شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#استرالیا#دولت#افغانستان#تعطیل

عدم اعتماد استرالیا به توانایی نیروهای افغان در تامین امنیت مراکز دیپلماتیک


عدم اعتماد استرالیا به توانایی نیروهای افغان در تامین امنیت مراکز دیپلماتیک

درحالی که دولت افغانستان خود را به تامین امنیت مراکز دیپلماتیک متعهد می‌داند اما استرالیا اعلام کرد که با وجود وضعیت نامشخص امنیتی تصمیم گرفته تا سفارتش را در کابل تعطیل کند.

به گزارش دفتر منطقه‌ای خبرگزاری تسنیم، «اسکات موریسون» وزیر خارجه و «ماریس پین» وزیر دفاع استرالیا در بیانیه مشترک اعلام کردند که کانبرا تصمیم گرفته پیش از خروج کامل نظامیان آمریکایی و ناتو از افغانستان، از جمله 80 نظامی باقیمانده استرالیایی، سفارتش را در کابل تعطیل کند.

وزرای خارجه و دفاع استرالیا بدون اظهارنظر درباره امکان و زمان بازگشایی این سفارت ابراز امیدواری کردند که این اقدام موقتی باشد و در آینده سفارت بازگشایی شود.

بیانیه می‌افزاید که خروج نظامیان بین‌المللی و متعاقب آن نظامیان استرالیایی با خود وضعیت امنیتی نامشخصی را به همراه دارد که در آن شرایط نمی‌توان برای حضور مداوم دیپلماتیک ترتیبات امنیتی ارائه کرد.

موریسون افزود که سفارت 28 می (7 خرداد) بسته می‌شود اما مقامات استرالیایی از دیگر مناطق به سفرهای خویش در افغانستان ادامه خواهد داد.

وی تاکید کرد که این اقدام موقتی است و وقتی شرایط اجازه اجازه حضور دائمی در کابل را دهد، سفارت کار خود را از سر خواهد گرفت.

وزارت خارجه افغانستان در واکنش به این اقدام تصریح کرد که براساس قوانین و کنوانسیون‌های بین‌المللی، کابل خود را متعهد و مکلف به تأمین امنیت نمایندگی‌های سیاسی و مصونیت کارکنان دیپلماتیک کشورهای خارجی می‌داند.

دولت افغانستان ابراز امیدواری کرد که این اقدام موقتی به زودی مورد بازنگری قرار گرفته و حضور دائمی سفارت استرالیا در کابل همچون گذشته ادامه یابد.

انتهای پیام/.