شهر خبر

حملات مسلحانه افزایش یافت/مناطق مختلف نا امن شد+جزییات

در میان ادامه مخالفت‌ها به حکومت نظامیان میانمار، گزارش‌های مختلف حاکی از افزایش حملات مسلحانه به نیروهای امنیتی، پلیس و ارتش میانمار در مناطق مختلف این کشور است.

حملات مسلحانه افزایش یافت/مناطق مختلف نا امن شد+جزییات

به گزارش منیبان، حدود چهار ماه از کودتای نظامی میانمار می گذرد. در این مدت میانمار هر روز شاهد خشونت و اعتراض بوده است و ارتش با روش‌های مختلف سعی کرده است تا اعتراضات به حکومت خود را سرکوب کند. 

با توجه به گزارش گروه‌های محلی، ارتش میانمار ۸۱۸ معترض را در شهرهای مختلف این کشور به قتل رسانده و هزاران نفر را بازداشت کرده است. 

ارتش با رد این آمار می گوید تعداد واقعی کشته شدگان ۳۰۰ نفر است که در میان آن‌ها ۴۷ نیروی پلیس وجود دارد. 

نشریه "ایروادی" میانمار گزارش داد: روز یکشنبه گروه مسلح "نیروی دفاع مردمی کارنی" در شهر موبای واقع در ایالت‌شان کایا با ارتش میانمار درگیر شده است.  این گروه مسلح مدعی شده است که در این درگیری بیش از ۴۰ نیروی نظامی میانمار کشته شده‌اند. 

یک سخنگوی این گروه همچنین اعلام کرده است که یک ایستگاه پلیس نیز توسط اعضای آن تصرف شده و چهار نیروی پلیس نیز دستگیر شده است.

تصاویر منتشر شده در رسانه‌های اجتماعی میانمار آتش سوزی در یک ایستگاه پلیس را در این ایالت نشان می‌دهند.  شهر موبای در ۱۰۰ کیلومتری نایپیدا پایتخت میانمار قرار دارد و نزدیک به منطقه‌ای است که گروه‌های مسلح چندین دهه است برای استقلال از میانمار با ارتش این کشور در جنگ هستند. 

یک گروه دیگر مسلح در منطقه دموسو واقع در ایالت کایا مدعی شده است که در درگیری‌های روز یکشنبه نیروهای امنیتی با این گروه ۱۳ سرباز میانماری کشته شده‌اند. 

یک سخنگوی این گروه گفت: ما به دنبال تسخیر ایستگاه پلیس بودیم، اما حملات هوایی و رسیدن نیروی کمکی باعث شد نتوانیم به این هدف برسیم. 

رسانه "میزیما" در میانمار اعلام کرد که پس از بمباران شهر دموسو، هزاران نفر از مردم محلی از این شهر فرار کرده‌اند. 

بر اساس گزارش این رسانه میانماری، یک ائتلاف از چند گروه مسلح دیگر نیز روز یکشنبه در منطقه "موز" واقع در مناطق مرزی چین و میانمار با ارتش میانمار درگیر شده‌اند. ارتش میانمار تانک و تجهیزات سنگین نظامی به این مناطق اعزام کرده است. 

دولت وحدت مردمی میانمار که از سوی مخالفان حکومت ارتش ایجاد شده است یک مرکز فرماندهی برای هدایت گروه‌های مسلح مخالف ارتش ایجاد کرده است.

 

اخراج گسترده معلمان و استادان دانشگاه‌ها 

درحالی که ارتش میانمار مشغول مبارزه با گروه‌های مسلح در مناطق مختلف این کشور است، مقامات نامی این کشور با اعتراضات و اعتصاب‌های گسترده نیز مواجه هستند. اعتصاب‌های گسترده اقتصاد میانمار را فلج کرده و بیمارستان‌ها، مدارس و دانشگاه‌های خصوصی و شرکت‌های مختلف را به تعطیلی کشانده است. 

نشریه "ایراوادی" در این خصوص نوشت: فدراسیون آموزگاران میانمار اعلام کرد که ارتش این کشور بیش از ۱۲۵ هزار معلم را به دلیل حمایت از اعتراضات و مخالفت با حکومت ارتش از خدمت تعلیق کرده است. 

این تعداد یک سوم کل معلمان و دبیران در میانمار است. براساس داده‌های دو سال پیش، آمار کل معلمان و دبیران میانمار ۴۳۰ هزار نفر بوده است. 

یک معلم میانماری گفت: این اقدامات فقط برای تهدید انجام می‌شود تا معلمان به سر کار خود باز گردند. اگر آن‌ها این تعداد از افراد را اخراج کنند، نظام آموزش میانمار فلج می شود.

روزنامه "نور جهانی میانمار نو" که از سوی ارتش مدیریت می‌شود از معلمان و دبیران خواسته در کلاس‌های درس حاضر شوند. 

فدراسیون آموزگاران میانمار همچنین اعلام کرد که نزدیک به ۱۹ هزار و ۵۰۰ کارمند و استاد دانشگاه نیز از کار خود اخراج شده‌اند.

 

خانواده ها حاضر به فرستادن فرزندان خود به مدرسه نیستند

نام نویسی برای سال تحصیلی جدید که از ماه ژوئن آغاز می‌شود در مدارس شروع شده است اما برخی از والدین می‌گویند آن‌ها قصد ندارند فرزندانشان را به مدرسه بفرستند. 

والدین نگران امنیت فرزندانشان هستند و نمی‌خواهند آن‌ها در حکومت دیکتاتوری تحصیل کنند. 

دانشجویان در دانشگاه‌ها که تاکنون در خط مقدم اعتراضات به کدوتای میانمار بوده‌اند نیز اعلام کرده‌اند در کلاس‌های درس حاضر نخواهند شد. 

پیش از کودتا نیز نظام آموزشی میانمار در میان ضعیف‌ترین در منطقه بود. در یک تحقیق نظام‌های آموزشی که سال گذشته از ۹۳ کشور در سطح جهان انجام شد، میانمار در جایگاه ۹۲ قرار گرفت. 

حتی در دولت آنگ سان سوچی که بر آموزش تاکید داشت، بودجه این بخش کمتر از ۲ درصد از رشد ناخالص داخلی بود. با توجه به داده‌های بانک جهانی، این نرخ در میان کمترین‌ها در جهان است. 

دولت وحدت ملی میانمار اعلام کرده است تمام تلاش خود را برای حمایت از دبیران و استادان دانشگاه این کشور انجام خواهد داد و از حامیان خارجی خواست تا کمک‌های مالی به وزارت آموزش و پرورش میانمار که تحت کنترل ارتش است را متوقف کنند.