شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#قیمت#افزایش قیمت
آنچه باید درباره بازارها 5 خرداد 1400 بدانید

واکنش صفر بازارها به انتخابات/ امروز مجوز افزایش قیمت لبنی ها صادر میشود؟

کدخبر: 414927
اقتصادنیوز: بازارها بی تفاوت به رد صلاحیت چهره های شاخص نامزدهای انتخاباتی روز آرامی را سپری کردند، حالا باید در انتظار هم نشست که چه واکنشی به دور پنجم مذاکرات وین نشان میدهند.

به گزارش اقتصادنیوز، بازارها در روز سه شنبه به دو خبر مهم واکنش جدی نشان ندادند؛ به طوریکه معامله گران نسبت به خبر تایید صلاحیت نامزدهای انتخاباتی و عدم تایید دو چهره شاخص علی لاریجانی و اسحاق جهانگیری بدون واکنش جدی، بسیار آرام سپری شدند. این در حالی بود که خبر رد صلاحیت دو چهره شاخص و تایید 7 نامزد انتخاباتی در محافل سیاسی و فضای مجازی بازتاب گسترده و وسیعی داشت.

همسو با این رُخداد، تحولات احیای برجام با آغاز دورپنجم مذاکرات وین شکل جدی تر به خود گرفته است. در عصر روز سه شنبه دور پنجم مذاکرات وین با حضور نمایندگان ایران و اروپا آغاز شد و البته بعد از پایان جلسه اول طرفین مذاکره کننده نسبت به رسیدن به توافق در این دور از مذاکرات ابراز امیدواری کردند. روسیه از گام روبه جلو برای تعیین بازگشت به برجام در این دور از مذاکرات خبر داد و ابراز امیدواری کرد این دور دور آخر باشد. ایران هم گفته است اختلافات کمتر شده اما هنوز نکته های کلیدی است که به همین دلیل محتاط گام بر می دارد تا خواسته هایش در این دور از مذاکرات تامین شود.

البته در همین روز آنتونی بلینکن، وزیر امورخارجه امریکا به سرزمین اشغالی سفر و در نشست مشترک با مقامات اسرائیلی مدعی شد نمیداند ایران چقدر اراده بازگشت به برجام را جدی میگیرد. با این وصف وی تاکید کرد در خصوص برجام با اسراییل اختلافات تاکتیکی دارد. علی ربیعی، سخنگوی دولت هم در روز سه شنبه در کنفرانس مطبوعاتی دوشنبه ها عنوان کرد دو طرف در این دور از مذاکرات به توافقات کلی دست یافته اند و روی جزییات هنوز اختلاف دارند.  

بازارها اما به این اخبار واکنش جدی نشان نداد؛ بازار ارز با وجود اینکه در کانال 23 هزار تومان جای گرفته بود، اما پس از رفت و برگشت به کانال 22 هزار تومان برگشت. بازار سهام شاهد رشد نزدیک 9 هزار واحدی شاخص بود تا دوباره به کانال 1.1 میلیون واحد برگردد. خریداران در روز سه شنبه قوی ظاهر شده بودند و به کمک بازار شتافتند اما معلوم نیست با توجه به فشار عرضه در روز پایانی، این روند پایدار بماند. بازار خودرو با وجود اینکه شاهد واکنش ها نسبت به نوسانات بازار ارز و قیمت های ابلاغی افزایش قیمت خودرو است اما به دلیل نبود مشتری فعال چندان این وضعیت افزایش قیمت ها اثری نخواهد داشت و تنها بازار را بیشتر به سمت رکود می کشاند. البته خبر جدیدی منتشر شده مبنی بر اینکه یک بسته کارشناسی در مجلس در خصوص قیمت گذاری خودرویی در دستورکار کمیسیون صنایع قرار دارد. این در حالی است که موضوع تحقیق و تفحص از بانک های دولتی نیز در دستورکار مجلسی هاست. در همین حال در بازار مسکن نیز معاملات بازار مسکن به دلیل نبود تقاضا به یک وضعیت رکودی رسیده است که به نظر میرسد این وضعیت انجمادی ادامه دار باشد.

همچنان موضوع افزایش قیمت بنگاه ها به دلیل بالا بودن هزینه تمام شده آن ها همچنان هر روز در دستورکار برخی صنایع قرار دارد؛ درحالی که خودرویی‌ها، قطعه سازان، سیمانی ها و روغنی ها مجوز افزایش نرخ خود را دریافت کرده اند که امروز در سازمان حمایت موضوع افزایش قیمت شیر نیز در دستور کار دولتی هاست؛ قیمت پیشنهادی دامداران برای شیر خام 6500 تومان و نرخ پیشنهادی وزارت جهاد کشاورزی 6425 تومان است. باید در انتظار نششت که چه تصمیمی برای لبنی ها گرفته میشود. بازارها از این ناحیه هم با استدلال تورم زایی سند قانونی دولت (بودجه)، بازگشت قیمت ها به عقب را در شرایط کنونی بسیار سخت و دشوار میدانند.