به گزارش برنا، مجید تخت روانچی روز سه‌شنبه در نشست شورای امنیت این سازمان که برای بحث درباره حفاظت از غیرنظامیان در درگیری‌های مسلحانه برگزار شده بود، با اشاره به بخش‌هایی از گزارش سالانه دبیرکل در این زمینه، از اینکه هنوز غیرنظامیان، بویژه زنان و کودکان، از قربانیان اصلی درگیری‌ها هستند و اهداف غیرنظامی نظیر بیمارستان‌ها و مدارس مورد حمله قرار می گیرند، ابراز تأسف کرد.
وی با اشاره جنایات اسرائیل در سرزمین‌های اشغالی فلسطین، از جمله تلاش گسترده آن برای جابجایی اجباری فلسطینیان از خانه‎هایشان، به ویژه در محله شیخ جراح قدس، جائی که آنها نسل اندر نسل در آن زندگی کرده اند، اظهار کرد: وقتی فلسطینی‌ها به این اقدامات غیرقانونی و حمله به نمازگزاران مسلمان در مسجد الاقصی در ماه مبارک رمضان اعتراض کردند، نیروهای امنیتی و نظامی اسرائیل وحشیانه‌ترین جنایات را علیه آنها مرتکب شدند.
نماینده دائم ایران در سازمان ملل متحد اضافه کرد: تنها در جنگ وحشیانه و تمام عیار اخیر علیه غزه، نیروهای اسرائیلی ۲۴۸ فلسطینی از جمله ۶۶ کودک، ۳۹ زن و ۱۷   سالخورده را کشتند و یکهزار و ۹۴۸ نفر دیگر را زخمی کردند.
تخت‌روانچی یادآور شد: این آمار از جمله ۱۳ نفر از اعضای یک خانواده را شامل می شود که اکثر آنها کودک، شامل یک نوزاد ۶ ماهه بودند و در منزلشان کشته و زیر آوار خانه خود دفن شدند.
وی افزود: نیروهای اسرائیلی همچنین ۳۰ تأسیسات بهداشتی، حدود ۵۰ مدرسه و دیگر مراکز آموزشی، حدود ۵۰ درصد شبکه آب و ۳۳ دفتر رسانه‌ها را منهدم کردند و به ۴۳ مسجد نیز آسیب رساندند.
نماینده دائم ایران در سازمان ملل متحد تصریح کرد: این اعمال وحشیانه نمونه‌های روشن نسل‌کشی، جنایات جنگی و جنایت علیه بشریت و نقض اصول انسانی و وجدان عمومی که اساس هنجارهای حقوق بین الملل بشردوستانه بشمار می‌روند، است.
تخت‌روانچی تاکید کرد: چنین جنایاتی که نقض ماهوی هنجارها و اصول اساسی حقوق بین‌الملل محسوب می‌شوند، موجب مسئولیت بین‌المللی رژیم اسرائیل است و مقامات آن باید به دلیل ارتکاب چنین جنایات شومی محاکمه شوند.
وی ادامه داد: در برخورد با این جنایات و به دلیل حمایت شرم آور آمریکا از رژیم اسرائیل، شورای امنیت بار دیگر در انجام وظایف خود شکست خورد و نتوانست حتی یک بیانیه مطبوعاتی ولو معتدل تصویب و خواستار توقف حمله به غیرنظامیان در غزه شود و بیانیه مطبوعاتی این شورا که پس از توافق طرفین در مورد آتش بس صادر شد، نیز ارزش عملی چندانی نداشت.
نماینده دائم ایران در سازمان ملل متحد خاطرنشان کرد: از آنجاکه جنگ اخیر به خاطر اقدامات غیرقانونی و تحریک‌آمیز رژیم اسرائیل در قدس شریف، بویژه در مسجد الاقصی آغاز شد، آن رژیم باید مجبور شود که تمام این اقدامات را متوقف سازد.
تخت‌روانچی همچنین به کشتار غیرنظامیان و حمله به اهداف غیرنظامی در یمن توسط متجاوزان نیز به عنوان یکی از نمونه‌های نقض حقوق بین‌الملل اشاره کرد و گفت اینگونه اقدمات، جنایتکارانه است و باید فوری متوقف شود.
وی تاکید کرد همانطور که انفعال شورا در گذشته با مرتکبان اینگونه جنایات، آنها را به ارتکاب جنایات بیشتر جسورتر کرده است، انفعال احتمالی آن در آینده، آنها را بیشتر تشویق خواهد کرد تا به نقض هنجارها و اصول مربوطه حقوق بین‌الملل ادامه دهند.