شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#انتخابات#رئیسی

ترجیح شخصی رئیسی رد یا تایید این ۴ رقیب بود؟ + آمار نظرسنجی

نامزدهای تایید صلاحیت‌شده در انتخابات 1400

اگر چه نظرسنجی های موجود نمی تواند برای پیش بینی نتیجه نهایی انتخابات کافی کند، اما می تواند ذهنیت فعلی مردم را در این باره روش کند.

به گزارش مشرق محمد ایمانی در کانال تلگرامی خود نوشت: صلاحیت شماری از نامزدهای مشهور، مانند آقایان جهانگیری، لاریجانی، احمدی نژاد و پزشکیان، به اعتبار معیارهای حقوقی و قانونی، از سوی شورای نگهبان تایید نشد. از زوایای گوناگون می شود به این موضوع نگاه کرد؛

اما از منظر سیاسی، می توان پرسید که آیا آنها رقیبی جدی برای آقای رئیسی بودند؟ فارغ از ضوابط قانونی و نظر محترم شورای نگهبان، اگر این افراد تایید می شدند، بیشتر به نفع  آقای رئیسی بود، یا رد شدن آنها؟

اگر چه نظرسنجی های موجود نمی تواند برای پیش بینی نتیجه نهایی انتخابات کافی کند، اما می تواند ذهنیت فعلی مردم را در این باره روش کند. مطابق این نظرسنجی ها، می شود گفت ترجیح شخصی آقای رئیسی (با توجه به رتبه نخستش در تمام نظرسنجی ها) حضور چهره های بیشتر در گود انتخابات بوده است: مطابق نظرسنجی چندی پیش خبرگزاری دولتی ایرنا،  از میان۱۳ گزینه محتمل برای کاندیداتوری (شامل آذری­ جهرمی، احمدی ­نژاد، تاج­زاده، جهانگیری، جلیلی، دهقان، رییسی،رضایی، ظریف، قالیباف، لاریجانی، سعید محمد و محسن هاشمی)؛ "سیدابراهیم رییسی"، بیشترین رای " را حائز بوده است.

ترجیح شخصی رئیسی رد یا تایید این ۴ رقیب بود؟ + آمار نظرسنجی
طبق همین نظرسنجی، رای منفی پاسخگویان، به "احمدی ­نژاد" و "جهانگیری"، از همه گزینه­ ها بالاتر بوده و به ترتیب ۱۲.۸ درصد و ۱۲.۲ درصد افراد تاکید کرده­ اند که قطعا به این دو رای نمی­ دهند.

در نظرسنجی دیگری که از سوی یک مرکز افکار سنجی معتبر، درباره میزان اقبال مردم به کاندیداها انجام، و در اواخر اردیبهشت از سوی برخی خبرگزاری ها منتشر شد، سید ابراهیم رئیسی با  ۳۲.۶ درصددر رتبه نخست، و محمود احمدی نژاد با  ۲۶.۷ درصد  در رتبه دوم بود؛ اما در بررسی آراء منفی،  جهانگیری ۲۱ درصد، لاریجانی ۸ درصد، احمدی نژاد ۶ درصد و رئیسی ۴.۷ درصد رای منفی داشتند.

از سوی دیگر، مطابق نظرسنجی مرکز افکارسنجی ایسپا (نزدیک به دولت و اصلاح‌طلبان) که ۲۵ اردیبهشت انجام شد، ۴۱/۲ درصد افرادی که «قطعا و به احتمال زیاد» در انتخابات شرکت می‌کنند، گفتند به احتمال زیاد به رئیسی رأی می دهند. ۱۶ درصد هم گفتند «تا حدی» ممکن است به رئیسی رای بدهند. فقط ۹ درصد گفته بودند که اصلا به او رای نمی‌دهند.

درباره دیگر افراد، نتایج نظرسنجی "ایسپا"به این شرح بوده است؛

پزشکیان: حدود ۳ درصد قطعا و به احتمال زیاد، و ۶ درصد تا حدودی احتمال دارد که به وی رای بدهند. کسانی که اصلا به او رای نمی‌دهند،حدود ۲۲ درصد.

جهانگیری: حدود ۴ درصد قطعا و به احتمال زیاد، و ۱۱ درصد تا حدودی احتمال دارد  به وی رای بدهند. کسانی که اصلا به او رای نمی‌دهند، ۴۱ درصد.

عارف: حدود ۳ درصد قطعا و به احتمال زیاد، و نزدیک ۱۰ درصد تا حدودی احتمال دارد که به عارف رای بدهند. کسانی که اصلا به او رای نمی‌دهند، بیش از ۲۸ درصد.

قالیباف: ۱۸/۸ قطعا و به احتمال زیاد، و ۲۰ درصد تا حدودی به قالیباف رای می‌دهند. ۲۶ درصد هم اصلا به او رای نمی‌دهند.

ظریف: ۱۴/۴ درصد قطعا و به میزان زیاد به او رای می‌دهند؛ و ۱۶ درصد تا حدودی. در عین حال، ۳۷ درصد اصلا به او رای نمی‌دهند.

رای احتمالی ظریف در حالی به رقم ۱۴ درصد افول کرده بود که همین آمار در نظرسنجی آذرماه گذشته ایسپا، ۲۱ درصد بوده و به‌ نظر می‌رسد از جمله دلایل انصراف ظریف باشد.

لاریجانی: ۷ درصد قطعا و به احتمال زیاد، و ۱۶ درصد تا حدودی احتمال دارد که به وی رای بدهند. اما آنها که اصلا به او رای نمی‌دهند (رای منفی)، بالای ۴۱ درصد.

محسن هاشمی: حدود ۶ درصد قطعا و به احتمال زیاد، و ۱۲ درصد تا حدودی احتمال دارد به وی رای بدهند. آنها که اصلا به او رای نمی‌دهند، ۳۲ درصد.

ترجیح شخصی رئیسی رد یا تایید این ۴ رقیب بود؟ + آمار نظرسنجی
همچنین پرسیده شده بود «با فرض شرکت شما در انتخابات، اگر فقط آقای رئیسی و آقای ظریف در انتخابات حضور داشته باشند به چه کسی رأی می‌دهید؟». در صورت حضور آقایان رئیسی و ظریف، ۵۸.۱ درصد گفته‌ بودند به آقای رئیسی، و ۱۳.۷ درصد به آقای ظریف رأی می‌دهند.

۲۳ درصد این افراد نیز گفته‌اند نمی‌دانند به کدام یک رأی می‌دهند و ۵.۲ درصد دیگر نیز به هیچکدام رأی نمی‌دهند.

در صورت حضور آقایان رئیسی و جهانگیری هم، ۶۴.۷ درصد افرادی که گفته‌ بودند قطعا یا به احتمال زیاد در انتخابات شرکت می‌کنند، به آقای رئیسی رأی و ۵.۴ درصد آنها  به آقای جهانگیری رأی می‌دهند. ۲۱.۹ درصد نیز گفتند نمی‌دانند به کدام یک رأی می‌دهند و ۸ درصد دیگر، به هیچکدام رأی نمی‌دهند. از کل پاسخگویان نیز (بجز افرادی که به هیچ وجه در انتخابات شرکت نمی‌کنند) ۵۹.۸ درصد گفته‌ بودند به رئیسی و ۵.۲ درصد به جهانگیری رأی می‌دهند.

*بازنشر مطالب شبکه‌های اجتماعی به منزله تأیید محتوای آن نیست و صرفا جهت آگاهی مخاطبان از فضای این شبکه‌ها منتشر می‌شود.