«جائو لی جیان» روز سه شنبه در کنفرانس خبری در جمع خبرنگاران در پکن افزود: تفاهم فنی بین ایران و آژانس انرژی هسته ای نشان دهنده اراده سیاسی تهران برای نتیجه گیری در مذاکرات احیای برجام است و زمان ارزنده ای را برای مذاکرات به دست آورده است.

این مقام چین افزود: در حال حاضر، پیشرفت قابل توجهی در مذاکرات هسته ای ایران حاصل شده است، اما هنوز اختلافاتی وجود دارد. چین امیدوار است همه طرف های مربوطه با احساس اضطرار بیشتری عمل کنند، بدون تاخیر تصمیم بگیرند و برای دستیابی به موفقیت زود هنگام در مذاکرات تلاش کنند.

جائو ادامه داد: چین به عنوان یک عضو مهم برجام، به طور فعال در حال پیشبرد حل و فصل سیاسی و دیپلماتیک مساله هسته ای ایران است و کارهای زیادی را برای بازگرداندن برجام با هدف منع گسترش سلاح های هسته ای و صلح و ثبات در خاورمیانه انجام داده است.

او همچنین از آمریکا خواست همه تحریم های ایران را لغو کند از ایران نیز خواست اجرای کامل توافق برجام را بر این اساس از سر بگیرد.

سخنگوی وزارت خارجه چین در مورد مشارکت کشورش در پروژه بازسازی راکتور آب سنگین اراک گفت: چین به تعهد خود عمل کرده، مشکلات مختلف را پشت سر گذاشته و پروژه بازسازی راکتور آب سنگین اراک را در چارچوب برجام جلو برده است.

جائو ادامه داد: چین قاطعانه از حقوق و منافع مشروع خود محافظت کرده و طرف آمریکایی را تحت فشار قرار داده است تا کلیه تحریم های یک جانبه و غیرقانونی علیه ایران، چین و دیگر اشخاص ثالث را کاملاً لغو کند.

به گفته وی چین متعهد به حفظ صلح و ثبات منطقه ای است از ایجاد یک سکوی گفتگوی چند جانبه در منطقه خلیج فارس برای حل نگرانی های امنیتی همه طرفها از طریق رایزنی حمایت می کند.