شهرخبر
برچسب‌های مهم خبری:#وزیر نیرو#بابت

وزیر نیرو به‌خاطر خاموشی‌ها عذرخواهی کرد

وزیر نیرو

وزیر نیرو گغت: از بابت تمام این مضیقه‌ها و فشارها ایجاد شده به دلیل قطعی برق صمیمانه عذرخواهی کنم.

به گزارش مشرق، رضا اردکانیان، وزیر نیرو صبح امروز سه‌شنبه در قالب برگزاری هفته هشتم پویش هر هفته الف ب ایران با اشاره مسئله قطعی برق در روزهای اخیر گفت: بر رئیس کمیسیون انرژی قطعی برق را مشکوک دانستخلاف گزارشاتی که در روزهای اخیر توسط همکاران من ارائه شده و به تناسب برای مضیقه‌هایی که برای هموطنان در بخش خانگی و تجاری فراهم شده، عذرخواهی کردند. بنده نیز وظیفه دارم به عنوان وزیر نیرو از بابت تمام این مضیقه‌ها و فشارها صمیمانه عذرخواهی کنم و نیاز به این است که اطلاعات دقیق و کارشناسانه را در اختیار تمام مردم قرار دهیم.

وزیر نیرو با بیان این‌که در بخش برق ظرفیت نصب شده نیروگاهی ۸۵ هزار و ۳۱۳ مگاوات است، گفت: از این مقدار حدود ۱۲ هزار مگاوات ظرفیت نیروگاه‌های آبی و ۷۳ هزار و ۳۱۳ مگاوات ظرفیت نصب شده بقیه نیروگاه‌های حرارتی، اتمی، تجدید پذیر و تولید پراکنده است.

اردکانیان در تشریح ارتباط راندمان نیروگاه‌های حرارتی با دمای هواز اظهار کرد: عمر نیروگاه‌های غیرآبی به نوعی تابعی از دما و ارتفاع است. نیروگاهی که در بندرعباس در سطح دریا قرار دارد با نیروگاهی که در مراتع مرتفع واقع شده، خروجی‌های متفاوتی دارد.

وزیر نیرو، ادامه داد: به ازای هر ۱۰۰ متر ارتفاع، یک درصد و به ازای هر یک درجه دمای بالای ۱۵ درجه، ۰.۷ درصد از توان خروجی نیروگاه‌ها کاسته می‌شود؛ با این محاسبه ما در تابستان در نیروگاه‌ها به جز آبی‌ها حدود ۵۰ هزار مگاوات ظرفیت عملی داریم؛ لذا در بهترین شرایط مجموع تولید عملی کشور با احتساب راندمان، حدود ۶۰ هزار مگاوات است.

*توان تولید ۵۶ هزار مگاوات برق در کشور وجود دارد

وی افزود: امسال برای تابستان با توجه به واحدهایی که جدیدا وارد مدار کردیم و آمادگی واحدهای قدیمی روی این عدد ۶۰ هزار مگاوات می‌توانستیم در شرایط آبی نرمال حساب کنیم، اما کاهش بارش‌ها (که حدود ۵۵ درصد سال گذشته کاهش داشت) موجب شد در نیروگاه‌های آبی با ۳۵۰۰ مگاوات کاهش ظرفیت عملی مواجه باشیم.

اردکانیان در بیان ظرفیت عملی تولید برق کشور گفت: پیش‌بینی ما این بود که در تابستان امسال ۵۶ هزار و ۵۰۰ مگاوات ظرفیت عملی داشته باشیم اما سال گذشته با افزایش یک میلیون مشترک جدید مواجه شدیم و حدود ۲۰۰۰ مگاوات باید تولید نیروگاه‌ها بیشتر می‌شد که برهمین اساس در سال ۱۳۹۹ جمعا ۲۵۰۰ مگاوات واحد جدید وارد مدار کردیم.

*دلایل وزیر نیرو برای قطعی برق

وزیر نیرو اضافه کرد: سوالی که در اینجا پیش می‌آید، این است که چرا با این برنامه‌ریزی‌ها با کمبود مواجه شدیم؟ که باید گفت، یک بخش موضوع گرمای زودرس بوده است. ما در فروردین‌ امسال به طور متوسط افزایش دمای پنج درجه داشتیم و در اردیبهشت‌ماه افزایش دمای سه درجه را تجربه کردیم که این مساله روی خروجی توان نیروگاه‌ها و همچنین شروع به کار دستگاه‌های سرمایشی اثر می‌گذارد.

وی با بیان این‌که یک اتفاق واقعا خارج محاسبه‌ای که رخ داد موضوع رمزارزها بود، گفت: این روزها اعداد و ارقام زیادی در این رابطه شنیده می‌شود، اما باید روی اطلاعات موثق تمرکز داشت.

اردکانیان ادامه داد: دولت مصوبه‌ای را برای موضوع رمزارزها ارائه داد که براساس آن کسانی که می‌خواهند از این بخش استفاده کنند باید به وزارت صنعت، معدن و تجارت مراجعه کرده و مجوزهای لازم را اخذ کنند و در این مسیر که به وزارت نیرو مرتبط می‌شود، وزارت نیرو نیز به آنها انشعاب خواهد داد. برای کسانی که مسیر قانونی را طی کردند عددی که ما داریم همان چیزی است که در گزارشات مورد اشاره قرار گرفته و بالغ بر حدود ۳۰۰ مگاوات است.

وزیر نیرو با بیان این‌که براساس مطالعاتی که با همکاری وزارت ارتباطات صورت گرفته و همچنین مطالعاتی که در سطح دنیا انجام شده است و طبق پایش‌های صورت گرفته در این زمینه، در مجموع انرژی الکتریسیته‌ای که در دنیا مصرف می‌شود بیش از ۱۰ درصد تخمین زده شده که متعلق به ایران است. همکاران ما نیز رشد مصرف را که تحلیل کردند به برآورد حدود ۲۰۰۰ مگاوات رسیدند که ۳۲۱ مگاوات دارای مجوز است.

اردکانیان ادامه داد: براساس گزارشاتی که از نیروی انتظامی دریافت می‌شود در اماکن مختلف واحدهای تولیدی متروکه در یک پوشیدگی حضور دارند و این اتفاق غیرمترقبه برای وزارت نیرو بود. البته وزارت نیرو از توسعه نظام‌مند این کار استقبال می‌کند و امسال نیز سعی کردیم با تشویق متقاضیان استخراج رمزارز آنها را به احداث نیروگاه‌های تجدیدپذیر سوق دهیم.

وزیر نیرو اظهار کرد: هدف ما این بود که افراد با احداث نیروگاه‌ تجدیدپذیر، اقدام به احداث رمزارز کنند و کمبود برق آنها را وزارت نیرو تامین کند و در ازای وجه با آنها تهاتر انرژی داشته باشیم؛ یعنی در زمانی که نیاز داریم بتوانیم از نیروگاه‌های آنها استفاده کنیم.

*ناهماهنگی‌های ایجاد شده در اطلاع رسانی خاموشی‌ها رصد و تذکرات لازم داده شد

اردکانیان در پاسخ به سوال خبرنگار فارس، مبنی بر دلایل اعلام نشدن خاموشی‌ها در روز چهارشنبه و پنج‌شنبه هفته گذشته و همچنین عدم تطبیق خاموشی مناطق با جداول اعلام شده گفت: تمامی موارد گفته شده رصد و در جلسات تذکر داده شد، امیدواریم با اتمام دوره تعمیر نیروگاه‌های حرارتی و نیروگاه اتمی بوشهر شاهد اتمام پدیده خاموشی در کشور باشیم.

وزیر نیرو در واکنش به انتشار خبری پیرامون حاضر نشدن مشکوک وزیر نیرو در جلسه کمیسیون انرژی گفت: من هیچ دعوتی در جلسه دیروز مجلس نداشتم و پس از اطلاع از انتشار این خبر با آقای عباسی رئیس کمیسیون انرژی تماس گرفته و موضوع را جویا شدم، ایشان نیز به ما قول دادند در مصاحبه‌ای با خبرگزاری خانه ملت، این مسئله را به مردم توضیح دهند.

وی ضمن رد شایعات حمله سایبری و ایجاد قطعی برق ادامه داد: به هیچ وجه چنین مسئله‌ای نه تنها در بازه زمانی کنونی بلکه در سال‌های اخیر نداشتیم و تمامی دستورالعمل‌ها برای مواجه با این مسئله ابلاغ و دستگاه وزارت نیرو آمادگی کاملی برای مواجه با این مسئله دارد.

*الزامات اجرای برنامه ششم به دلیل تحریم‌ها مهیا نشد

وزیر نیرو با اشاره به برخی شایعات پیرامون عمدی بودن قطعی برق با هدف ایجاد نارضایتی مردمی گفت: قطعا بی‌برقی پدیده بدی است اما بی‌اخلاقی پدیدۀ بسیار بدتری است؛ من به شما اطمینان می‌دهم هیچ پشت پرده‌ای در مسئله قطع برق وجود ندارد.

اردکانیان در پایان با اشاره به مسئله تکالیف برنامه ششم توسعه مبنی بر نصب سالانه ۵۰۰۰ مگاوات نیروگاه تولید برق گفت: مطالبه این تکالیف امر به حقی است اما زمانیکه آن را مطالبه می‌کنیم، شرط انصاف آن است که ببینم الزامات اجرای برنامه ششم تا چه اندازه مهیا بوده است، در متن برنامه ششم مقرر شد، بخشی از نیروگاه‌های با استفاده از سرمایه خارجی ساخت شود اما تحریم‌ها اجازه استفاده از چنین منابعی را به ما نداد.

منبع: فارس