده‌ای مربوط به گروه سنی بالای ۶۰ سال بوده بنابراین برای جلوگیری از تکرار تعداد موارد فوتی بالا در صورت بروز پیک پنجم بهترین راهکار این است که این گروه سنی حداقل یک دُز واکسن را دریافت کرده باشند و بعد از آن در دوره مشخص و تعیین شده نسبت به دریافت واکسن دُز دوم آنها اقدام شود.

کرونا , واکسن ایرانی کرونا ,

نمودار روند واکسیناسیون از ۳۰ اردیبهشت تا روز گذشته

پیک‌چهارم در استان کرمان هنوز آرام نگرفته است

براساس آخرین آمار اعلام شده از وضعیت موارد مثبت بستری و مرگ و میر ناشی از کرونا در استان کرمان تعداد کل موارد بستری دارای تست مثبت کرونا در استان کرمان از ابتدای شیوع بیماری تاکنون به ۲۰ هزار و ۶۰۰ مورد رسیده است و براساس رنگ بندی اعلام شده هیچ شهرستان قرمز کرونایی در استان کرمان نیست و از ۲۳ شهرستان استان کرمان ۹  شهرستان در وضعیت نارنجی و بقیه در وضعیت زرد قرار دارند.

مهدی شفیعی سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی کرمان با اشاره به آخرین آمار اعلام شده کرونا تا روز گذشته اظهار داشت: هم اکنون ۴۰۹ نفر در اثر ابتلا به این ویروس در بیمارستان‌های استان کرمان بستری و تحت مراقبت هستند.

وی با اشاره به اینکه ۲۴۱ نفر از این افراد در بیمارستان‌های تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی کرمان بستری هستند افزود: ۹۱ نفر در بیمارستان‌های جیرفت، ۵۲ نفر در بیمارستان‌های علوم پزشکی سیرجان، ۱۸ نفر در بیمارستان‌های رفسنجان و ۷ نفر در بم بستری و تحت مراقبت هستند.

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی کرمان بیان کرد: با ۷۳ نفر بیمار جدید بستری شده در استان کرمان تعداد کل موارد بستری از ابتدای شیوع ویروس کرونا تاکنون به ۲۰ هزار و ۶۰۰ نفر رسیده است.

وی با اشاره به مرگ ۵ کرمانی دیگر بر اثر ابتلا به کرونا گفت: از ابتدای شیوع ویروس کرونا تاکنون ۲ هزار و ۸۸۶ نفر در اثر ابتلا به این ویروس در استان کرمان فوت کرده‌اند.

۱۴ بیمار جدید مبتلا به کرونا در سمنان بستری شد

نوید دانائی، با اشاره به شیب کند نزولی پیک چهارم اظهار داشت: از ابتدای بروز و شیوع بیماری کرونا تا کنون ۲۶ هزار و ۸۴۰ بیمار مبتلا به کرونا در جمعیت تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی استان سمنان شناسایی شده است.

وی با اشاره به تعداد افراد بستری شده با تشخیص قطعی بیماری کرونا گفت: در ۲۴ ساعت گذشته تعداد ۱۴بیمار جدید مبتلا به کرونا در سمنان بستری شد.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان سمنان اضافه کرد: مجموع بیماران بستری شده در بیمارستان‌های تحت پوشش دانشگاه از ابتدای بروز و شیوع بیماری کرونا ویروس تاکنون به شش هزار و ۳۴۷ نفر رسیده است.

دانائی اضافه کرد: همچنین تعداد ۲۰ هزار و ۴۹۳ بیمار نیز به‌صورت سرپایی شناسایی شدند.

وی به آمار افراد بهبود یافته از بیمارستان‌های تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی استان سمنان اشاره کرد و گفت: از ابتدای بروز بیماری کرونا تعداد پنج هزار و ۳۹۴ نفر بهبود یافتند.

روند نزولی در استان زنجان ادامه دارد

پرویز قزلباش رئیس دانشگاه علوم‌پزشکی استان زنجان با بیان اینکه خوشبختانه روند نزولی همچنان ادامه دارد، اظهار داشت: طبق آخرین آمار که بر اساس یافته‌های آزمایشگاهی به ثبت رسیده است، تعداد ۸۸ هزار و ۷۷۷ نفر در طی بیش از یک سال که درگیر بیماری هستیم، در استان زنجان دارای تست مثبت بوده‌اند که این افراد به صورت سرپایی و یا بستری تحت درمان قرار گرفته‌اند.

وی در ادامه افزود: تعداد آمار مبتلایان نسبت به روزهای قبل دارای افت و خیز بوده است. به طوری که در روز سوم خرداد تعداد ۱۷۰ نفر به صورت سرپایی و ۱۹ نفر به صورت بستری مبتلا به ویروس کرونا شدند و همچنین چهار نفر در استان بر اثر ابتلا به کرونا فوت کردند این در حالی است که روزهای گذشته در تعداد فوتی‌ها به عدد صفر رسیدیم. 

رئیس دانشگاه علوم‌پزشکی استان زنجان با تاکید بر رعایت پروتکل‌های بهداشتی خاطرنشان کرد:  شهرستان‌های استان زنجان از نظر رنگ بندی در وضعیت زرد و نارنجی قرار دارد، اما با توجه به شیب نزولی که بیماری در پیش گرفته امیدواریم در روزهای آینده به رنگ‌بندی آبی و سفید برسیم.

عادی‌انگاری و  افزایش مبتلایان به کرونا در استان آذربایجان غربی

رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی آذربایجان‌غربی، با ارائه آخرین آمار از کرونا در استان گفت: در شبانه روز گذشته بار دیگر تعداد مبتلایان به بالای ۵۰۰ نفر رسیده است و بر همین اساس ۵۳۸ مورد مثبت ابتلاء به ویروس کرونا شناسایی شده‌اند که سبب افزایش تعداد کل مبتلایان به ۱۶۸ هزار وو ۱۵۳ نفر شده است.

جواد آقازاده با اشاره به روند کاهش نامحسوس تعداد بستری‌ها اظهار داشت: خوشبختانه‌ تعداد بستری‌ها روند کاهشی داشته و ۹۶۹ بستری سندرم حاد تنفسی، ۴۶۳ نفر بستری مشکوک و ۱۹۷ بستری آی‌سی‌یو گزارش شده‌ است.

وی با اذعان به افزایش بستری‌های روزانه در ارومیه و خوی افزود: در شبانه‌روز گذشته تعداد بستری‌ها در دو شهر ارومیه و خوی بار دیگر افزایش یافته است به‌طوری که در ارومیه ۸۶ و در خوی ۳۲ نفر بستری شده‌اند و در کنار این دو شهر، شهرستان بوکان با اختلاف قابل توجهی و با ۱۶ بستری روزانه در جایگاه سومین شهر از نظر بستری روزانه قرار دارد و مابقی شهرستان‌های استان آمارهای کمتری را ثبت کارده‌اند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی آذربایجان‌غربی با اشاره به تک‌رقمی شدن فوتی‌ها در استان تصریح کرد: خوشبختانه تعداد فوتی‌ها در آذربایجان‌غربی کاهش یافته است و بر همین اساس ۹ نفر در شبانه‌روز گذشته جان خود را از دست داده‌اند که سه نفر از اهالی هرکدام از شهرهای ارومیه و سلماس و یک نفر هم از اهالی هرکدام از شهرهای خوی، ماکو و نقده بوده‌اند و تعداد کل فوتی‌های آذربایجان‌غربی به چهار هزار و ۵۵۰ نفر افزایش یافته است.

مجموع فوت شدگان ناشی از کرونا در ایلام به ۷۸۰ نفر رسید

محمد کریمیان، رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان ایلام از افزایش شمار مبتلایان به کرونا در استان به تعداد ۳۸ هزار و ۴۹۷ نفر خبر داد.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان ایلام گفت:در ۲۴ ساعت گذشته تعداد ۵۱ مورد مثبت جدید بیماری کرونا در استان شناسایی شده است.

وی افزود: خوشبختانه در ۲۴ ساعت گذشته مورد فوتی ناشی از بیماری کرونا در استان گزارش نشده است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان ایلام افزود: مجموع فوت شدگان ناشی از کرونا تا این لحظه ۷۸۰ نفر است.

بیش از ۲۴۵ هزار دوز واکسن در استان فارس تزریق شد

در حال حاضر براساس آخرین وضعیت اعلام شده در نرم‌افزار ماسک از ۳۶ شهر استان، ۲۳ شهرستان در وضعیت نارنجی و ۱۳ شهرستان در وضعیت زود شیوع کرونا قرار دارند.

با اعلام آخرین آمارهای مربوط به کروناویروس در استان فارس از ابتدای شیوع بیماری کرونا تاکنون ۸۹۵ هزار و ۵۴۱ تست تشخیصی مولکولی در آزمایشگاه‌های استان تهیه شده که با بررسی نمونه‌های انجام شده، ۲۵۹ هزار و ۲۵۴ بیمار مثبت قطعی شناسایی شده است.

همچنین از ابتدای آغاز طرح شهید حاج «قاسم سلیمانی» تاکنون ۱۰۳ هزار و ۱۴۲ مورد تست سریع انجام شده که از این تعداد ۱۵ هزار و ۳۱۹ بیمار مثبت شناسایی شده و در مجموع از ابتدا تاکنون ۲۷۴ هزار و ۵۷۳ بیمار مبتلا به کووید۱۹ در استان فارس شناسایی شده است.

براساس آمار اعلام شده از سوی دانشگاه علوم پزشکی شیراز ۲۵۰ هزار و ۷۴۰ نفر از ابتدای شیوع بیماری تاکنون از بیمارستان‌ها ترخیص شده و یا از ایزوله خانگی خارج شده‌اند.

در ۲۴ ساعت گذشته ۱۶ هم استانی دیگر در اثر این بیماری جان خود را از دست داده‌اند که مجموع جان‌باختگان ناشی از کووید۱۹ در فارس از ابتدای شیوع بیماری تاکنون چهار هزار و ۵۱۰ نفر شده است.

هم اکنون هزار و ۲۶۵ بیمار مبتلا به کروناویروس در بیمارستان‌های استان بستری هستند که از این تعداد، ۲۲۸ بیمار به دلیل وخامت شرایط جسمی، در بخش‌های ICU مراقبت‌های ویژه درمانی دریافت می‌کنند.

به گفته مهرزاد لطفی، رئیس دانشگاه علوم پزشکی شیراز از ابتدای شیوع کرونا تاکنون به طور میانگین، روزانه ۶۰۲ بیمار مثبت در استان شناسایی شده است و روزانه به طور متوسط ۱۰ نفر در این مدت جان باختند.

وی آغاز واکسیناسیون در استان فارس را از ۲۱ بهمن سال ۱۳۹۹ اعلام کرد که تاکنون بیش از ۲۴۵ هزار دوز واکسن در استان فارس تزریق شده و این میزان، معادل روزانه دو هزار و ۳۴۰ دوز به طور میانگین بوده است.

۲۶۸ مبتلای جدید به کرونا در سیستان و بلوچستان شناسایی شد

سیدمحمد هاشمی شهری، رئیس دانشگاه علوم پزشکی زاهدان  اظهار داشت: بر اساس آمار آزمایشگاهی تا صبح امروز با شناسایی ۲۶۸ مورد جدید ابتلا به کرونا ویروس در استان، شمار مبتلایان سیستان و بلوچستان به ۳۶ هزار و ۳۷۳ نفر رسید.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی زاهدان گفت: تاکنون در مجموع یک هزار و ۳۱۸ نفر از مردم استانی که به کرونا مبتلا بوده‌اند با وجود دریافت خدمات درمانی استاندارد در مراکز بهداشتی و درمانی سطح استان جان خود را از دست داده‌اند.

وی با ابراز تاسف از آمار رو به رشد شیوع کرونا در سطح استان، خاطرنشان کرد: در حال حاضر ۱۸۹ بیمار حاد تنفسی و ۱۰۴ بیمار مبتلا به کرونا در بیمارستان‌های استان بستری هستند که بیشترین تعداد در میان سه محدوده دانشگاه‌های علوم پزشکی زاهدان، زابل و ایرانشهر مربوط به محدوده تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی زاهدان است.

درحال تکمیل... .

کرونا , واکسن ایرانی کرونا ,

منبع: تسنیم