شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#افغانستان#دارای

پارلمان افغانستان و گزارش متناقض از حادثه کشتار غرنظامیان در «بهسود»


پارلمان افغانستان و گزارش متناقض از حادثه کشتار غرنظامیان در «بهسود»

گزارش تازه هیئت اعزامی پارلمان افغانستان برای بررسی حادثه شهرستان «بهسود» دارای تناقض‌هایی است و به طور نمونه اشاره‌ای به کشته شدن غیرنظامیان توسط فرمانده پلیس نکرده است.

به گزارش دفتر منطقه‌ای خبرگزاری تسنیم، هیئت اعزامی پارلمان افغانستان در گزارش تازه‌ای از رویداد کشتار غیرنظامیان در شهرستان «بهسود» از ولایت وردک هیچ اشاره‌ای به نقش «دادالله فدایی» رئیس پلیس وقت این ولایت نکرده است.

این درحالی است که هیئت وزارت کشور افغانستان پیش از این فدایی را مقصر شلیک به مردم و قربانیان را همگی غیرنظامیان ارزیابی کرده بود.

در این گزارش همچنین هیچ اشاره‌ای به این نشده است که کشته‌ها و زخمی‌های این رویداد توسط چه گروهی هدف قرارگرفته‌اند، قربانیان نظامی بوده‌اند یا غیرنظامی، و این کشتار توجیه داشته یا خیر.

«خامه پرس» نیز در این باره نوشت که در گزارش هیئت پارلمان به مشکلات مردم و توجه نکردن دولت به خواسته‌های مشروع آن‌ها اشاره شده است، اما هیچکس به‌عنوان مقصر این وضعیت و توجه نکردن به خواسته‌های مردم معرفی نشده است.

این رسانه افغان افزود: بیشتر نوشته‌های این گزارش به مسئله سقوط بالگرد نظامی و حوادث بعد از کشتار مردم در بهسود پرداخته است؛ گویا این هیئت، خود را بیشتر مسئول بررسی چگونگی سقوط بالگرد می‌دانسته نه عوامل اصلی که باعث ایجاد این حوادث تلخ و کشته شدن نیروهای دولتی و مردمی شده است.

هیئت اعزامی دولت افغانستان اطلاعات ناقصی در امور نظامی داشته است، مثلاً درباره موشکی که باعث سقوط بالگرد شده است یا برخی سلاح‌های نام برده شده در این گزارش که همگی نشان از اطلاعات ناقص این هیئت است.

چندی قبل، دولت افغانستان پس از کشتارغیرنظامیان در بهسود، فرمانده سابق پلیس ولایت وردک که عامل کشتار غیرنظامیان معرفی شده بود را ارتقا درجه داد و در اوایل فروردین سال جاری نیز به بهانه سقوط بالگرد به منطقه شیعه‌نشین بهسود لشکرکشی کرد.

وضعیت جنگی در بهسود پس از آن حاکم شد که نیروهای امنیتی در 10 بهمن ماه سال گذشته با شلیک به تظاهرات‌کنندگان در این شهرستان سبب کشته شدن 18 غیرنظامی و زخمی شدن بیش از 36 تن دیگر شدند.

انتهای پیام/.