شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#فرانسه

اصلاح ژنتیک بعد از ۴۰ سال بینایی مردی را احیا کرد

اصلاح ژنتیک بعد از ۴۰ سال بینایی مردی را احیا کرد

محققان در فرانسه با کمک یک روش اصلاح ژنتیک و عینکی مخصوص قدرت بینایی فردی را تا حدی احیا کرده اند.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از دیلی میل، مردی که حدود ۴۰سال قبل بینایی خود را به تدریج از دست داده بود، اکنون با کمک یک روش اصلاح ژنتیک نوین و عینکی مخصوص تا حدی قادر است اشیای اطراف خود را بشناسد و بشمارد.

برای درمان بیمار سلول‌های یکی از چشمان وی به طور ژنتیکی اصلاح شد تا نسبت به پالس های نوری واکنش نشان دهند که از طریق یک عینک خاص تابیده می‌شد.

دوربینی در عینک چشم انداز دنیای واقعی را به پالس های نور کهربایی تبدیل می‌کرد تا فرد بتواند آنها را شناسایی کند و مکان اشیای اطرافش را بیابد و آنها را بشمارد.

البته به نظر می‌رسد بینایی این بیمار به صورت سیاه و سفید احیا شده و به اندازه ای دقیق نیست که بتواند کتاب بخواند یا صورت فردی را شناسایی کند.

این مرد ۵۸ ساله فرانسوی به دلیل ابتلاء به بیماری ورم رنگیزه أی شبکیه(Retinitis pigmentosa، RP) بینایی خود را ازدست داده است. این بیماری سبب می‌شود سلول‌های حساس به نور در چشمان به تدریج از کار بیفتند.

تا به حال تنها درمان تأیید شده این بیماری نوعی جایگزینی ژنتیک بود که فقط در صورتی تأثیرگذار است که در مراحل اولیه بیماری اجرا شود.

البته برای بررسی تأثیرگذاری درمان جدید تحقیقات بیشتری انجام شود اما به گفته محققان تا ۵سال دیگر می‌توان آن را به طور عمومی ارائه کرد.

این تحقیق در دانشگاه سوربن فرانسه و توسط خوزه آلن ساحل و همکارانش انجام شده است.