حزب اتحاد ملت ایران اسلامی در اعتراض به ردصلاحیت ها در انتخابات 1400 بیانیه‌‍ ای صادر کرد که بخش هایی از متن آن به این شرح است:

جمهوریت و حق حاکمیت ملی ثمره مجاهدت‌ها و جان‌های بسیاری از فرزندان این ملت است که از ابتدای نهضت مشروطه تا انقلاب اسلامی و تشکیل نظام جمهوری بر اساس وعده‌های بنیانگذار فقید نظام در مدت اقامت در پاریس در سال ۵۷ بر پای این نهال ریخته شده تا به بار نشیند. بر اساس آن وعده‌ها و آرمان‌ها قرار بود که میزان رأی ملت باشد.

در این بیانیه با انتقاد از شیوه عملکرد شورای نگهبان در بررسی صلاحیت و معرفی نامزدهای انتخابات با استناد به اظهارات اخیر عضو فقهای شورای نگهبان و رییس پیشین قوه قضاییه و رییس فعلی مجمع تشخیص مصلحت نظام ابراز عقیده شده است که این رویکرد امکان مشارکت را از بسیاری جریان‌های سیاسی سلب کرده است.

 حزب اتحاد ملت ایران اسلامی در عین حال با یادآوری این که «در ششمین کنگره خود اعلام کرد که در انتخابات ریاست جمهوری به شرط معناداری انتخابات آزاد و سالم مشارکت فعال خواهد داشت. در این جهت حزب اتحاد ملت تمام مساعی خود را برای این مشارکت فعال چه در درون حزب چه در قالب جبهه اصلاحات ایران به کار بست که به سهم خود تا حد امکان به معنابخشی به این انتخابات کمک کند»  معتقد است که نتیجه احراز صلاحیت نامزدهای انتخابات فرایند مطلوبی را در مقابل ملت قرار نداده است.

در این بیانیه با اشاره به این مصرع که «نقطه افتاد برون بس که شد این دایره تنگ» خطاب به «ملت شریف و بزرگوار ایران» با ابراز تاسف اعلام شده است که حزب اتحاد ملت ایران اسلامی نامزدی در این دوره ندارد و تلاش می‌کند این موضع را در قالب جبهه اصلاحات ایران نیز پیگیری نماید.

نویسندگان این بیانیه در عین حال تاکید کرده اند: البته اراده و تصمیم ملت ایران در قالب خواست و نظر اکثریت ملت هر چه که باشد چنانچه حاکم شود موجب سربلندی ایران خواهد بود.