شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#ایران#روسیه#وزارت خارجه#توافق ایران

استقبال وزارت خارجه روسیه از توافق ایران و آژانس

سخنگوی وزارت خارجه روسیه از تمدید توافق بین ایران و آژانس انرژی هسته‌ای استقبال و اعلام کرد این توافق فضای سیاسی را برای ادامه مذاکرات برجام ایجاد می‌کند.

استقبال وزارت خارجه روسیه از توافق ایران و آژانس

به گزارش منیبان به نقل از اسپوتنیک، ماریا زاخارووا، سخنگوی وزارت خارجه روسیه، گفت مسکو از تمدید توافق‌نامه‌های بازرسی بین ایران و آژانس انرژی هسته‌ای بین‌المللی استقبال می‌کند.

او افزود: روسیه همچنین از اقدامات هماهنگ واشنگتن و تهران برای احیای زودهنگام برجام حمایت می‌کند.

روز گذشته تمدید یک ماهه «تفاهم‌های فنی» موقت بین ایران و آژانس اعلام شد، که بر اساس آن آژانس حضور میدانی خود را حفظ و برنامه هسته‌ای ایران را رصد می‌کند.

سخنگوی وزارت خارجه روسیه افزود: ما از دستیابی به این توافق‌ها استقبال می‌کنیم. گمان می‌کنیم که آن‌ها فضای سیاسی لازم را برای ادامه مذاکرات فشرده با هدف اطمینان از اجرای پایدار و تمام عیار برنامه جامع اقدام مشترک برای حل و فصل برنامه هسته‌ای ایران (برجام) ایجاد می‌کنند.

به گفته زاخارووا، همکاری بین ایران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی یک عامل تثبیت‌کننده مهم در زمینه تأیید، تضمینی برای قابل پیش‌بینی بودن و شفافیت برنامه هسته‌ای ایران و همچنین تضمینی برای عدم وجود خطرات گسترش سلاح‌های هسته‌ای است.

او در ادامه ابراز امیدواری کرد که در دوره بعدی رایزنی‌های کمیسیون مشترک در مورد برجام برنامه ریزی شده برای ۲۵ مه،  می‌توان به سمت توافق گام‌های متقابل پیش رفت.

سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه خاطرنشان کرد: این امر به نوبه خود شرایط لازم را برای «رفع انسداد» تعهدات داوطلبانه متوقف‌شده در پاسخ به نقض فاحش آمریکا در توافق نامه‌های جامع ۲۰۱۵ و قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل ایجاد می‌کند؛ ما معتقدیم که اقدامات آمریکا و ایران باید با دقت هماهنگ شده و کاملاً مطابق با نامه برجام باشد، این تنها راه بازگشت به «توافق هسته‌ای» در چارچوب مورد توافق اولیه و دادن چشم‌انداز مطمئن به این روند است.