شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#انتخابات#مجلس#قانون اساسی#سوریه

عضو کمیته امور قانون اساسی مجلس سوریه: غرب در مسئله انتخابات قصد باج‌خواهی از دمشق داشت/ مصاحبه اختصاصی


عضو کمیته امور قانون اساسی مجلس سوریه: غرب در مسئله انتخابات قصد باج‌خواهی از دمشق داشت/ مصاحبه اختصاصی

یک عضو کمیته قانون اساسی مجلس سوریه با رد کردن ادعاهای غرب و طرف‌های ضدسوریه درباره عدم مشروعیت قانونی و انتخاباتی سوریه، تاکید کرد که بیشتر طرف‌هایی که سخن از دموکراسی به زبان می‌آورند و دمشق را به این خاطر زیر سوال می‌برند فاقد دموکراسی هستند.

به گزارش خبرگزاری تسنیم از دمشق، انتخابات ریاست جمهوری سوریه در حالی روز چهارشنبه 5 خرداد ماه (26 می) برگزار می‌شود که یک هفته پیش از آن شاهد حضور پرشور مردم در پای صندوق‌ها در خارج کشور، بخصوص در سفارت این کشور در بیروت و تهران بود.

در رابطه با انتخابات سوریه و قوانین این کشور درباره انتخابات گفت‌وگویی داشته‌ایم با دکتر محمد خیر العکام، عضو کمیته امور قانون اساسی در مجلس سوریه. 

 

 

با عرض سلام و خوشامد به بینندگان و کسانی که خبرگزاری تسنیم را دنبال می کنند، این مصاحبه ویژه با دکتر محمد خیر العکام عضو مجلس سوریه صورت می‌گیرد. 

تسنیم: خوش آمدید دکتر. 

دکتر عکام: عصر بخیر خدمت شما و تمام شنوندگان و کسانی که این خبرگزاری را دنبال می کنند.

تسنیم: دکتر فشارهای غربی به نتیجه نرسید و شمارش معکوس برای انتخابات ریاست جمهوری سوریه آغاز شده است و روزهای اندکی به این مناسبت قانونی باقی مانده است، در نشانه‌های این انتخابات، تصویری که دمشق در تلاش است با اجرای انتخابات در زمان تعیین شده به  داخل و منطقه و جهان بدهد چیست؟

عکام: این تصویر نیست که مسئولان سوری در تلاش برای ایجاد آن هستند. من با این تعبیر موافق نیستم.  مسئولان سوری با تمام گروهها، قانون اساسی و قوانین کشور را به اجرا در می‌آورند و این پیامی سیاسی به تمام کشورهایی است که با سوریه مبارزه کردند مبنی بر اینکه با تمام این جنگ و آثار ناشی از جنگ که طبعا منظور نابودی و ویرانی است، ملت و ارتش و رهبر سوریه  از انجام وظایف قانونی بازنماندند. وظایفی که شامل احترام به مناسبت های قانونی از جمله انتخابات ریاست جمهوری است و در زمان تعیین شده طبق قانون اساسی و قانون انتخابات و بر اساس اقدامات مصوب دادگاه عالی قانون اساسی و قانون کلی انتخابات و نظامنامه داخلی مجلس اجرا شد و این پیام قوی به دشمنان سوریه است با این مضمون که تمام اقدمات شما از جمله اقدامات اقتصادی اخیرتان و تحریم اقتصادی  ما را از انجام وظیفه در قبال کشورمان باز نداشت.

تسنیم: جناب دکتر با صحبت از سوریه در قبال مواضع یعنی به طور کلی موضع غرب که مبتنی بر مخالفت با مشروعیت انتخابات سوریه چه ریاست جمهوری و یا پارلمانی از سال 2012، 2016 و 2020 و انتخابات پارلمانی 2014 و اکنون انتخابات قانونی ریاست جمهوری بوده و است، از نظر شما غرب اروپایی و آمریکا با ادامه مخالفت با مشروعیت انتخابات ریاست جمهوری سوریه چه مشروع و چه قانونی به دنبال چیست؟

عکام: این یک پیام سیاسی از این کشورها است که پیام فشار بر سوریه و تمام مسئولان سوریه است. اما در پاسخ به این پیام با رویکرد سیاسی است و من به عنوان یک سوری و یا یک سیاستمدار سوری اگر بگویم با نتایج انتخابات در آمریکا موافق نیستم - می دانید که یکی از روسا در آمریکا در دادگاه عالی قانون اساسی با تعداد اندکی از آراء برکنار شد، مانند دوران بوش - آیا دنیا به مشروعیت این رئیس  جمهور شک کرد؟ چرا تردید در مشروعیت اولا منبع مشروعیت ملت است. بنابراین قانون به کسی حق نمی دهد در مشروعیت هیچ کسی که بر اساس قوانین مصوب کشورش که بالاترین آن قانون اساسی است و در جایگاه خود قرار گرفته است، تردید کند. از همین رو به رسمیت نشناختن مشروعیت از نظر قانون بی معنی است، مگر اینکه این یک پیام فشار است و ما این پیام فشار را تحمل کرده و این کشورها را به چالش می کشیم و قانونمان را بر اساس حفظ عزت ملت سوریه اجرا می‌کنیم.


تسنیم: همچنین در صحبت از موضع غرب، واشنگتن و متحدان غربی اش همچنان به این مواضع برای تزلزل دموکراسی سوریه ادامه می دهند و در عین حال از  متکبرترین شیوخ و کشورهای نفت خیز  منطقه دفاع می کنند، تناقض بین مخالفت این کشورها که خود را دژهای دموکراسی می نامند با دموکراسی سوری ها و حمایت قوی از این حکومت های دینی چگونه است؟

عکام: دموکراسی در این کشورها که شما آن را ممالک توصیف کردید، وجود ندارد. بنابراین ارتباطی با انتخاب رهبرانش ندارند و بر این اساس از خارج کشور و از سوی رهبران کشورهای دیگر با حکومت موافقت می شود. موضوع روشن است، منافع این شیخ نشین ها اصولا منافع کشورهای دشمن سوریه را تامین می‌کنند؛ از همین رو در اصل آنها آخرین کشورهایی هستند  که حرفی از  دموکراسی به میان می آورندو  حق ندارند از دموکراسی و دموکراسی در سوریه صحبت کنند. پارلمان سوریه قدیمی ترین پارلمان در منطقه است از همین رو آنان که نه خود و نه حامیانشان دموکراسی ندارند و دشمن سوریه هستند، سخنگوی دموکراسی برای فشار بر ملت سوریه باشند. این پرونده بسیار ضعیف و سست است و هیچ اصول قانونی مبتنی بر منافع ملت ندارد ملت قوانین خود را اجرا می کند، بنابراین این رسوایی نیز مانند موضوع شیمیایی و سایر برگه های فشاری که هنوز دشمنان سوریه بر فشار از طریق این برگه ها اصرار دارند، برملا شده است.

تسنیم: جناب دکتر شما در مورد اظهارات آنان در خصوص دموکراسی سوریه و اینکه مواضعشان در این چارچوب ضعیف است، صحبت کردید و علاوه بر این به تجربه بوش در رسیدن به ریاست جمهوری آمریکا پرداختید و اینکه هیچ کس در آن زمان شک و تردید ایجاد نکرد شاید به این دلیل که سرزمین یانکی‌ها است؟

عکام:  بر اساس قانون هیچ ملت و یا کشوری حق ندارد در مشروعیت رئیس جمهوری که از سوی ملتش انتخاب شده است، تردید کند و تا زمانی که یک رئیس جمهور بر اساس قوانین و قانون اساسی مصوب مربوط به آن به ریاست جمهوری رسیده باشد. هیچ ملت دیگری و رهبرانشان  صلاحیت شک و تردید در مشروعیت این رئیس جمهوری را ندارند.

تسنیم: دکتر آیا پیگیری این موضوع یک تفاوت خنده دار و شاید گریه آور نیست؟ آمریکا است که بیش از دیگران در مورد عدم مشروعیت انتخابات سوریه صحبت می کند و با وجود آن چند ماه پیش شاهد چیزی بودیم که می توانیم آن را سریال مضحک در این انتخابات بنامیم که در پی آن جو بایدن به ریاست جمهوری در آمریکا رسید، این تناقض راچگونه می بینید؟

عکام: ببنید من به عنوان استاد قانون هستم که شما در ابتدا من را اینگونه معرفی کردید. ملت آمریکا است که این انتخابات را ارزیابی می‌کند. من به عنوان یک شهروند سوری حقی در این مورد ندارم. از نظر قانون حقی ندارم. در مورد سیاست می توانم یک مقاله سیاسی بنویسم و در آن در خصوص کشمکش های حزبی صحبت کنم و اینکه چرا این رئیس جمهور و دیگری به قدرت رسیدند. آنچه برای من مهم است این است که آیا وی بر اساس اقدامات قانونی مصوب در قانون آن کشور به قدرت رسیده است؟ اگر چنین است، احترام به خواست این ملت واجب است.این منظور من از ارزیابی است که هیچ کس حق ندارد...

در سیاست هرچه می خواهی صحبت کن، من می خواهم به شما بگویم که در ایران در یک مرحله مشخص رئیس جمهوری که به مذاقشان خوش نیامد و با سیاست های کلی که انتظار داشتند، همراه نبود، آیا مردم ایران به تکاپو نیفتادند؟ آیا دیگران در مشروعیت رئیس جمهور شک نکردند، آیا این حق را داشتند؟ بی تردید، حق نداشتند. برعکس این ابزاری جدید از  بین ابزارهای دخالت در مسائل داخلی کشورها است که بر اساس منشور سازمان ملل مردود است.

تسنیم: چه بسا این ابزاری است که برای فرونشاندن عطش شدید خود علیه انتخابات سوریه به کار می گیرند، با هدف چوب لای چرخ گذاشتن انتخابات باشد.

عکام: این تلاشی برای باج خواهی از انتخابات است و آنان به دنبال این هستند و از قبل می دانند که ما آن را در زمان خود اجرا خواهیم کرد. آنان می خواستند در این انتخابات از ما باج‌خواهی کنند و اولین برگه باج خواهی نیز تحریم اقتصادی بود تا بتوانند پایگاه مردمی و حق قانونی مشارکت را تحت تاثیر قرار بدهند. از همین رو به دنبال این هستند که از برگه مشارکت اندک استفاده کنند و بعد از آن اعلام کنند که مشارکت اندک بود. با وجود اینکه اصول قانونی است که این امر را نهایی و مشخص می کند. بنابراین این یک وسیله برای فشار و باج‌خواهی بر سر گزینه های ملت سوریه است. اما انتخابات در راه است و اجرا خواهد شد و اکنون فضای سیاسی و منطقه ای متفاوتی وجود دارد و پیروزی ایران آشکار است. اشغالگری آمریکا کاسته شده است و اهدافی که آمریکا و رژیم صهیونیستی از جنگ علیه سوریه به دنبالش بودند، ضعیف شده است و اینجا این سوال مطرح است که آیا این شکست را خواهند پذیرفت یا بار دیگر تلاش خواهند کرد ابزارهای جدیدی پیدا کنند.


تسنیم: نظر شما چیست دکتر?

عکام: من معتقدم آنان تلاش خواهند کرد و به تلاش خود ادامه خواهند داد و تا زمانی که اعلام می کنیم رژیم صهیونیستی دشمن این منطقه است، ما را نه ملت سوریه و نه ملت ایران و نه هیچ یک از ملت های منطقه را به حال خود نخواهند گذاشت.

تسنیم: آیا می توانیم بگوییم چیزی که غرب از آن بیم دارد، شاید تکرار صحنه سال 2014 است؟

عکام : بیشتر از سال 2014. به شما خواهم گفت که در سال 2014 یک دشمن آشکار روبه رویت بود و داعش به دروازه شهرها رسیده و بخش بزرگی از خاک سوریه را تحت سلطه داشت از همین رو یک شهروند سوری با چالش روبه رو بود، هنگامی که ارتش سوریه با کمک متحدان ایران و روسیه و دیگران و حزب الله توانست به مبارزه با تروریسم برخیزد و تروریست ها را به محاصره در آرود، برگه تحریم اقتصادی را به کار گرفت.

خطر تحریم اقتصادی این است که بر جایگاه مردمی تاثیر می گذارد. از همین رو به  میزانی که برای رسوایی آنان  تلاش کنی و با عملکرد رسانه ای اهدافی که به دنبالش هستند و تحریم اقتصادی همزمان با انتخابات ریاست جمهوری را برملاء کنی، متوجه می شوی به دنبال چه اهداف سیاسی هستند. با وجود آن، من بر این باورم که شهروند سوری آگاه تر شده است و تصویر روشن تری از پایبندی به این انتخابات ارائه خواهد کرد. زیرا آنان در این انتخابات از خون شهیدانی دفاع می کنند که برای پیروزی سوریه بر این دشمنان جان خود را دادند. همچنان قوای قسد حضور دارد و هنوز تروریسم در ادلب دیده می شود و موجودیت های تروریستی تحت حمایت اشغالگر ترکیه همچنان پابرجا هستند و نیز موجودیت های تروریستی دیگری از حمایت اشغالگر آمریکایی برخوردارند و هنوز التنف در اشغال است و تروریست ها در آنجا آموزش می بینند. بنابراین درست است که جغرافیای تروریست ها کاسته شده است اما سیاست ها و ابزارها همچنان همان است بنابراین معتق4دم شهروند سوری به این موضوع واقف است و با مشارکت در این انتخابات تصویر روشن تری از پایبندی به اصول خود ارائه خواهد کرد.

تسنیم: جنابعالی در مورد داعش و احتمال رشد ابزارهایی که در سال 2014 به کار گرفته شدند، زمانی که این نیروهای گمراه نزدیک دمشق بودند، صحبت کردید.

 عکام: و دمشق و سایر شهرهای سوریه...

تسنیم: چه بسا در زمانی نه چندان دور حتی دیداری بین ابومحمد الجولانی تروریسم و سرکرده جبهه النصره با یکی از کانال های آمریکایی صورت گرفت که هدف از آن تلاش برای بهبود وجهه او پیش از انتخابات بود. سوالی که جناب دکتر محمد می خواهم اینجا مطرح کنم این است که در سال 2014 تمام این گروههای تروریستی در آستانه شهرهای سوریه بودند و با وجود آن سوری ها بیرون آمدتد تا حرف خود را اعلام کنند. اکنون در سال 2021 همان تکرار خواهد شد و چه بسا با قدرت حضور انسانی بیشتر همانطور که شما فرمودید.

عکام: بله اینطور معتقدم.

تسنیم: یعنی در مقایسه با انتخابات قانونی 2014 و انتخابات 2021 چه چیزی وجه تمایز این دو است؟

عکام: دستاوردهایی که در زمینه جنگ علیه تروریسم به دست آوردیم برای ارتش سوریه و جانفشانی هایش و نیز کشورهای حامی این جنگ این نکته را ثبت می کند که ما بر تروریسم پیروز شدیم و تروریسم در سرنوشتی محتوم رو به نابودی است. درست است که همچنان در بخشی از جغرافیا حضور دارد اما تثبیت این پیروزی و استمرار آن در حفظ موقعیت ریاست جمهوری و مشارکت در این انتخابات است، چرا؟

من به عنوان کسی که در تدوین پیش نویس قانون اساسی سوریه و شروط رسیدن به این موقعیت شرکت داشتم، خواهم گفت که این جایگاه حامی  موقعیت ژئو سیاسی سوریه است. ما نمی خواهیم سوریه از طریق بسته بندی روسای جمهور از خارج مورد نفوذ قرار بگیرد تا خدمتگزار سیاست های خارجی باشد و این چیزی است که آنان را ناراحت می کند. یعنی چیزی که دشمنانمان را خشمگین می کند این است که ما در سایه جنگ توانستیم قانون اساسی را به ثمر برسانیم و بر این باور بودیم که این یک دستاویز است. اما آنان هنگامی که متوجه شدند متن این قانون اساسی بیش از پیش حامی سوریه است جنگ را شدت بخشیدند و اصلا نتایج پیروزیمان را در پایبندی به انتخابات در سال 2014 با وجود سلطه داعش، دیدیم و به یاد می‌آورید که در اوت 2014 داعش بخش گسترده ای از شرق سوریه را در اختیار داشت.

کشورهای این تروریسم به ما و گزینه های ملت سوریه پاسخ دادند و اکنون به جای پاسخ اقدماتی را ارائه کرده اند تا با تحریم اقتصادی شدید  مانع از این شوند که شهروند سوری بتواند حق انتخاباتی خود را انجام دهد اما دولت اقداماتی انجام داد که به عقیده من ثمر بخش خواهد بود. از جمله افزایش سطح درآمد و نیز قانون عفو در راه است چرا؟ به این منظور که شهروند سوری احساس کند. با وجود تمام این فشارها دولت با تمام توان در حال اتخاذ  مجموعه- اجازه بدهید اینطور به شما بگویم- قوانین است و ما در قوه مقننه در حال فراهم کردن بستری برای بازسازی و بازگشت کسانی به سوریه هستیم که موجودیت های تروریستی آنان را بیرون راندند و این چیزی است که این کشورها با شعارهای دروغین در تلاش برای مانع تراشی در آن هستند و ما آنان را قانون و سیاست و با عملکرد بهتر دولت و قوه مقننه به محاصره در می آوریم.

تسنیم: بی تردید این اقدامات دولت سوریه همانطور که شما فرمودید با ضد اقدامات کشورهای غربی روبه رو است که در تلاش برای ناکام گذاشتن این مناسبت قانونی هستند. بر این اساس آیا این به این معنی است که اظهارات جو بایدن رئیس جمهور آمریکا مبنی بر اینکه راهبرد ویژه خود را در خصوص پرونده سوریه در ماه می قبل از انتخابات ریاست جمهوری اعلام خواهد کرد، صحت دارد؟

عکام: برای تاثیر گذاری بر نتایج انتخابات ریاست جمهوری. ما خبرهای زیادی را می خوانیم که منبعش تایید شده نیست به این معنی که از رهبران صهیونیستی شنیده می شود با این مضمون که تغییر در قدرت بازدارندگی در جریان است که آن را در روزهای آینده اعلام خواهیم کرد. همه این خبرها به هدف تاثیرگذاری انجام می شود و آنان از صحنه انتخابات در بیستم و 26 ماه جاری بیم دارند و با این کار در صدد هستند بر رویکرد مردم تاثیر بگذارند و مانع از حضور و مشارکت در انتخابات ریاست جمهوری شوند. من معتقدم آمریکا و رژیم صهیونیستی با وجود تمام مواردی که در طول این ده سال در اختیار تروریست ها قرار دادند، ناتوان تر از این هستند که از طریق هر اقدامی که چه بسا در روزهای آینده اعلام کنند، بر نتایج انتخابات تاثیر بگذارند.

تسنیم: این اقدامات هرچه که باشد، سوری ها روز بیستم و 26 در انتخابات شرکت می‌کنند. در مورد روز بیستم برای سوری های مقیم خارج از کشور متاسفانه کشورهای غربی که دشمن سوریه و محور سوریه هستند، اگر نگوییم همه این کشورها بلکه بیشتر آنان  به صراحت اعلام کردند از مشارکت سوری هایی مقیم این کشورها جلوگیری خواهند کرد.

عکام:  این مخالف قوانین دموکراسی است که سنگ آن را به سینه می زنند بلکه برعکس اگر به شعار دموکراسی پایبند هستند و با ما در این خصوص می جنگند، وظیفه دارند حضور سوری ها به سفارتخانه ها را به منظور حق آنان در این خصوص تسهیل کنند و این سفارتهای تعطیل شده را باز کنند.

تسنیم: با این توضیحات دروغین بودن این دموکراسی ها  برملا می شود؟

 عکام: دقیقا یکی از نشانه های برملا شدن دروغین بودن این کشورها این استکه آنان از شهروند سوری صحبت می کنند و اینکه در سوریه دموکراسی وجود ندارد. بلکه بر عکس ، این سرفصل تقویت دموکراسی در سوریه است. چه کسی  رودر روی دموکراسی قرار می گیرد؟ چه کسی سفارت خانه را تعطیل می کند و چه کسی مانع می شود که سوری ها این مناسبت را در داخل سفارت خانه ها اجرا کنند؟

آنان چه می خواهند، من به شما خواهم گفت و از مخالفان سوری تحت حمایت این کشورها شنیدیم که به دنبال اجرای این مناسبت در اردوگاههای پناهندگی هستند که این مخالف قواعد قانونی است. هیچ کشوری نیست که چنین اجازه ای دهد، محل طبیعی انجام این مناسبت سفارتخانه های کشورها در خارج و کنسولگری ها و غیره است.

تسنیم: با فاصله گرفتن از غرب اروپایی و آمریکا ، به برادران و دوستان سوریه بپردازیم، شما قبلا در مجلس سوریه برخی کشورها را به نظارت دعوت کردید و از ک کلمه ناظر برای پیگیری روند انتخابات استفاده کردید؟

عکام: به منظور همراهی با روند انتخابات این حق حاکمیتی برای سوریه است. یعنی هنگامی که پارلمان سوریه ، پارلمان های کشورهای دوست را دعوت می کند و جالب است که در جلسه امروز که نخستین جلسه دوره عادی نیز است پارلمان های کشورهای دیگر را نیز دعوت کردیم. بنابراین قبلا از پارلمان های ده کشور از جمله سه کشور عربی دعوت کردیم و امروز تعدادی پارلمان های دیگر را به منظور همراهی با انتخابات فراخواندیم. این حق قانونی ما است اما اینکه از خارج نظارتی بر ما تحمیل شد بر خلاف قواعد قانونی است.

تسنیم: آیا این کشورها طرف های نظارتی هستند؟

عکام: برای همراهی با انتخابات طبق خواست و رضایت ما از آنان خواستیم در هر محلی که انتخابات در آنجا انجام می گیرد، حضور یابند و پارلما های کشورهایشان را از نحوه برگزاری این انتخابات مطلع سازند. ما از هیچ کس ترسی نداریم و در برگزاری این مناسبت بسیار شفاف هستیم..اما نوعی تفاوت بین دعوت و تحمیل وجود دارد. هیچ کس اجازه ندارد بر ما تحمیل کند.

تسنیم: از بین کشورهایی که دعوت کردید آیا دعوتی برای جمهوری اسلامی ایران نیز ارسال کردید؟

عکام: فکر می کنم بله.

تسنیم: آیا پاسخ مثبت بود؟

عکام: نمی دانم، من به عنوان عضو مجلس از دعوتی که ارسال می شود مطلع هستم و در مورد پاسخ به این دعوت چیزی نشنیدم.

تسنیم: پیام شما به سوری ها برای حفظ آینده چه آینده نزدیک تا 26 می و یا آینده دور چیست؟

عکام: ابتدا باید شهیدانی که برای این پیروزی تقدیم کردیم، مورد احترام قرار دهیم. به احترام این شهیدان و مجروحان زیرا در اصل آنان بودند که ما را به این پیروزی رساندند. همچنین هنگام بازنگری مواضع هر کشوری باید عزت و کرامت این شهیدان را در نظر بگیریم و این وظیفه کشورهایی است که مواضع خود را تغییر دادند. ما مواضع خود را تغییر ندادیم این کشورها هستند که به سوریه بازگشته اند و نه برعکس. بنابراین این کشورها باید هزینه اتفاقی که در سوریه رخ داد، بپذیرند و به عقیده من این دروازه واقعی است. برای بازنگری در هر روابطی با کشورهایی که حامی بودند و منظورم  به عنوان یک شهروند سوری این است که این کمترین کاری است که باید هنگام برقراری روابط با این کشورها به آن فکر کنیم.

تسنیم: در پایان این گفتگو از شما تشکر می کنم جناب دکتر. 

دکتر عکام : ممنون از اینکه صحبت ها را گوش دادید. و از بینندگان و کسانی که این خبرگزاری را دنبال می کنند، سپاسگزارم. به امید دیدار.

انتهای پیام/