شهرخبر
برچسب‌های مهم خبری:#قیمت#جدید

افزایش ۵۰ درصدی قیمت نان به صورت غیر رسمی | توجیه نانواها برای گرانی چیست؟

در حالی قیمت جدید نان هنوز مصوب و ابلاغ نشده که شمار زیادی از نانوایی‌ها خودسرانه حداقل ۵۰ درصد قیمت نان را به اسم نان ویژه و دو رو کنجد افزایش دادند، البته نانوایی‌ها برای این تخلفات خود توجیهاتی هم دارند.

نانوایی

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از تسنیم، افزایش قیمت و گران فروشی نان در ماه‌های گذشته و حتی سال گذشته وجود داشته است و بسیاری از نانوایان با دور زدن قیمت مصوب نان از طرق مختلف مانند نان بزرگ، ویژه، پرکنجد، دورو کنجد و سبزی دار نرخ‌های دولت را دور زده‌اند به طوری که حتی این نان‌ها تا سه برابر قیمت اصلی خود به فروش می‌رسد؛ اما شوری قیمت نان زمانی درآمد که برخی از نانوایی‌ها، در کنار این نان‌های ویژه، نان‌های عادی را به قیمت مصوب خود نفروختند.

البته در صورتی که بخواهیم به موضوع از زاویه دید نانوایی‌ها نگاه کنیم شرایط کاملا متفاوت می‌شود و آنها مدعی هستند که پخت نان با قیمت‌های موجود دیگر برای آنها توجیه اقتصادی ندارد و  قیمت نان باید ۵۰ در صد افزایش یابد، در غیر این صورت نمی‌توان نان به دست مردم رساند.

رئیس اتحادیه فروشندگان نان‌های سنگک اظهار کرد: قیمت مصوب نان فرقی نکرده است اما باید توجه کرد که دو  سال نانوایان نرخ جدید نگرفته‌اند و این امر باعث شده است که  دخل و خرج  نانوایی‌ها نچرخد و نتوانند مغازه‌های خود را  بگردانند.

اصغر پابرجا با بیان اینکه نرخ فعلی نان غیر اقتصادی است، افزود: در این  شرایط نانوایی‌ها چگونه می‌توانند دستمزد کارگرهای خود را بپردازند و پول خرید آرد ندارند؛ نانواها با این قیمت نان  نمی‌توانند زندگی خود  را اداره کنند، اجاره مغازه را بدهند و برای خانواده خود گوشت بخرند.

رئیس اتحادیه فروشندگان نان‌های سنگک ادامه داد: دولت اگر می‌خواهد نان به دست مردم برسد باید قیمت جدید بدهد زیرا با این قیمت‌ها امکان اداره نانوایی‌ها وجود ندارد.  

درخواست افزایش ۵۰ درصد قیمت نان

پابرجا تصریح کرد: ما درخواست افزایش  قیمت ۵۰ درصدی نان را به دولت ارائه داده‌ایم و معتقدیم که باید به این اندازه  افزایش یابد؛ زیرا در دو سالی که قیمت نان افزایش نیافته است، ۷۰ درصد تورم در جامعه داشتیم.  

وی اظهار کرد: برخی از نانوایی‌ها به صورت خودسرانه قیمت نان را  ۵۰ درصد افزایش داده‌اند اما باید توجه داشت که چاره‌ای نداشته‌اند زیرا دخل  و خرج آنها با یکدیگر نمی‌خواند.  

این مقام صنفی گفت: درباره اینکه چه زمانی قیمت نان تعیین می‌شود هیچ اعلامی نشده است اما ما به همه جا از جمله  استانداری، سازمان حمایت و اتاق اصناف نامه زده‌ایم و مشکلات خود را بیان کرده‌ایم.

عباس قبادی، دبیر کارگروه تنظیم بازار کشور درباره افزایش قیمت نان گفت: فعلاً هیچ تصمیمی درباره قیمت نان اتخاذ نشده است و هر گونه افزایش قیمت نان قبل از تأیید و اعلام رسمی مراجع ذی‌ربط تخلف محسوب می‌شود.

این اظهارات قبادی در حالی است که برخی از نانوایی‌ها به‌ویژه در تهران قیمت نان را افزایش داده‌اند و دستگاه‌های نظارتی نتوانسته‌اند به مسئولیت خود در این زمینه عمل کنند.