شهر خبر

اوضاع حسکه و مناطق تازه آزاد شده از لوث تکفیری‌ها در آستانه انتخابات سوریه


اوضاع حسکه و مناطق تازه آزاد شده از لوث تکفیری‌ها در آستانه انتخابات سوریه

در آستانه برگزاری انتخابات ریاست جمهوری در سوریه، ساکنان حسکه نگران اقدامات شبه نظامیان آمریکایی برای ممانعت از حضور آنها در پای صندوق‌های هستند و مناطق تازه آزاد شده از لوث تروریست‌ها هم دغدغه‌های امنیتی دارند.

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری تسنیم به نقل از الاخبار، جنبش و جوش مردمی در حسکه برای انتخابات ریاست جمهوری سوریه به گونه‌ای است که نوید مشارکت بالای ساکنان در این انتخابات را می‌دهد.

این همزمان با درخواست عشایری و رسمی غیرمستقیم از شبه نظامیان «قسد» برای عدم هر اقدامی که رسیدن رای دهندگان به مراکز رای گیری را با مشکل روبرو سازد، است.

باوجود همه دشواری در زمینه تبلیغات انتخاباتی اما در مناطق تحت کنترل دولت سوریه شور و شوق خاصی حکمفرماست و عشایر و مردم این مناطق حمایت قوی خود را از «بشار اسد» اعلام کرده‌اند.

همه خیابان‌ها و محله‌های تحت کنترل ارتش سوریه در حسکه از قامشلی تا شهر حسکه و حومه آن گرفته، آکنده از چادرهای عشایری در راستای حمایت از برگزاری انتخابات ریاست جمهوری سوریه است که ساکنان را به حضور گسترده در مراکز رای گیری تشویق می‌کنند.

این واکنشی به حضور اشغالگران آمریکایی و ترکیه‌ای در این منطقه و تاکیدی بر وابستگی مردمی به سوریه است.

اما در شهر «راس العین» و حومه آن از شور و شوق انتخاباتی خبری نیست و این به علت اشغال آن از سوی ارتش ترکیه است و در مقابل فعالیت در حسکه پرشور است و آنچه به اداره خودمختار کُردی موسوم است هنوز موضع گیری درباره انتخابات ریاست جمهوری سوریه نکرده و کمیته قضایی ویژه انتخابات هم در استان حسکه مرکز انتخاباتی در مناطق تحت کنترل «قسد» مشخص نکرده است.

 

این درحالی است که برخی رهبران کُرد این انتخابات را تحریم و اعلام کرده که در آن مشارکت نخواهند کرد و این نگرانی وجود دارد که شبه نظامیان «قسد» مانع از مشارکت ساکنان مناطق تحت کنترل این شبه نظامیان در انتخابات شوند و اجازه رفتن به حوزه‌های اخذ رای را ندهند.

در این میان «غسان خلیل» استاندار حسکه گفت: نگرانی مردمی درباره ممانعت شبه نظامیان «قسد» یا تصمیم منع تردد از سوی آنها به منظور ممانعت از رسیدن ساکنان به حوزه‌های رای گیری وجود دارد.

وی افزود: همه شواهد از اقبال گسترده‌ای که مراکز رای گیری شاهد آن خواهد بود، حکایت دارد تا پیامی از سوی ساکنان مبنی بر پایبندی آنها به حاکمیت و استقلال و تمامیت ارضی سوریه و مخالفت با حضور اشغالگران و شبه نظامیان آنها باشد.

«حسن المسلط» شیخ قبیله «الجبور» در حسکه به الاخبار گفت: شیوخ عشایر وعده‌هایی از فرماندهان «قسد» مبنی بر عدم اعمال محدودیت برای کسانی که مایل به شرکت در انتخابات ریاست جمهوری سوریه هستند، دریافت کرده است.

وی احتمال داد که انتخابات با استقبال گسترده ساکنان حسکه همراه باشد.

المسلط تاکید کرد: عشایر قبیله «الجبور» که در شمال تا جنوب استان هستند روز انتخابات به پای صندوق‌ها خواهند رفت تا به وظیفه قانونی خود عمل کنند. امیدواریم که محدودیتی برای اهالی هنگام حرکت به سوی مراکز رای گیری در مناطق تحت کنترل ارتش سوریه ایجاد نشود.

«حبیب الطلاع» یکی از شیوخ قبیله «البکاره» هم از هماهنگی عالی میان طیف‌ها اجتماعی در این استان با هدف مشارکت گسترده در انتخابات خبر داد و اعلام کرد که ساکنان بر شرایط سخت فائق خواهند آمد و با دوری مسافت مراکز رای کنار خواهند آمد.

همزمان «علاء الدین الرزیکو» یکی از شیوخ قبیله «الشرابین» در حسکه هم از فعالیت عشایری برای رسیدن ساکنان «راس العین» که در حسکه و حومه آن هستند برای حضور در مراکز رای گیری خبر داد.

«ایلی میرو» رئیس کمیته قضایی انتخابات در حسکه هم از آمادگی برای برگزاری انتخابات از طریق تجهیز مراکز انتخاباتی به همه مسلتزمات سخن گفت و اعلام کرد که کمیته قضایی 157 حوزه رای گیری در استان حسکه مشخص کرده است که 69 مرکز رای گیری در شهر حسکه و 88 مرکز هم در قامشلی و حومه آن قرار دارد.

حمص وحماه آماده انتخابات و نگرانی امنیتی

ساکنان مناطق گسترده از استان‌های حمص و حماه پس از اینکه در سال 2014 به علت شرایط خاص نتوانستند در انتخابات شرکت کنند ، آماده شرکت در انتخابات هستند.

در این میان فعالیت‌های انتخاباتی در حومه حمص و حماه که کنترل دمشق درآمده است، قابل توجه است هرچند که دغدغه‌های امنیتی همچنان پابرجاست.

در فاصله اندکی مانده تا برگزاری این دو استان آماده انتخابات می‌شوند و این پس از آن است که مراکز انتخاباتی مشخص شده و صندوق‌های توزیع شده که این کار ساکنان برای رسیدن به مراکز رای گیری را آسان می‌کند.

آنچه انتخابات ریاست جمهوری را امسال متمایز با دوره قبل در این منطقه می‌کند، بازگشت حومه شمالی حمص و شرقی آن به دامان سوریه و بیشتر روستاها و شهرک‌های حومه شمالی حماه و هم مرز ادلب است تا در رای گیری مشارکت کنند.

در این راستا مناطق «الرستن»، «تلبیسه»، «الفرحانیه»، «تلدو»، «کفرلاها» در حومه شمالی حمص و تدمر در حومه شرقی آن و نیز «مورک»، «اللطامنه»، «حلفایا »در حومه شمالی حماه و «قلیب الثور» در حومه شرقی حماه ، مقدمات برگزاری انتخابات فراهم شده است و تبلیغات انتخابات و پوسترهای سه نامزد مشاهده می‌شود.

با این حال برخی نگرانی‌های امنیتی نزد ساکنان منازل تازه آزاد شده از لوث تروریست‌ها و مناطق همجوار تروریست‌ها وجود دارد و اینکه شبکه‌های خفته تروریستی اقدام به اخلال در برگزاری انتخابات کنند.

این نگرانی پس از اقدام دو موتور سوار در آتش گشودن به محل تجمع انتخاباتی شهروندان در روستای «الفرحانیه» از توابع ناحیه «تلبیسه» در حومه شمالی حمص بیشتر شده است که به کشته شدن یک نفر و زخمی شدن یک نفر دیگر منجر شد.

با این حال، «بسام بارسیک» استاندار حمص  اعلام کرد که این مورد فردی بوده است که درباره آن تحقیق خواهد شد و خطری برای برگزاری انتخابات نیست.

وی افزود: مدیران مناطق و نواحی و روسای پلیس در استان حمص توجیه شده‌اند و دستورات لازم برای فراهم آوردن فضای مناسب و برقراری امنیت در حوزه‌های رای گیری انجام شده است.

انتهای پیام/