شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#ایران#وزیر بهداشت#واکسن کرونا

ابهام در زمان آغاز واکسیناسیون عمومی با واکسن داخلی؛ خرداد یا اواخر شهریور؟

اواخر سال گذشته وزیر بهداشت اعلام کرد که ایران تا خرداد ۱۴۰۰ جزو صادرکنندگان واکسن کرونا درجهان خواهد بود اما روز گذشته سعید نمکی عنوان کرد که واکسیناسیون عمومی در تابستان انجام خواهد شد.

ابهام در زمان آغاز واکسیناسیون عمومی با واکسن داخلی؛ خرداد یا اواخر شهریور؟

به گزارش سلام نو، روزنامه همدلی نوشت: اواخر سال گذشته بود که وزیر بهداشت گفت ایران تا خرداد ماه جزو صادرکنندگان واکسن کرونا درجهان خواهد بود. اما باوجود ‌این‌که روزهای ابتدایی خردادماه را سپری می‌کنیم فقط یکی از واکسن‌های تولید داخل توانسته بر روی بازوی بخشی از داوطلبان انجام مرحله سوم کارآزمایی بالینی واکسن بنشیند. با این وجود به‌نظر می‌رسد نه‌تنها از صادرات واکسن خبری نیست بلکه هنوز واکسن‌های تولید داخل نتوانسته‌اند وارد فاز واکسیناسیون عمومی شوند.

البته روز گذشته محمد مخبر، رئیس ستاد اجرایی فرمان امام که واکسن کووبرکت زیرنظر این ستاد در حال مطالعه است، به خبرگزاری ایسنا گفته که «فاز سوم مطالعه بالینی واکسن کوو برکت تقریبا به ۵۰درصد کار خود رسیده و تولید هم در حال انجام است و ما داریم انبار می‌کنیم تا به محض ‌این‌که وزارت بهداشت اجازه دهد اینها را در اختیارشان قرار دهیم تا تزریق کنند. تقریبا نزدیک ۸۰۰هزار تا یک میلیون دوز تولید شده است‌ و به دلیل ‌این‌که هنوز اجازه مصرف عام داده نشده ما سرعت را کمی کم کردیم چرا که انبار و نگهداری آن موضوع خاصی است ولی امکانات تولید به خوبی فراهم شده تا ظرف یک تا ۱.۵ ماه آینده بتوانیم ۴ تا ۵میلیون دوز واکسن را تحویل دهیم تا این کار شروع شود. امید است در خرداد ۱۴۰۰ واکسیناسیون عمومی با تولیدات ستاد اجرایی آغاز شود.»

اما درحالی‌که رئیس ستاد اجرایی فرمان امام برای شروع واکسیناسیون عمومی صحبت از خرداد ماه می‌کند، دکتر مینو محرز، یکی از اعضای علمی نظارت بر اجرای کارآزمایی بالینی واکسن کووبرکت در گفت‌وگوی خود با خبرآنلاین گفته که به احتمال زیاد اواخر شهریور ماه واکسیناسیون عمومی با واکسن داخلی شروع می‌شود. او ادامه داده: «فاز سوم مطالعه شروع شده و در حال انجام هستیم، روزانه ۵۰۰ تا ۶۰۰نفر در استان‌های تهران و البرز واکسن تزریق می‌کنند تا نتایج علمی فاز سوم به سرانجام برسد. نوبت دوم این واکسن‌ها هم که انجام شود می‌توانیم از لحاظ عوارض و میزان آنتی‌بادی و شاخص‌های علمی به نتیجه برسیم و بعد هم برای تولید انبوه آماده شویم. با توجه به برنامه ساخت واکسن داخلی و افزایش صادرات واکسن در دنیا باید از اواخر شهریور واکسیناسیون توده مردم آغاز شود.»

از طرفی روز گذشته سعید نمکی وزیر بهداشت اعلام کرد که واکسیناسیون عمومی در تابستان انجام خواهد شد. با این وجود همچنان کسی نمی‌داند شروع عملیات گسترده واکسیناسیون از خردادماه است یا از شهریورماه، واکسیناسیون عمومی در ایران درحالی دارد به تاخیر می‌افتد که روزانه بیش از ۲۰۰نفر از مردم به‌دلیل ابتلا به کرونا جان خود را از دست می‌دهند. نکته جالب ‌این‌که باوجود واردات محدود از برخی از انواع واکسن‌های موجود در دنیا، همچنان تعدادی از اعضای کادر بهداشت و درمان واکسن دریافت نکرده‌اند و همچنان خطر کرونا برای آن‌ها وجود دارد. همین روز گذشته دانشگاه علوم پزشکی البرز از فوت یکی از کارشناسان مرکز بهداشت شرق کرج بر اثر ابتلا به کرونا خبر داد تا یک‌بار دیگر کووید۱۹ از جامعه مدافعان سلامت که در خط مقدم مبارزه با کرونا هستند قربانی بگیرد.

درحالی‌که همچنان اولویت‌های اصلی دریافت واکسن تکمیل نشده است، اختصاص حدود ۳هزار واکسن کرونا به عوامل صداوسیما مسئله‌ای بود که طی روزهای گذشته با واکنش‌های زیادی همراه شد. کیانوش جهانپور، سخنگوی سازمان غذا و دارو از تزریق ۳هزار واکسن به‌عوامل صداوسیما خبر داد که درگیر انتخابات ریاست‌جمهوری هستند، در این میان برخی خبرگزاری‌ها هم از تزریق واکسن کرونا به عوامل فیلم و سریال و مجریان برنامه‌های کودک تلویزیون خبر دادند تا مشخص شود ابعاد اختصاص واکسن به صداوسیما بیشتر از عوامل برگزاری برنامه‌های انتخابات ریاست‌جمهوری است.

درحالی عملیات واکسیناسیون در ایران به‌کندی درحال سپری شدن است که برخی کشورها توانسته‌اند بیش از ۵۰درصد شهروندان خود را واکسینه کنند. به گزارش سایت ourworldindata.org که آمار مربوط به واکسن‌ها را منتشر می‌کند، چین ۴۹۷میلیون دز، ایالات متحده آمریکا ۲۸۴میلیون دز، هند ۱۹۰میلیون دز و انگلستان نزدیک به ۶۰میلیون دز واکسن تزریق کرده‌اند. در رده‌های بعدی این جدول برزیل، آلمان، فرانسه، ایتالیا و ترکیه قرار دارند که بیش از ۲۰میلیون دز واکسن به شهروندان‌شان تزریق کردند. نکته جالب درخصوص بریتانیا این است که با تزریق واکسن به ۸۸درصدی مردم کشورش توانسته از آن روزهای سیاه افزایش مرگ‌ومیرهای کرونایی رها شود.

آن‌طورکه سایت worldometers که آمار جهانی مربوط به تعداد موارد ابتلا و مرگ‌ومیر کرونا را منتشر می‌کند گزارش داده روز ۲۴می(دوشنبه گذشته) در این کشور ۳نفر بر اثر ابتلا به کرونا جان خود را از دست دادند و تنها ۲هزار و ۴۳۹نفر به کووید۱۹ مبتلا شدند.

آماری که نشان می‌دهد در روزهای گذشته هم تعداد مرگ‌ومیرهای کرونایی زیر ۱۰نفر بوده است و این همان تاثیرگذاری زیاد واکسن کرونا را نشان می‌دهد.

همچنین دولت این کشور برخی از محدودیت‌های سابق و دستورالعمل‌های بهداشتی برای بازگشت به زندگی عادی را لغو کرده است. تاکنون در ایران ۳میلیون و ۱۴۶هزار دز واکسن تزریق شده است که براساس گزارش ایسنا چیزی نزدیک به ۳.۵درصد جمعیت کشور است. حالا باید در ادامه دید آیا تا انتهای سال جاری امکان واکسینه شدن کل جمعیت ایران محقق خواهد شد؟