شهرخبر

هنگام قطع برق در آسانسور چه کنیم؟

گیر کردن در آسانسور بی‌شک تجربه‌ای دلهره‌آور است. اما مهم‌ترین نکته هنگام گیر کردن در آسانسور این است که خونسردی خود را حفظ کنید. در این مطلب نکاتی یادآوری شده تا این تجربه ترسناک و دلهره‌آور را به سلامتی سپری کنید.

آسانسور

به گزارش همشهری آنلاین، این روزها قطعی‌ هر روزه برق گرفتاری‌هایی را برای شهروندان به‌ویژه آن‌ها که از آسانسور استفاده می‌کنند به وجود آورده است. به همین خاطر تصمیم گرفتیم نکاتی را درباره ایمنی هنگام قطعی برق در آسانسور را یادآوری کنیم که در ادامه می‌خوانید.

در پی قطعی‌های مکرر برق در چند روز اخیر، آتش‌نشانی مشهد با صدور اطلاعیه‌ای نکاتی را برای مواقع قطعی برق و محبوس شدن در آسانسور اعلام کرد که بدین شرح است: در حال حاضر با توجه به قطعی برق در مناطق مختلف شهر محبوس شدن افراد در آسانسورهای مجموعه‌های مسکونی، تجاری، اداری و آسانسورهای پل‌های عابر پیاده افزایش یافته و برخی شهروندان گمان می‌کنند اگر آسانسوری که بین طبقات گیر کند، با خطر سقوط مواجه می‌شود. از همین رو این تصور وجود دارد که فرد محبوس در آسانسور باید بکوشد هرچه سریع‌تر از آسانسور خارج شود؛ در صورتی که چنین تفکری کاملا اشتباه است.

مهمترین نکته در استفاده از آسانسور هنگام قطع ناگهانی و پیش‌بینی‌نشده برق این است که در بسیاری از ساختمان‌های امروزی تجهیزات پیشرفته وجود دارد و آسانسورها نیز به سیستمی به نام Black out (یا همان برق اضطراری) مجهز است که هنگام قطع ناگهانی برق آسانسور را تا توقف در سطح یکی از طبقات پشتیبانی می‌کند. البته ترجیحا در زمان‌هایی که در ساختمانی خالی از سکنه حضور دارید از استفاده از آسانسور بپرهیزید. در صورت محبوسی در آسانسور در چنین شرایطی، شهروندان باید از انجام حرکات اضافی در آسانسور پیش از رسیدن مدیر ساختمان، تکنسین‌های فنی، سرایداران و یا نیروهای آتش‌نشانی خودداری کنند.

هنگام محبوسی در آسانسور آرامش خود را حفظ کنید؛ نفس عمیق بکشید و وحشت‌زده نشوید تا دیگران را نیز به وحشت نیندازید چراکه چند فرد وحشت زده در شرایط بد ممکن است کارهای خطرناکی انجام دهند.

بسیاری از مردم تصور می‌کنند هنگامی که آسانسور از کار افتاد، نمی‌توانند به سلامت از آن خارج شوند. بیشترین حوادث مربوط به آسانسور به این دلیل است که مردم تلاش می‌کنند خودشان را از آسانسور به هر طریقی، حتی بالا رفتن از کابین آن، خارج کنند که این کار بسیار خطرناکی است. بهترین کاری که در این شرایط می‌توان انجام داد، این است که آرامش و راحتی خویش را حفظ کرد. 

نام ساختمان و آدرس دقیق محل و شماره آسانسور که اغلب روی پنل و بالای دکمه‌های احضار یا داخل درب پنل نوشته شده، حتما باید داخل کابین آسانسور نصب شده باشد.

در صورتی که برق آسانسور قطع شده و فاقد برق اضطراری است، می‌توان برای مدت کوتاه از نور گوشی استفاده کرد اما نباید گوشی را برای زمان طولانی روشن گذاشت چون باتری آن تمام می‌شود؛ در حالی که شاید به آن نیاز باشد.

دکمه تلفن یا آژیر خطر (دکمه آلارم) با شکل زنگ تعبیه شده در داخل کابین را فشار دهید تا دیگران متوجه شوند کسی در آسانسور گیر کرده است. اگر آنتن موبایل دارید، با شماره تلفن درج شده در داخل کابین آسانسور که شامل شماره نگهبان یا مسئول ساختمان، تکنسین فنی آسانسور و در نهایت شماره آتش‌نشانی ۱۲۵ است، تماس بگیرید و ضمن اعلام دقیق آدرس محل حادثه منتظر رسیدن امدادگران باشید.

باید بدانید که وضعیتی که در آن قرار دارید خطرناک نیست؛ بنابراین به جای انجام کارهای خطرناک، کف کابین بنشینید. با این کار وقتی آسانسور دوباره حرکت کرد، تعادلتان به هم نمی‌خورد. همچنین نگران هوا نباشید. هوا در چاه و کابین آسانسور جریان دارد و اکسیژن مورد نیاز بدن شما تمام نمی‌شود.

البته اقدامات پیشگیرانه دیگری هم وجود دارد که باید توسط صاحبان و مدیران ساختمان و مدیران فنی و تاسیسات مجتمع‌ها مدنظر قرار بگیرد که مهمترین آن بازرسی ادواری کلیه بخش‌ها و اجزای آسانسور به صورت ماهانه از سوی شرکت‌های معتبر و نصب سیستم برق اضطراری برای آسانسور، زنگ هشدار و تلفن یا آیفون اضطراری برای آسانسور است. همچنین مسئولان ساختمان باید نسبت به تست و راه‌اندازی دیزل ژنراتورهای مجموعه خود اقدام کنند و سوخت مورد مصرف دیزل ژنراتورها تامین شده باشد تا در زمان قطع برق، به‌ سرعت در مدار قرار گرفته و جریان برق محل را تامین کند.

هنگام قطع برق در آسانسور چه کنیم؟

نکاتی که هنگام قطعی برق باید به آن توجه داشت

۱- ترجیحا در زمان‌هایی که ساختمان خالی از سکنه حضور دارید از استفاده از آسانسور بپرهیزید و در صورت محبوسی در آسانسور در چنین شرایطی شهروندان باید از انجام حرکات اضافی در آسانسور پیش از رسیدن مدیر ساختمان، تکنسین‌های فنی، سرایداران و یا نیروهای آتش‌نشانی خودداری کنند.

۲- هنگام گیر کردن در آسانسور از تمام شدن اکسیژن و خفه شدن نترسید، چون دیوارهای کابین در مقابل هوا کاملا ایزوله نیستند. این یعنی که هوا مطمئنا راهش را به کابین پیدا می‌کند و هرگز با مشکل کمبود اکسیژن روبه‌رو نمی‌شوید. پس آرامش خودتان را حفظ کنید.

۳- قدم بعدی هنگام گیر کردن در آسانسور ارتباط با افراد خارج از کابین است. بعضی از آسانسورها تلفن اضطراری دارند و می‌توانید از آن استفاده کنید.

۴- سیستم ترمز اضطراری آسانسور سیستمی مکانیکی است و از کار نخواهد افتاد. سیم بکسل‌هایی که جابه‌جایی آسانسور را امکان‌پذیر می‌کنند نیز بسیار محکم هستند. هنگام طراحی این سیم‌ها ضرایب اطمینان بالایی برایشان در نظر گرفته می‌شود و امکان پاره شدنشان چیزی نزدیک به صفر است.

۵- سیستم روشنایی اکثر آسانسورها موقع گیر کردن نیز همچنان کار می‌کند، حتی اگر جریان برق قطع شده باشد.

۶- بیشتر آسانسورها زنگ خطر دارند که با فشردن آن در کل ساختمان صدای زنگ پیچیده و اهالی را مطلع می‌کند. اما اگر هیچ‌کدام آن‌ها کار نکرد می‌توانید دست به دامن تلفن همراهتان شوید. اگر هم تلفنتان آنتن نمی‌داد سعی کنید داد بزنید و به در بکوبید تا کسی صدایتان را بشنود.

این ۴ نکته مهم را هرگز فراموش نکنید