شهرخبر
برچسب‌های مهم خبری:#طرفدار#جدید#سال گذشته#ایرانیان

تایید ۷۸۲ نام جدید برای نوزادان ایرانی | کدام نام‌های دخترانه و پسرانه بیشترین طرفدار را دارند؟

سخنگوی سازمان ثبت احوال کشور گفت: در کمیته انتخاب نام این سازمان در سال گذشته ۷۸۲ نام جدید مورد تایید قرار گرفت و به فهرست نام‌های انتخابی ایرانیان برای فرزندانشان اضافه شد.

نوزاد

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایرنا، سیف‌الله ابوترابی سخنگوی سازمان ثبت احوال کشور گفت: سال گذشته ۱۰۴۶ درخواست نام جدید به کمیته انتخاب نام سازمان ثبت احوال کشور داده شده که از این تعداد ۲۶۴ عنوان از این درخواست‌ها پذیرفته نشد و ۷۸۲ عنوان مورد تایید قرار گرفت و متقاضیان توانستند آن نام‌ها را برای فرزندان خود انتخاب کنند.

وی ادامه داد: گاهی افرادی برای انتخاب نام فرزند خود نام‌هایی را درخواست می‌کنند که در لیست نامگذاری ثبت احوال نیست. انتخاب این‌گونه نام‌ها در ثبت احوال بررسی و اعلام نظر می‌شود.

ابوترابی گفت: انتخاب نام نیک از وظایف پدران و مادران است. نام‌ها و نشان‌ها هویت ما را تشکیل می‌دهند. هر نامی که برای هر کسی انتخاب می‌شود به طور معمول از زمان به دنیا آمدن تا زمان از دنیا رفتن همراه اوست و با همان نام و نشان شناخته می‌شود. شاید به همین دلیل است که اولین وظیفه پدر و مادر در برابر فرزندان انتخاب نام مناسب برای آنها باشد؛ نکته‌ای که از سوی بزرگان دین مورد تاکید قرار گرفته است.

وی خاطرنشان کرد: نام‌های دخترانه و پسرانه می‌تواند برگرفته از الگوی‌های توصیفی، دینی - مذهبی، ملی - باستانی، قومی، منطقه‌ای، ترکیبی، گل‌ها، طبیعت، حیوانات زیبا، پرندگان، کوه‌ها و رودها و نام موجودات خیالی و تاریخی باشد.

سخنگوی سازمان ثبت احوال گفت: برابر ماده ۲۰ قانون ثبت احوال کشور، انتخاب نام با اعلام‌کننده آن است. برای نامگذاری، یک نام ساده یا مرکب (مثل حسین، محمدمهدی و مانند آن که یک نام محسوب می‌شود)، انتخاب خواهد شد.

وی ادامه داد: انتخاب نام‌هایی که موجب هتک حیثیت مقدسات اسلامی می‌شود و همچنین عناوین و القاب و نام‌های زننده و مستهجن یا نامتناسب با جنس ممنوع است. تشخیص نام‌های ممنوع با شورای عالی ثبت احوال است و این شورا نمونه‌های آن را تعیین و به این سازمان اعلام می‌کند.

ابوترابی تاکید کرد: به موجب ماده ۲۰ قانون ثبت احوال و تبصره‌های آن، انتخاب نام‌هایی که در فهرست نام‌های ممنوعه قرار دارد، قدغن است و دارندگان آنها می‌توانند با رعایت مقررات مربوطه به تغییر آن اقدام کنند.

سخنگوی سازمان ثبت‌ احوال با اشاره به اعضای «کمیته انتخاب نام» ثبت احوال خاطرنشان کرد: این کمیته بر اساس مصوبه شورای عالی فرهنگی تشکیل شده و در آن ۲ استاد دانشگاه در حوزه دکترای ادبیات فارسی و ادبیات عرب، ۲ نماینده از فرهنگستان ادب و زبان فارسی و ۳ متخصص از سازمان ثبت‌ احوال حضور دارند. نام درخواست‌شده توسط افراد در این کمیته بررسی می‌شود و در صورت تایید می‌تواند مورد استفاده قرار گیرد.

وی اعلام کرد: به منظور رعایت حقوق شهروندی، نام‌هایی که در فهرست نام‌گذاری ثبت احوال نیست، مورد بررسی قرار می‌گیرند و چنانچه با قوانین جاری ثبت احوال مغایر نباشند، متقاضی می‌تواند آنها را انتخاب کند.

سخنگوی سازمان ثبت احوال کشور گفت: امیرعلی و فاطمه از پرتکرارترین و فراوان‌ترین نام‌هایی هستند که ایرانیان در سال ۱۳۹۹ برای فرزندان خود انتخاب کردند.

ابوترابی افزود: نام‌های انتخاب‌شده برای پسران با بیشترین فراوانی در سال ۹۹ به ترتیب شامل امیرعلی، محمد، علی، امیرحسین، حسین، آراد، ابوالفضل، آریا، سامیار، امیرعباس، محمدحسین، محمدطاها، آی‌هان، کیان، ماهان و امیرمحمد بود.

وی ادامه داد: همچنین نام‌های انتخاب‌شده برای دختران با بیشترین فراوانی در سال گذشته به ترتیب شامل فاطمه، زهرا، رستا، حلما، زینب، آوا، مرسانا، یسنا، نازنین‌زهرا، ریحانه، آیلین، همتا، باران، رها و هانا بود.