شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#آمریکا#روسیه#امور خارجه#وزیر امور خارجه

لاوروف: مذاکرات اخیر روسیه و آمریکا اختلافات جدی دو طرف را نشان داد


لاوروف: مذاکرات اخیر روسیه و آمریکا اختلافات جدی دو طرف را نشان داد

وزیر امور خارجه روسیه معتقد است که در صورت تلاش دوجانبه و انجام مذاکرات صریح و سازنده، با وجود اختلافات جدی که در گفت‌وگوهای اخیر مشخص بود، می‌توان به رفع تحریکات در روابط با آمریکا امیدوار بود.

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم به نقل از خبرگزاری «نووستی»، "سرگئی لاوروف" وزیر امور خارجه روسیه اعلام کرد، در صورت انجام تلاش‌های لازم، مسکو می‌تواند امیدوار باشد که برخی مشکلات و تحریکات در مذاکرات با واشنگتن از بین بروند.

لاوروف گفت: «به عقیده من، موضع گیری طرف آمریکایی در خصوص انجام گفتگو با روسیه، محترمانه بود و این امکان را بوجود می‌اورد تا از طریق مذاکرات جدی و مشخص، بتوان نه درباره تهدیدات و خطرات دور از ذهن و غیرواقعی، بلکه در خصوص مسائل مهم و راه‌های همکاری دوجانبه تبادل نظر کرد و در این صورت، مسکو می‌تواند امیدوار باشد که برخی تحریکات مشخص در روابط دوجانبه از میان برداشته شوند. هرچند این کار با سرعت تحقق نخواهد یافت و کار ساده‌ای نیست.»  

وزیر امور خارجه روسیه یادآور شد: «مذاکرات روز دوشنبه "نیکولای پاتروشییف" دبیر شورای امنیت با "جیک سالیوان" مشاور رئیس جمهوری آمریکا در مسائل امنیت ملی در ژنو، بسیار شفاف و با در نظر گرفتن تمامی اختلافات موجود در روابط دو کشور بود. در وقع این گفتگوها در ادامه مذاکراتی انجام گرفت که ما به همراه "آنتونی بلینکن" وزیر امور خارجه آمریکا هفته گذشته در ایسلند آغاز کردیم. این مذاکرات هم با صراحت کامل و بسیار جدی انجام گرفت و در جریان آن، اختلاف دو طرف پنهان نشده و مطابق با واقعیات بود.»

به گفته وی، اختلافات کنونی در روابط روسیه و آمریکا هم در برخی مسائل دوجانبه و هم در خصوص بعضی مسائل بین المللی مشخص است.

سرگئی لاوروف همچنین یادآور شد که طرف روسی همواره برگزاری نشست سران روسیه-ایالات متحده را بسیار مثبت ارزیابی کرده و تحقق آن را برای تعیین خط‌مشی ادامه روابط دوجانبه با اهمیت دانسته است.

همانطور که شب گذشته دفتر مطبوعاتی کرملین اعلام کرد، دیدار حضوری"ولادیمیر پوتین" و"جو بایدن" روسای جمهوری روسیه و آمریکا قرار است در تاریخ 16 ژوئن (26 خرداد ماه) در ژنو برگزار شود. آخرین توافقات در زمینه فراهم سازی مقدمات لازم برای برگزاری این نشست در جریان مذاکرات روز دوشنبه دبیر شورای امنیت روسیه و مشاور امنیت ملی رئیس جمهوری آمریکا در ژنو صورت گرفت.

انتهای پیام/