شهرخبر
برچسب‌های مهم خبری:#میلیارد دلار#عراق

۱۵۰ میلیارد دلار پول عراق از زمان حضور آمریکایی‌ها دزدیده شده است

عراق

بررسی‌ها نشان می‌دهد، از زمان حضور آمریکایی‌ها در عراق ۱۵۰ میلیارد دلار از درآمدهای نفتی این کشور دزدیده و به خارج از عراق منتقل شده است.

به گزارش مشرق به نقل از راشا تودی، برهم صالح، رئیس جمهور عراق، اعلام کرد که از زمان سقوط صدام و  حمله نظامی آمریکا تاکنون ۱۵۰ میلیارد دلار از درآمدهای نفتی این کشور به یغما رفته است.

وی طی مراسم ارائه طرح جدید مبارزه با فساد در این کشور گفت: از نزدیک به هزار میلیارد دلار درآمد نفتی عراق از سال ۲۰۰۳ حدود ۱۵۰ میلیارد دلار آن دزدیده شده و به خارج از عراق منتقل شده است.

وی در این مراسم از پارلمان عراق خواست تا این طرح جدید را به عنوان قانون تصویب کرده تا فضا برای مقابله با فساد فراهم شود.

این قانون جدید شامل نظارت بیشتر بر تراکنش‌های بانکی بالای ۵۰۰ هزار دلار و حساب‌های بانکی به خصوص حساب‌های با موجودی بالای یک میلیون دلار است. متأسفانه بعید است این قانون بتواند رأی اکثریت نمایندگان پارلمان عراق را به دست آورد.

یک کارشناس عراقی در این زمینه می‌گوید: این قانون یکی از بهترین قوانینی است که از سوی دولت از سال ۲۰۰۳ تاکنون ارائه شده است، اما شک دارم که تصویب شود.

وی تأکید کرد که احزاب سیاسی که نمایندگان مجلس به آنها وابسته هستند، تلاش خواهند کرد که این قانون را از دستورکار خارج کنند تا تصویب نشود. عموم نمایندگان از اجرای این قانون حمایت خواهند کرد، اما در پشت صحنه هر کاری از دستشان برمی‌آید، انجام خواهند داد تا جلوی تصویب آن را بگیرند؛ چراکه بسیاری از این سیاستمداران در این رسوایی دست داشتند.

رئیس  جمهور عراق گفته با اجرای این قانون شرایط برای بازپس‌گیری ۱۵۰ میلیارد دلار پول دزدیده شده این کشور با همکاری دولت‌ها و نهادهای بین‌المللی فراهم خواهد شد.

عراق در حال حاضر ماهانه ۵ میلیارد دلار از محل صادرات نفت درآمد دارد و در سه ماه نخست سال جاری درآمدهای نفتی این کشور ۴۰ درصد نسبت به سه ماهه پایانی سال ۲۰۲۰ و ۱.۵ میلیارد دلار نسبت به سه ماه نخست سال ۲۰۲۰ افزایش داشته است.

منبع: فارس