شهرخبر
برچسب‌های مهم خبری:#قدس#دیپلماسی#فلسطین

گزارش مهر از نشست کمیته فلسطین در تهران؛

دیپلماسی پارلمانی برای فلسطین/ شمشیر قدس تیز می‌شود

دیپلماسی پارلمانی برای فلسطین/ شمشیر قدس تیز می‌شود

هیئت‌های پارلمانی ۱۵ کشور با حضور در نشست کمیته فلسطین اتحادیه بین المجالس با اشاره به پیروزی اخیر مقاومت در برابر صهونیست‌ها، تاکید کردند: شمشیر قدس تیزتر می‌شود.

به گزارش خبرگزاری مهر، نشست فوق العاده کمیته دائمی فلسطین که با شعار «قدس اتحادیه مجالس کشورهای عضو سازمان همکاری های اسلامی رمز وحدت و پیروزی» و با سخنرانی «محمد باقر قالیباف» عصر روز گذشته در محل هتل پارسیان اوین برگزار شد،سفیر فلسطین در تهران،نایب رئیس مجلس شعب سوریه،نایب رئیس مجلس نواب عراق،نایب رئیس مجلس مستشاری مغرب،نماینده مجلس تونس،عضو مجلس شورای پاکستان،عضو مجلس شورای قطر، نایب رئیس مجلس لبنان،نایب رئیس مجلس اردن، نماینده هیئت پارلمان بورکینافاسو،نماینده هیئت پارلمانی الجزایر، رئیس کمیته تقنین مجلس افغانستان و یک عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی به ایراد سخنرانی پرداختند.

در پایان نیز بیانیه‌ای در حمایت از جبهه مقاومت و حمایت از مردم فلسطین صادر شد.

بعد از پیروزی عملیات «شمشیر قدس» شرایط فلسطین به عقب باز نمی‌گردد

«محمد باقر قالیباف» رئیس مجلس شورای اسلامی در این مراسم با اشاره به پیروزی اخیر جبهه مقاومت در مقابل رژیم صهونیستی، گفت: مقاومت و پایداری مردم فلسطین، بار دیگر ثابت کرد که رژیم صهیونیستی صرفاً زبان قدرت را می‌فهمد و شاهدیم با مجاهدت‌های وصف ناپذیر رزمندگان مخلص فلسطینی، کلیه معادلات خیالی رژیم جعلی از جمله ادعا و توهم نفوذناپذیر بودن گنبد آهنین، نقش بر آب شد و امروز شکست پذیری و اضمحلال صهیونیست‌ها بیش از پیش آشکار گردید.

وی تاکید کرد: مقاومت ۱۲ روزه اخیر فلسطین، معادله جدیدی را رقم زد؛ به نحوی که امروز همه مسلمانان جهان، یکپارچه از آزادی قدس شریف سخن می‌گویند که اولین قبله گاه مسلمانان و سومین حرم مقدس اسلامی است و هویت و اعتبار فلسطین، به آن شناخته می‌شود.

رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: خوشبختانه در این نبرد، ملت‌ها و کشورهای اسلامی بسیاری پای کار آمدند و با برگزاری نشست‌ها و تظاهرات متعدد، خشم و انزجار خود را از اقدامات و جنایات صهیونیست‌ها به منصه ظهور رساندند. بی تردید این پایان کار نیست و نخواهد بود. قضیه فلسطین وارد مرحله جدیدی شده است. مرحله‌ای که با پیروزی عملیات «شمشیر قدس» هرگز به عقب باز نخواهد گشت.

مقاومت فلسطین علیه رژیم صهیونیستی ادامه خواهد داشت

«صلاح الزواوی» سفیر فلسطین در تهران در نشست فوق‌العاده کمیته فلسطین اتحادیه بین‌المجالس کشورهای عضو سازمان همکاری اسلامی (PUIC) با بیان اینکه مردم ما در دفاع از سرزمین خود به پا خواسته اند، اظهار داشت: چنین اقداماتی از سوی اسرائیل باعث غافلگیری ما نمی‌شود. تا کنون شاهد اشغال ۷۸ درصد از سرزمین خود بوده ایم و آنها به دنبال اشغال مابقی ۲۲ درصد هستند.

سفیر فلسطین در تهران گفت: رژیم صهیونیستی به واسطه این اشغال، خسارات و آسیب های فراوانی را متوجه ما و کشورهای همسایه کرده است که هرگز آن را فراموش نمی کنیم و نهضت خود را ادامه می دهیم و در میدان جنگ می‌مانیم که این ضامن موفقیت ما خواهد بود.

پیروزی فلسطین نقشه راه ما است/ مقاومت در قدس ادامه دارد

«محمد اکرم العجلانی» نایب رئیس مجلس شعب سوریه هم در این نشست ضمن محکومیت هتک حرمت بیت‌المقدس و اشغال سرزمین‌های اشغالی از سوی اسرائیل، گفت: رژیم صهیونیستی مشغول جنایات خود بوده و منازل فلسطینیان را تخریب و آنها را آواره می‌کنند.

وی افزود: مقاومت فلسطین یک پیام داشت و آن این بود که مقاومت در فلسطین ادامه دارد.

نایب رئیس مجلس شعب سوریه در پایان با بیان اینکه اعضای این اجلاس باید از طریق پارلمان های خود به دولت‌هایشان فشار بیاورند تا در برابر رژیم صهیونیستی بایستند، گفت: مسئله فلسطین یکی از مسائل انسانی در دوره کنونی بوده که پیروزی آنها همچنان نقشه راه است.

سازمان‌های بین‌المللی رژیم صهیونیستی جلاد را قربانی نشان می‌دهند

«حسن کریم الکعبی» در چهارمین نشست فوق‌العاده کمیته دائمی فلسطین اتحادیه مجالس کشورهای عضو سازمان همکاری‌های اسلامی با بیان اینکه رژیم صهیونیستی در حوزه سیاست خارجی طمع خبیثانه‌ای دارد، گفت: آنها در این مسیر انسانیت را زیر پا می‌گذارند و تجاوزهای نظامی صورت می‌دهند که نیاز به مقابله کشورهای اسلامی دارد.

نایب رئیس مجلس نواب عراق افزود: آنها به کودکان و زنان نیز رحم نکرده‌اند در حالی که بمباران ساختمان های مسکونی خلاف حقوق بشر بوده و باعث کشتار زیادی شده است.

الکعبی در ادامه با تأکید بر اینکه سازمان‌های بین‌المللی باید پاسخ محکمی به حملات رژیم صهیونستی بدهند، عنوان کرد: با این حال آنها جلاد را قربانی نشان داده و حقایق را وارونه جلوه می‌دهند و حتی شاهد بوده‌ایم که برخی حکومت‌های غربی از آنها دفاع می‌کنند.

وی با بیان اینکه اقدامات رژیم صهیونیستی در محاصره غزه برای ارسال غذا و دارو باید از سوی کشورها محکوم شود که متأسفانه نمی‌شود، عنوان کرد: همچنین متأسفانه شاهد عادی سازی روابط برخی کشورها با رژیم صهینیستی هستیم که باعث گستاخی بیشتر اسرائیلی‌ها شده لذا نباید در قبال آنها سکوت کنیم که سکوت‌کنندگان شریک جرم هستند.

تشکیل دولت مستقل فلسطینی به پایتختی قدس امری اجتناب‌ناپذیر است

«عبدالله الحلوطی» هم طی سخنانی، گفت: از مجلس شورای اسلامی ایران به خاطر ابتکار عمل و مهمان‌نوازی در راستای برگزاری نشست فوق‌العاده کمیته فلسطین تقدیر و تشکر می‌کنم.

وی ادامه داد: امروزه شاهد حملات وحشیانه در قدس و هتک حرمت مسجدالاقصی هستیم اما این اقدامات موجب شده کشورهای اسلامی و عربی موضع قدرتمندانه خود در قبال این جنایات ضد بشری را قوی‌تر اعلام کند.

نایب رئیس مجلس مستشاری مغرب افزود: متأسفانه شاهد تجاوز نظامی به شهر غزه و محله شیخ جراح طی چند وقت گذشته بودیم و این در حالی است که کشور مغرب مسئله فلسطین را از جمله اولویت‌های امور کاری خود قرار داده است؛ در واقع امروزه شاهد نقض حقوق بشر در فلسطین هستیم و ضرورت دارد از مردم این سرزمین حمایت کنیم.

عبدالله الحلوطی تصریح کرد: تشکیل دولت مستقل فلسطینی با پایتخت قدس از جمله مسائلی است که پادشاهی مغرب همواره بر آن تأکید دارد.

وی گفت: باید اذعان کرد استمرار تجاوز نظامی به فلسطین منجر به افزایش کینه افکار عمومی نسبت به این رژیم جنایتکار خواهد شد.
نایب رئیس مجلس مستشاری مغرب بیان کرد: کشور مغرب با ابتکار عملی در سال ۲۰۲۱ کمک‌های انسان‌دوستانه دارویی و غذایی برای مردم غزه و فلسطین ارسال کرد لذا از نمایندگان پارلمان‌های کشورهای اسلامی می‌خواهیم در راستای حمایت از مردم فلسطین اقدام کنند.

عبدالله الحلوطی افزود: پارلمان‌های کشورهای اسلامی باید در سازمان‌های بین المللی که عضو هستند برای کمک به فلسطین اقدام کنند.

وی گفت: به نظر می‌رسد اعزام هیأت پارلمانی به قدس شریف برای اتخاذ تصمیمات حقوقی در راستای جلوگیری از جنایات صورت گرفته امری ضروری است.

دفاع از مظلومان تا تأسیس کشور فلسطین به پایتختی قدس ادامه دارد

«نورالدین البحیری» نماینده مجلس تونس نیز، ضمن ابلاغ پیام تشکر الغنوشی رئیس مجلس نمایندگان از مهمان‌نوازی قالیباف گفت: تونس بر همبستگی خود با فلسطین تأکید دارد و از آنها حمایت می‌کند.

وی ادامه داد: فلسطینان در سرزمین شهدا زندگی می‌کنند و ما برای آزادی قدس شریف تلاش می‌کنیم چرا که رژیم صهیونیستی جنایات متعددی را علیه فلسطینان بی‌دفاع صورت داده است و به تمام معنا اشغال نظامی انجام می‌دهد و به مقدسات سرزمین‌های دیگر تجاوز می‌کند که کسی باید جلوی آنها را بگیرد.

البحیری اضافه کرد: وقت آن رسیده برای دفاع از حق مردم مظلوم فلسطین در جهت تأسیس این کشور به پایتختی قدس واحد شویم.

نماینده مجلس تونس در پایان خاطر نشان کرد: باید هر چه سریعتر به محاصره زمینی و هوایی غزه پایان داده شود که برای این امر باید هیأت پارلمانی به این منطقه اعزام شود، همچنین عضویت رژیم صهیونیستی در سازمان‌های بین‌المللی باید لغو شود.

اقدامات رژیم صهیونیستی جنایات جنگی است

«نوید قمر» هم در سخنانی، گفت: مجالس کشورهای اسلامی در این نشست گرد هم آمده‌اند تا تعهد خود را نسبت به فلسطین و ابتکارات خود را برای همکاری امت اسلام نشان دهند.

وی افزود: امت اسلام در شرایط کنونی باید علیه تبعیض قدرت‌های جهانی متحد شوند به ویژه آن که رژیم صهیونیستی، فلسطین را در محاصره خود درآورده و به کشتار مردم مظلوم آن ادامه می‌دهد که این موضوع قابل پذیرش نیست.

عضو مجلس شورای پاکستان با بیان اینکه اتحاد امت اسلامی در شرایط کنونی بسیار مهم و اثرگذار است، اظهار کرد: خواهران و برادران فلسطینی ما روزانه کشته می‌شوند و این اتحاد در شرایط کنونی لازم است، سکوت جهان در مقابل تهاجمات رژیم صهیونیستی موضوع جدیدی نیست اما در حال حاضر اقدامات این رژیم به صورت گستاخانه و وقیحانه ادامه پیدا کرده و دیگر هیچ حد و مرزی برای آن قائل نیست.

نوید قمر تأکید کرد: نام اقدامات رژیم صهیونیستی علیه ملت مظلوم فلسطین را تنها می‌توان جنایت جنگی یا قصابی و کشتار گذاشت و دنیا باید نسبت به این موضوع بیدار شده و پاسخ درخور به این رژیم داده و آن را تنبیه کند. حملات هوایی رژیم صهیونیستی مسئول کشته شدن کودکان و مظلومان فلسطینی است.

وی تصریح کرد: رژیم غاصب صهیونیستی بیشتر از گذشته فناوری‌های پیشرفته علیه مردم بی‌دفاع فلسطین استفاده می‌کند البته فلسطین به ویژه حماس با پرتاب موشک به سرزمین‌های رژیم صهیونیستی پاسخ نامتوازن و محدود را به کشتار این رژیم داد.

عضو مجلس شورای پاکستان بیان کرد: ما شاهد اتخاذ قطعنامه‌های مختلف OIC در دوران کرونا بودیم، پاکستان در کنار ترکیه و فلسطین این موضوع را به مجمع عمومی سازمان ملل برد تا جلوی اقدامات رژیم صهیونیستی گرفته شود اما هنوز هیچ اقدام خاصی نشده است. ما به عنوان نمایندگان مردم خود باید با استفاده از اختیاراتمان و حمایت‌های بین‌المللی به مجلس فلسطین کمک کنیم و رژیم صهیونیستی را مقصر تمامی اقدامات بدانیم.

نوید قمر گفت: نقض حقوق بشر از سوی رژیم صهیونیستی را باید به گوش تمام جهانیان رسانده و قطعنامه‌های علیه این رژیم را توسط سازمان حقوق بشر و سازمان ملل پیگیری کرده و اجرا شود تا امروز همه دنیا به جنایات و نسل کشی این رژیم و واقف شوند.

وی گفت: رژیم صهیونیستی رسانه‌ها را در کنار خود دارد و با استفاده از آن چهره گمراه کننده از خود به دنیا نشان داده که باید این موضوع را پیگیری کنیم. سازمان ملل باید اقدامات جدی برای حمایت از فلسطین انجام داده و مجمع قضایی بین‌المللی باید برای پیگیری جنایتکاران جنگی رژیم صهیونیستی فعال شود.

ظرفیت پارلمانی و دیپلماتیک راهی برای حمایت از ملت مظلوم فلسطین

«عبدالرحمان بن یوسف الخلیفی» در چهارمین نشست فوق‌العاده کمیته دائمی فلسطین اتحادیه مجالس کشورهای عضو سازمان همکاری‌های اسلامی طی سخنانی، گفت: طی چند روز گذشته شاهد حملات و جنایت‌های رژیم صهیونیستی علیه ملت مظلوم فلسطین و شهادت و دستگیری بیش از دو هزار نفر از فلسطینیان بوده‌ایم.

عضو مجلس شورای قطر ادامه داد: رژیم صهیونیستی زمانی که نتوانست اهداف استراتژیک خود را پیاده سازی کند دست به حملات گسترده علیه فلسطینیان زد تا احساسات دو میلیارد مسلمان در جهان را مورد خدشه قرار دهد اما این بار فلسطینی‌ها با انجام عملیات، پاسخ این رژیم را دادند هر چند رژیم صهیونیستی گمان نمی کرد چنین پاسخی از فلسطینیان دریافت کند.

وی تأکید کرد: دولت و ملت‌های کشورهای اسلامی باید از مقاومت قهرمانانه ملت مظلوم فلسطین حمایت کنند زیرا آنها در خط مقدم قرار دارند. ما باید با استفاده از ظرفیت پارلمان و دیپلماتیک کشورهای اسلامی ضمن حمایت از مردم مظلوم به راهکارهای جدی برای مقابله با رژیم صهیونیستی دست پیدا کنیم.

عبدالرحمان بن یوسف الخلیفی با اشاره به اینکه فلسطین موضوع اول اسلام و کشورهای عربی است، گفت: ما برای استیفای حقوق مردم فلسطین تمام تلاش خود را انجام می‌دهیم، قطر همیشه از مردم محاصره شده غزه حمایت کرده و هیچ‌گاه دست از حمایت از برادران مسلمان خود برنخواهیم داشت زیرا این یک موضوع واجب شرعی و عقلی است.

وحدت و مقاومت راه رهایی ملت مظلوم فلسطین است

«قاسم هاشم» نایب رئیس مجلس لبنان نیز در این نشست، گفت: خیزش مردم فلسطین با شکست رژیم صهیونیستی در جنوب لبنان همزمان شده و اکنون بحث دشمن، اشغالگری و انسانیت در میان است.

وی ضمن تأکید بر اینکه تازیانه‌های دشمن بر پیکر ملت مظلوم فلسطین فرود آمده است، افزود: جمهوری اسلامی ایران پرچم قدس را برافراشته و امروز باید بر همگرایی و مشارکت کشورهای اسلامی و پیگیری موضوع فلسطین تأکید کرد.

نایب رئیس مجلس لبنان تصریح کرد: مردم لبنان با ملت مظلوم فلسطین تاریخ مشترک داشته و این تاریخ با خون شهدا نوشته شده است، خون پاکی که توانسته این روزها را پایه‌گذاری کند؛ بنابراین ما باید برای رهایی فلسطین از استبداد تمامی تلاش‌های خود را انجام دهیم.

قاسم هاشم با اشاره به اینکه برخی کشورهای مستکبر در کنار رژیم صهیونیستی قرار گرفته اند، بیان کرد: این رژیم حقوق پیر و جوان، مرد و زن را زیر پا گذاشته و اگر حمایت برخی کشورها و سکوت کشورهای اسلامی و عربی نبود، اکنون شاهد اقدامات این رژیم نبودیم.

وی تصریح کرد: ملت فلسطین با مقاومت خود اتحادش را ثابت کرد و رژیم صهیونیستی به سمت زوال می‌رود و مردان مقاوم فلسطینی نقشه دشمنان را نقش بر آب کرده‌اند و امروز قدس به رهایی و آزادی نزدیک شده است؛ وحدت و مقاومت راه رهایی و قدرتی است که هرگز شکست نخواهد خورد و فلسطین تنها با وحدت آزاد می‌شود.

نایب رئیس مجلس لبنان تأکید کرد: در شرایط کنونی نقش روابط پارلمان کشورهای اسلامی با یکدیگر و همچنین با سازمان‌های حقوق بشری برای پیگیری موضوع فلسطین و جنایت بشری رژیم صهونیستی بسیار اهمیت دارد و ما می‌توانیم همانند برخی کشورها روابط تجاری و اقتصادی خود را با این رژیم اشغالگر کاهش داده و نقش فعال خود را در این میان نشان دهیم.

معادله قدرت در حال تغییر است

«حسین الحراسیس» نایب رئیس مجلس اردن سخنران دیگر این نشست بود؛ او با بیان اینکه از زمان آغاز اشغال فلسطین توسط صهیونیست‌ها همواره شاهد درگیری‌هایی بوده‌ایم که نتیجه کاشت دانه‌ای خبیث در منطقه است، گفت: آنها تمام تلاش خود را برای حذف کامل فلسطین صورت دادند که نتیجه آن کشتار بی‌گناهان بوده و قدس را به سمت یهودی‌سازی بردند اما در نهایت به مرحله‌ای رسیدند که اکنون خود از آنجا پاک می‌شوند در حالی که از سلاح‌های سنگین نیز برخوردار بودند.

وی با تأکید بر اینکه اسرائیل باید به خاطر جنگی که در قدس و نوار غزه راه‌ انداخته است؛ محروم شود، اظهار داشت: از آنجایی که قیومیت امکان مقدس قدس شریف در دست اردن است، عنوان کرد: تاکنون اقدامات زیادی از جانب دولت اردن و ملک عبدالله دوم در جهت آبادانی قدس و محکوم کردن اقدامات اسرائیل صورت گرفته است و اخیراً نیز ارسال کمک‌های پزشکی و درمانی فوری به این منطقه داشته‌ایم.

الحراسیس در ادامه آرمان فلسطین را کرامت امت اسلامی دانست و افزود: اکنون معادله قدرت در حال تغییر است و به زودی شاهد عقب‌نشینی کامل مستکبران از منطقه خواهیم بود. همچنین تنها راه‌حل مشکل فلسطین، تشکیل کشور فلسطین به پایتختی بیت‌المقدس است.

نایب رئیس مجلس اردن، فلسطین را اساس حال و آینده جهان اسلام توصیف کرد و افزود: ملت اردن همواره در جبهه فلسطین ایستاده است.

سازمان ملل باید به دنبال راه‌حلی پایدار برای خاتمه دادن به بحران فلسطین باشد

«سانو بوباکار» نماینده هیئت پارلمان بورکینافاسو در این نشست، گفت: امروزه در نوار غزه شرایط ناپایداری وجود دارد لذا باید با فوریت وارد عمل شده و به مردم فلسطین کمک کنیم.

وی ادامه داد: باید از دیپلماسی پارلمانی و گفت‌وگوهای منطقه‌ای برای دستیابی به راه‌حل و حمایت از مردم فلسطین در مقابل حملات رژیم صهیونیستی استفاده کنیم، امیدوارم کمیته فلسطین اتحادیه بین‌المجالس سازمان همکاری‌های اسلامی بتواند با اقداماتش از جان و مال مردم فلسطین حمایت کند.

نماینده هیئت پارلمان بورکینافاسو تصریح کرد: باید راهکارهایی را به دست بیاوریم تا جنایات اسرائیلی‌ها نسبت به مردم فلسطین در مجامع بین‌المللی محکوم شود.

وی افزود: مردم بورکینافاسو همواره به دنبال صلح و آرامش هستند و هرگونه بی‌عدالتی را محکوم می‌کنند بنابراین از سازمان ملل متحد می‌خواهیم برای پایان دادن به بحران فلسطین به دنبال راهکار پایداری باشد.

پارلمان‌های اسلامی در جهت مبارزه با استعمار رژیم صهیونیستی تلاش کنند

«محمد اخاموک» نماینده هیئت پارلمانی الجزایر در چهارمین نشست فوق‌العاده کمیته دائمی فلسطین اتحادیه مجالس کشورهای عضو سازمان همکاری‌های اسلامی، گفت: امروزه پارلمان‌های کشورهای اسلامی باید نقش خود در حمایت‌ از آرمان‌های فلسطین را ایفا کنند لذا از مجلس شورای اسلامی ایران به خاطر میزبانی و برگزاری چنین نشستی تشکر می‌کنم.

وی تصریح کرد: متأسفانه امروزه شاهد تجاوز وحشیانه و بربری ضد مردم غیرمسلح در سرزمین‌ فلسطین هستیم زیرا اشغالگران درصدد تصاحب سرزمین‌های فلسطینیان هستند.

نماینده هیئت پارلمانی الجزایر تصریح کرد: اسرائیل تلاش می‌کند با چنین اقدامات جنایتکارانه‌ای در دنیا خودنمایی کند که این امر اکنون چالش بزرگی برای مشروعیت جهانی است لذا باید تلاش کنیم تا مکانیزم مناسبی در مقابل چنین اقدامی ایجاد شود.

وی گفت: نمی‌توان همواره بعد از حمله اسرائیل به غزه یک عکس‌العمل را تکرار کرد و به صورت مداوم شاهد حمله به قدس شریف باشیم لذا مکانیزم پارلمانی می‌تواند کم خوبی برای مردم بی‌دفاع فلسطین باشد.

نماینده هیئت پارلمانی الجزایر، مبارزه طولانی مدت مردم کشورش با اشغالگری را عبرت بزرگی برای دیگر مردم دنیا دانست و گفت: هر جایی که صحبت از آرمان آزادی و حاکمیت قانون باشد موجب توسعه، پایداری و امنیت و مبارزه با جنایت می‌شود و این در حالی است که امروزه شاهد وقوع جنایت جنگی در فلسطین و آسیب دیدن آرمان‌های اسلامی هستیم.

وی افزود: باید پارلمان‌های اسلامی در جهت مبارزه با استعمار تلاش کنند لذا مکانیزم دیپلماسی می‌تواند کمک خوبی برای حمایت از فلسطین باشد و این موضوع باید در دستور کار پارلمان کشورهای مختلف قرار گیرد.

وی تصریح کرد: باید از طریق دیپلماسی پارلمانی به اختلافات در منطقه پایان دهیم و زمینه وحدت در کشورهای اسلامی را رقم بزنیم زیرا دیپلماسی می‌تواند به تحقق آرمان‌های عادلانه و پایان دادن به استعمار کمک کند.

نماینده هیئت پارلمانی الجزایر گفت: پارلمان‌های اسلامی و عربی وظیفه دارند منظومه فلسطین را تقویت کنند تا شاهد تقویت روحیه مقاومت باشیم.

وی بیان کرد: از دبیرکل سازمان ملل می‌خواهم نشستی بین‌المللی برگزار کند تا بتوان به مردم فلسطین کمک کرد و برای بازسازی این سرزمین اقدامات بین‌المللی انجام داد؛ باید تلاش کنیم دولت فلسطین مستقل با پایتخت قدس شریف تشکیل شود و این موضعی است که همواره الجزایر نسبت به آن اهتمام داشته است.

اتحاد کشورهای اسلامی سبب از بین رفتن شیاطین صهیونیستی می‌شود

«نذیر احمد حنفی» رئیس کمیته تقنین مجلس افغانستان طی سخنانی با بیان اینکه امروزه اسرائیل تنهاست از این رو نباید با شیطان همکاری کنیم، گفت: اگر مجاهدی در جهاد باشد و به کمک آن نرویم مورد عذاب قرار خواهیم گرفت لذا همه باید برای نابودی رژیم صهیونیستی به مردم مظلوم فلسطین کمک کنند.

رئیس کمیته تقنین مجلس افغانستان ادامه داد: از همه ممالک اسلامی می‌خواهم به جنگ‌ها و تنش‌های داخلی خود خاتمه دهند تا بتوانیم با اتحاد صف‌های شیاطین را در هم بشکینم.

احمد حنفی گفت: پارلمان های کشورهای اسلامی باید تلاش کنند تا بتوانیم مشتی واحد در مقابل تجاوزگران رژیم صهیونیستی باشیم.

وی خاطر نشان کرد: همچنین از سازمان همکاری‌های اسلامی می‌خواهم تا به کشورهای اسلامی کمک کنند تا به مناقشات داخلی خود پایان دهند خصوصاً افغانستان که این روزها درگیر چنین مسائلی است.

مذاکره نتوانست وضعیت بهتری را برای فلسطینی‌ها رقم بزند

«ابراهیم رضایی» عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس سخنران دیگرنشست کمیته دائمی فلسطین بود، او در سخنان خود با بیان اینکه مسئله فلسطین مهم‌ترین و دردناک‌ترین مسئله جهان اسلام است، گفت: اهمیت دفاع از آرمان آزادی فلسطین بر کسی پوشیده نیست.

وی با بیان اینکه حمایت از آرمان فلسطین و آزادی قدس به عنوان مهم‌ترین مسئله قرن، فصل مشترک میان نمایندگان پارلمان های کشورهای اسلامی است، افزود: با همبستگی و وحدت میان امت اسلام، آزادی قدس محقق می‌شود.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست‌ خارجی مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: گروه‌های مقاومت در چارچوب اتاق عملیات مشترک ضربات سختی را تحت عنوان نبرد شمشیر قدس به دشمن وارد کردند.

رضایی اظهار داشت: مقاومت در سرزمین‌های اشغالی یک امر اجتناب‌ناپذیر است و دیپلماسی، مذاکره و سازش تاکنون نتوانسته وضعیت بهتری را برای فلسطینی‌ها رقم بزند.

وی گفت: مقاومت طی سال‌های اخیر به سطوح بالایی رسیده و توانسته است رژیم صهیونیستی را در میدان دچار استیصال کند.

نماینده مردم دشتستان در مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: امروز آسیب‌پذیری و ضعف راهبردی رژیم‌ صهیونیستی بیش از هر زمان دیگری بر همگان آشکار شده است و حتی آنان قادر نیستند از خود دفاع کرده و ایجاد بازدارندگی کنند.

نماینده مردم دشتستان در مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: جای تاسف است که نهادهای بین‌المللی و دولت‌های غربی در سطوح رسمی، در قبال حملات رژیم صهیونیستی به غزه تا الان سکوت کرده‌اند اما اعتراض جهان اسلام به جنایات صهیونیست‌ها روند رو به رشدی داشته است.

رضایی بیان کرد: امروز جامعه بین‌المللی و به ویژه سازمان ملل متحد و سایر نهادهای حقوق بشری نمی توانند در مواجهه با اعتراضات مردمی علیه حملات اسرائیل به غزه بی‌اعتنا بوده و از خود انفعال نشان دهند و در این شرایط، رژیم صهیونیستی هم نمی‌تواند بی‌توجه به اعتراضات مسلمانان و افکار عمومی جهانی، به جنایات خود در غزه ادامه دهد.

کشورهای اسلامی برای مقابله با صهیونیست‌ها در صف واحد قرار گیرند

چهارمین نشست فوق‌العاده کمیته دائمی فلسطین اتحادیه مجالس کشورهای عضو سازمان همکاری‌های اسلامی که عصر دوشنبه( ۳ خرداد ماه) به میزبانی مجلس شورای اسلامی و با شعار «قدس؛ رمز وحدت و پیروزی» و با حضور هیئت پارلمانی و مجامع بین‌المللی پارلمانی ۱۵ کشور اسلامی اعم از عراق، اردن، سوریه، لبنان، تونس، الجزایر، پاکستان، افغانستان، مراکش، قطر، بورکینافاسو، کومو، ترکیه، فلسطین برگزار شد، با صدور بیانیه به کار خود پایان داد.

متن کامل این بیانیه بدین شرح است:

در پاسخ به دعوت جناب آمحمد باقر قالیباف، رئیس محترم مجلس شورای اسلامی جمهوری اسلامی ایران، چهارمین نشست فوقالعاده کمیته فلسطین در اتحادیه پارلمانی کشورهای عضو سازمان همکاری اسلامی (PUIC) با حضور اعضای محترم کمیته و همچنین شماری از نمایندگان اتحادیه پارلمانی کشورهای عضو سازمان همکاری اسلامی، با موضوع اصلی «قدس؛ رمز وحدتو پیروزی» به منظور بحث در مورد حملات نظامی اخیر رژیم اسرائیل به مردم فلسطین در جریان تجاوز اخیر آن به مناطق مختلف سرزمینهای اشغالی فلسطین در روز دوشنبه ۱۲ شوال ۱۴۴۲ هجری قمری، مقارن با ۲۴ مه ۲۰۲۱، در تهران برگزار گردید:

حسب اصول و اهداف مندرج در اساسنامه اتحادیه پارلمانی کشورهای عضو سازمان همکاری اسلامی و منشور سازمان همکاری اسلامی، بر اساس کلیه قطعنامه های مصوب کنفرانس های سران اسلامی و شورای وزرای خارجه سازمان همکاری اسلامی و همچنین مصوبات کنفرانس های کشورهای عضو سازمان همکاری اسلامی درمورد آرمان فلسطین و قدس، احساس مسئولیت تاریخی، اخلاقی و حقوقی امت اسلامی در قبال آرمان فلسطین و قدس شریف، با تصدیق محوریت آرمان فلسطین و قدس نزد امت اسلامی، و تاکید بر اهمیت شهر قدس که پایتخت ابدی دولت فلسطین و سومین مکان مقدس اسلام محسوب شده و به این ترتیب خط قرمزی را تشکیل میدهد که نمی بایست مورد تجاور قرار گیرد، و همچنین با تأکید بر اینکه مقاومت، در همه اشکال آن، تا زمانی که مردم فلسطین حقوق مسلم خود را بازیابند، یک حق قانونی است که در درجه اول شامل حق بازگشت، و حق تاسیس دولت فلسطین در سرزمین فلسطین به پایتختی شهر قدس می باشد، با مرور تحولات اخیر در سرزمینهای اشغالی فلسطین، از جمله قدس شریف، به ویژه تشدید تجاوزاتی که توسط نیروهای اشغالگر و شهرک نشینان افراطی اسرائیلی علیه مسجدالاقصی/حرم شریف آغاز شده است، از جمله اخراج اجباری خانوادههای فلسطینی از خانه هایشان در قدس اشغالی، کشته و زخمی شدن غیرنظامیان، تجاوز وحشیانه به نوار غزه با استفاده از تمام ابزارهای نظامی مرگبار علیه شهروندان غیرنظامی فلسطینی که منجر به کشته و زخمی شدن صدها نفر و تخریب گسترده سازه‌های غیرنظامی و درد و رنج فراوان گردید، و ایجاد تهدید مستقیم علیه صلح و امنیت منطقهای و بین المللی، با تبریک به همه مردم سرافراز فلسطین به مناسبت پیروزی آنها در برابر تجاوزها، و دادن درسی جدید به رژیم صهیونیستی که همه محاسبات اشتباه آنها را با شکست مواجه نمود:

۱- تأیید می کند که قدس شریف و مسجد مقدس الاقصی، اولین قبله و سومین مکان مقدس اسلام، به مثابه خط قرمز امت اسلامی است و تا زمان آزادی کامل و اعاده آن به مردم فلسطین و امت اسلام، هیچ امنیت و ثباتی وجود نخواهد داشت. از دولتهای متبوع پارلمان های عضو میخواهد که تلاشهای جمعی و فردی خویش را برای شتاب دهی به دفاع از قدس و مقدسات آن افزایش داده و در برابر جنایات اسرائیل ایستادگی کنند، و از مردم فلسطین حمایت نمایند، و همچنین ملزومات پایداری در برابر تجاوزات وحشیانه اسرائیل را برای آنان تامین نمایند. از آنها میخواهد قطعنامههای سازمان همکاری اسلامی و اتحادیه پارلمانی کشورهای عضو سازمان همکاری اسلامی در مورد آرمان فلسطین را اجرا کرده و فلسطین را آرمان اصلی امت اسلامی در نظر گیرند.

۲- پایداری فرزندان فلسطین در سرزمین خود و ایستادگی تاریخی آنها در برابر تجاوز و اشغال و همچنین دفاع حماسی از حقوق مشروع خود و مقاومتشان در مقابل تلاشهای رژیم نژادپرست و استعمارگر اسرائیلی برای از بین بردن و پراکنده کردن آنها را می ستاید.

۳- خشم شدید امت اسلامی را نسبت به تجاوز وحشیانه به مردم ثابت قدم فلسطین ابراز می نماید. تجاوزات وحشیانه قدرت اشغالگر، اسرائیل، بر علیه مردم فلسطین، و سرزمین و مقدسات آنها را با شدیدترین لحن محکوم می کند.

۴- تصریح می نماید که اقدامات اسرائیل در فلسطین از جمله تخریب خانه ها، مصادره اراضی و قتل عمدی زنان، کودکان و افراد سالخورده و همچنین هدف قرار دادن مراکز درمانی، اجتماعی و فرهنگی، اقدامات جنایتکارانه و مصداق تروریسم دولتی محسوب می شود.

۵- نگرانی خود را به صورت ویژه در مورد افزایش سرعت سیاست استعمارگری اسرائیل در سرزمین های فلسطین، به ویژه تهدید به اخراج اجباری و غیرقانونی صدها خانواده فلسطینی از جمله خانواده های ساکن در محلههای شیخ جراح و سلوان که با تخلیه قریب الوقوع توسط گروه های متشکل از استعمارگران افراطی مورد حمایت و معاضدت مقامات اشغالگر اسرائیلی و همکاری دادگاه های نژادپرست روبرو هستند، از خانه های خود در قدس شریف اشغالی ابراز می نماید. خواستار توقف فوری کلیه این سیاست ها و اقدامات غیرقانونی است که طبق منشور سازمان ملل متحد، کنوانسیون چهارم ژنو و قانون بین المللی حقوق بشر و قطعنامه های مربوطه سازمان ملل با تعهدات قدرت اشغالگر مغایرت دارد. خواستار مقابله با این اقدامات غیرقانونی در همه سطوح و اتخاذ اقدامات سریع و موثر در سطح منطقه و بین المللی برای مقابله با آنها است.

۶- به طور ویژه درباره تأثیرات جدی ناشی از تحریک مکرر و عمدی حساسیت های مذهبی و تحریک احساسات مردم فلسطین و کل امت اسلامی توسط رژیم اسرائیل از جمله از طریق تشدید حملات به نمازگزاران، به ویژه مواردی که از شروع ماه مبارک رمضان گذشته آغاز گردید و ممانعت از دسترسی نمازگزاران به اماکن مقدس برای انجام مناسک مذهبی خود، از جمله دسترسی مسلمانان به مسجد الاقصی، و دسترسی مسیحیان به کلیسای مقبره مقدس در جشنهای عید پاک، و حمله خشونت بار به مسجد الاقصی/حرم شریف توسط نیروهای اشغالگر، و همچنین ایجاد رعب و وحشت و حمله به نمازگزاران صلح طلب، که نقض آشکار اصول حقوق بین الملل بشردوستانه تلقی می گردد، هشدار می دهد.

۷- خواستار پایان دادن به تمامی تجاوزات رژیم اشغالگر اسرائیل از جمله بی احترامی به مقدسات اسلامی و مسیحی، به ویژه به ساحت مسجد الاقصی/ حرم شریف است. همچنین خواستار پرهیز از آسیب رساندن به وضعیت تاریخی و حقوقی آنها است و تأکید می کند که اسرائیل یک نیروی اشغالگر است و هیچ حق قانونی در سرزمین های اشغالی فلسطین از جمله شهر قدس، و مسجد الاقصی/ حرم شریف ندارد و هرگونه اقدامی که به وضعیت آنها صدمه میزند، فاقد اعتبار و اثر قانونی است.

۸- رژیم اشغالگر اسرائیل را به دلیل جنایات نظام مند علیه مردم فلسطین در سراسر سرزمینهای اشغالی مسئول وخامت اوضاع می داند، به ویژه در حمله وحشیانه گسترده به نوار تحت محاصره غزه، که تنها طی تجاوز اخیر منجر به شهادت دهها تن و زخمی شدن صدها تن دیگر از فلسطینیان، تخریب گسترده املاک، و از بین رفتن زیرساخت های اساسی به دلیل حملات وحشیانه نظامی توسط رژیم اشغالگر گردید. بر ضرورت تأمین حمایت بین المللی از مردم فلسطین بر اساس معیارهای بین المللی حقوق بشردوستانه تأکید می کند.

۹- تداوم سیاست استعماری شهرک سازی اسرائیل در سرزمینهای اشغالی فلسطین را مجددا رد و محکوم می نماید. تأکید میکند که تمامی این شهرک سازی ها نقض شدید قوانین بین المللی بوده و به معنای جنایات جنگی و جنایت علیه بشریت است، که به موجب آن، نیروی اشغالگر باید پاسخگو باشد و همچنین بر ضرورت اعمال تحریم نسبت به سیستم استعماری آن تاکید می کند.

۱۰- تأکید میکند که نیروهای اشغالگر به دنبال ایجاد یک رژیم نژادپرست هستند که به پاکسازی قومی و تمامی مصادیق سیاست تفکیک نژادی مبادرت میورزد و از پارلمانهای عضو اتحادیه پارلمانی سازمان همکاری اسلامی میخواهد قوانینی را تصویب کنند که مطابق آنها موجودیت رژیم صهیونیستی را به دلیل رفتار آن با مردم فلسطین به عنوان یک رژیم نژادپرست شناسایی میکند؛ و بنابراین جامعه جهانی باید با این سیاست رژیم صهیونیستی همانند نظام معدوم تبعیض نژادی در آفریقای جنوبی برخورد کند.

۱۱- بر حمایت از مقاومت مردم فلسطین در برابر موجودیت صهیونیستی، در همه اشکال آن، تأکید می نماید، به ویژه مقاومت مردم ثابت قدم فلسطین در برابر تجاوزات صهیونیست ها، که تا زمان تحقق حقوق ملی مردم فلسطین به عنوان یک حق مشروع تلقی می شود؛ همچنین تصریح می کند که اقدام فلسطینیان در حکم استفاده از حق مشروع آنها در دفاع از خود، دارایی ها و سرزمین آبا و اجدادی آنان است.

۱۲- از کشورهای اسلامی میخواهد برای مقابله با حمله وحشیانه دشمنان امت اسلامی، به ویژه موجودیت صهیونیستی، از اختلافات خود دست کشیده، در یک صف واحد قرار بگیرند و پیوندهای برادری اسلامی را تقویت نمایند زیرا رژیم صهیونیستی با سوء استفاده از شرایط کنونی منطقه، از آن برای دامن زدن به آتش فتنه و اغتشاش به منظور انحراف توجه دولتهای منطقه از نقض جدی حقوق مردم فلسطین، به ویژه در موارد مربوط به شهر بیت المقدس بهره میجوید. بر ضرورت بسیج همه توانمندی های جهان اسلام برای باز پس گیری حقوق مشروع مردم فلسطین تاکید می نماید. خواستار رد سیاست عادی سازی روابط با دشمن صهیونیستی است و از همه مردم آزادیخواه می خواهد تا تمام تلاش خود را در حمایت از مردم فلسطین به کار گیرند.

۱۳- قویا از گروههای فلسطینی و تلاش آنها برای دستیابی به آشتی و سازش میان خود و تقویت وحدت ملی که به تقویت تلاشهای امت اسلامی در مواجهه با شرایط منطقهای و بین المللی پیرامون آرمان فلسطین منجر می شود حمایت می نماید.

۱۴- خواستار اقدام حقوقی بین المللی برای ملزم کردن رژیم اسرائیل به پرداخت غرامتهای مادی و معنوی لازم به دلیل وارد آوردن خسارت به زیرساخت های فلسطین و همچنین اموال عمومی و خصوصی مردم فلسطین بوده و از تصمیم فلسطینی ها در زمینه ارائه شواهد جنایات موجودیت صهیونیستی اسرائیل علیه کودکان و زنان در نوار غزه به دیوان کیفری بین المللی حمایت می کند، و خواستار پیگرد قانونی رهبران رژیم صهیونیستی به دلیل جنایات آنها مطابق با قوانین بین المللی بوده و معتقد است که قربانیان، حق پیگیری جنایات این صهیونیست ها را در دادگاه های مستقل دارند.

۱۵- از جامعه جهانی دعوت می کند تا با اعمال فشار بر موجودیت صهیونیستی، این رژیم اشغالگر را به پایان محاصره غیرقانونی هوایی، دریایی و زمینی در نوار غزه به عنوان نوعی مجازات جمعی و بازگشایی کلیه گذرگاه های مرزی ملزم و نیز در مورد تردد آزادانه مردم، مواد و کالاها از/ به نوار غزه و سایر سرزمین های فلسطین اطمینان حاصل نماید.

۱۶- از دولتهای پارلمان های عضو می خواهد تا با همکاری جامعه بین المللی بازسازی شهر غزه که توسط ماشین جنگ صهیونیستی تخریب شده را پیگیر باشند و در این زمینه حمایت از منابع مالی موجود برای حمایت از مردم ثابت قدم فلسطین را خواستار است.

۱۷- از پارلمان های عضو اتحادیه پارلمانی سازمان همکاری اسلامی میخواهد قوانینی را برای حمایت از مردم فلسطین در برابر تجاوزات موجودیت صهیونیستی تصویب کنند.

۱۸- بر اهمیت قیمومیت تاریخی اردن هاشمی بر اماکن مقدس اسلامی و مسیحی در قدس و نقش آن در دفاع از این مقدسات و وضعیت قانونی و تاریخی موجود در آن و نیز راجع به حفظ هویت عربی، ‌ اسلامی و مسیحی این مقدسات تأکید می‌شود، همچنین تأکید می‌شود که مدیریت اوقاف قدس شریف و مسجد اقصی تنها در اختیار اردن بوده و این کشور تنها مسئول و عهده‌دار تمامی امور مسجد مقدس الاقصی می‌باشد.

۱۹- برای فعالسازی تحریم رژیم اشغالگر اسرائیل توسط کشورهای اسلامی دعوت به عمل می‌آید و در این زمینه بر ضرورت تعهد به تمامی تصمیمات سازمان همکاری اسلامی و پشتیبانی جنبش تحریم جهانی و در رأس آن (BDS) به عنوان راهکاری برای ایستادگی در برابر سیاست اشغالگرانه تأکید می‌شود.

۲۰- از نقش ریاست کمیته قدس در حمایت از مقدسات در شهر قدس شریف و ایستادگی در برابر اقداماتی که نیروهای اشغالگر اسرائیلی با هدف یهودی‌سازی این شهر مقدس انجام می‌دهند، قدردانی می‌گردد.

۲۱- از پیشنهاد رئیس انجمن ملی ترکیه جناب آقای مصطفی شنتوپ برای برگزای نشست کمیته دائمی فلسطین برخاسته از اتحادیه در سطح رؤسای مجالس در استانبول با موضوعیت مسأله «فلسطین نمود ماهیت اتحاد» استقبال به عمل می‌آید و ضروری است این موضوع به شیوه‌ای سنجیده بررسی شده و در بالاترین سطوح در مورد آن طرح ارائه شود و همچنین باید پیگیریهای جدیدی راجع به این موضوع در دستور کار قرار گیرد.

۲۲- دبیر کل اتحادیه بین مجالس کشورهای اعضای سازمان همکاری اسلامی را مکلف می‌کند تا اقدامات لازم را برای پیگیری مفاد این بیانیه به انجام رسانده و اتحادیه بین المللی مجالس (IPU) و سازمان ملل متحد و تمامی سازمان‌های منطقه‌ای را از محتوای این بیانه مطلع گردانند.

۲۳- از جمهوری اسلامی ایران، رهبری، ملت و مجلس شورای اسلامی به جهت ابتکار عمل در میزبانی این نشست مهم و نیز به جهت حسن استقبال و مهمان‌نوازی تقدیر و تشکر به عمل می‌آید.