شهر خبر

هشدار، قاتل خاموش در کمین است

هشدار، قاتل خاموش در کمین است

هشدار، قاتل خاموش در کمین است
متخصص قلب یکو عروق در همدان مصرف طولانی مدت قرص های ضد بارداری را در زنان از عوامل فشار خون بالا برشمرد

به گزارش بهداشت نیوز، دکتر محسن قراخانی اظهار کرد: فشار خون یکی از معضلات جامعه کنونی بشر محسوب می شود  که باید این موضوع توسط تمامی افراد مورد توجه قرار گیرد.

مصرف طولانی مدت قرص های ضد بارداری ممنوع

وی افزود: مصرف طولانی مدت قرص های ضد بارداری به مدت بیش از پنج سال در زنان به ویژه زنان بالای 35 سال باعث فشار خون بالا می شود که توصیه می شود، خانمها برای جلوگیری از بارداری از روش های دیگر برای پیشگیری استفاده کنند.

قراخانی با بیان اینکه فشار خون به عنوان قاتل خاموش شناخته شده است، اضافه کرد: فشار خون بالا همیشه علامت دار نیست و ممکن است فردی به صورت کامل آزمایش برای معاینه را انجام دهد اما از ابتلای خود به فشار خون بالا هیچ اطلاعی نداشته باشد، بنابراین توصیه می شود تمامی افراد فشار خونشان را به صورت دوره ای بررسی کنند.

این متخصص قلب و عروق با بیان اینکه به طور کلی فشار خون 12 روی 8 طبیعی تلقی می شود، تصریح کرد:  این رقم در فشار خون و کمتر از آن طبیعی محسوب می شود.

وی به اهمیت سبک زندگی افراد برای کنترل فشار خون اشاره کرد و گفت: افزایش وزن، بی تحرکی، مصرف چربی های مضر و کاهش مصرف چربی های مفید از عوامل خطر ساز  و مستعد کننده فشار خون بالا هستند که  این موارد باید مورد توجه قرارگیرد.

قراخانی دیابت، مصرف سیگار، داشتن سابقه فامیلی را زمینه ساز بروز فشار خون بالا برشمرد و گفت: افرادی که سابقه  فامیلی فشار خون بالا دارند باید فشار خونشان را بررسی کنند تا در صورت وجود فشار خون تحت نظر پزشک متخصص اقدامات درمانی را انجام دهند.

استرس فشار خون را بالا می برد

وی به تاثیر استرس بر فشار خون اشاره کرد و گفت: در برخی شرایط افراد دچار استرس موقت می شوند که فشار خون آنها تحت تاثیر ترشح برخی هورمونهای ناشی از استرس افزایش می یابد، اما در صورتیکه استرس آنها مداوم باشد و فرد  در حالت وسواس قرار گیرد، فشار خون می تواند به طور مداوم بالا باشد که این  مورد باید توسط پزشک کنترل شود همچنین توصیه می شود افراد در ابتدا استرس خود را کنترل کنند.

این متخصص قلب و عروق به چاقی های شکمی در افراد اشاره کرد و افزود: در حال حاضر جامعه در حال حرکت به سوی چاقی بوده که زمینه ساز بروز بسیاری از بیماری ها از جمله فشار خون است.

وی گفت: برخی بیماری های کلیوی، اختلالات هورمونی، مشکلات قلبی و عروقی و مصرف برخی داروها موجب افزایش فشار خون می شود که باید این موارد توسط پزشک معالج بررسی و درمان شود.

افت فشار خون  و توصیه های غذایی آن

وی به افت فشار خون در برخی افراد اشاره کرد و افزود: افت فشار خون تا زمانی که  فرد را دچار سرگیجه نکند و در نهایت سقوط فشار خون ندهد، مشکلی ندارد  که توصیه می شود افرادی که با افت فشار خون مواجه هستند مصرف مایعات را افزایش دهند و همچنین در موارد اضطرا مقدار کمی نمک مصرف کنند تا فشار خون آنها کمی بالاتر رود.

 یک متخصص قلب و عروق با بیان اینکه فشار خون بالا خطرناک تر از فشار خون پایین است، گفت: فشار خون بالا می تواند موجب سکته های قلبی  در افراد شود که ممکن است اثرات جبران ناپذیری بر جای بگذارد، بنابراین توصیه می شود افراد فشار خونشان را کنترل کنند.

وی وجود دستگاه های فشار خون در منازل را مفید ارزیابی کردو گفت: وجود این دستگاه ها در منزل به کنترل و بررسی فشار خون افراد کمک کننده است.

منبع: سیناپرس