به گزارش برنا، عبدالحمید احمدی در گفت و گو با رادیو ورزش زندگی کم تحرک و بی تحرک را چالش عمده تهدید کننده سلامت مردم در جهان دانست و عنوان کرد: باید بپذیریم که زندگی ماشینی و فناوری ها و تکنولوژی های جدید تاثیر مستقیمی بر تغییر سبک زندگی مردم داشته و تحرک و فعالیت بدنی مردم را تحت الشعاع قرار داده است.

او افزود: در حال حاضر شیوه زندگی کم تحرک چالش عمده جامعه ما است و یکی از اصلی ترین عوارض آن چاقی و اضافه وزن است که می تواند پایه اصلی بروز بسیاری از بیماری های غیرواگیردار مانند دیابت، فشار خون بالا، و بیماری‌ های قلبی تنفسی و..... باشد.

معاون فرهنگی و توسعه ورزش همگانی وزارت ورزش با اشاره به پایین آمدن سن بیمارها و افزایش بیماری ها و هزینه های هنگفت درمان، اظهار داشت: برای مقابله با زندگی کم تحرک و بی تحرک چند راهکار مورد توجه وزارت ورزش و جوانان قرار گرفته است. اولین راهکار، دانش افزایی و آگاهی مردم از عوارض ناشی از آن است که مسئولیت عمده آن به عهده صداوسیما و سایر نهادهای فرهنگ ساز کشور است. دومین راهکار، ایجاد جذابیت برای مشارکت و حضور مردم در فعالیت ها و برنامه های متنوع ورزشی است که فدراسیون های ورزشی بیشترین نقش را در آن ایفا می کنند، سومین راهکار، فراهم کردن زیرساخت های مربوط به مشارکت و استفاده مردم از فضاها و مکان های ورزشی است که نقش شهرداری ها در انجام آن بسیار مهم است. و چهارمین راهکار آن است که بتوانیم نهادها و دستگاه های هماهنگ و همراه در ورزش همگانی داشته باشیم و از این حالت جزیره‌ای که هر دستگاه برای خودش برنامه و فضای جداگانه ای داشته باشد، خارج شویم.

احمدی به فعال شدن شورای ورزش همگانی در سطح ملی با حضور وزیر ورزش و جوانان و مدیران ارشد دستگاه های مرتبط جهت هماهنگی و هم افزایی اشاره کرد و گفت: پارسال پنج جلسه با حضور وزیر ورزش و جوانان و مدیران ارشد صداوسیما، وزارت کار، بسیج، وزارت بهداشت، آموزش و پرورش، نیروهای مسلح، آموزش عالی، وزارت کار، و وزارت کشور برگزار کردیم و همچنین شورای ورزش همگانی استانها را به ریاست استانداران جهت انجام هماهنگی و هم افزایی لازم در استانها فعال کردیم.

احمدی افزود: در سال ۹۸ و ۹۹ در حوزه آموزش‌های عمومی، انواع پویش های آگاهی بخش را برگزار کردیم و توانستیم با استفاده از ظرفیت رسانه ای کشور و به ویژه رسانه ملی بسته های رسانه ای و آموزشی مانند انیمیشن، فیلم کوتاه، و مستند را به مردم عرضه کنیم. همچنین در قالب برنامه های ورزش همگانی در رسانه ملی بیش از ۳۴ هزار دقیقه برنامه پخش شده در سال ۹۸ و ۹۹ داشتیم.

دکتر احمدی درخصوص جذب و مشارکت مردم در ورزش همگانی گفت: برای موضوع فرهنگسازی که یک نوع تغییر رفتار است حتماً باید زمان مفید در نظر گرفته شود، فقر حرکتی و شیوع کم تحرکی در جامعه امروز حاصل حداقل یک دوره زمانی ۲۰ ساله است و طبعا غلبه بر آن نیازمند زمان و استمرار برنامه ها است.

وی افزود: تقریبا در طی چهار سال گذشته ما با رویکرد بازاریابی اجتماعی که تغییر رفتار را هدفگذاری کرده است، کارمان را آغاز کردیم و مجموعه دستگاه ها و نهادهایی که در این مسیر با ما همراه شده اند باید کارشان را با همان جدیت دنبال کنند.

احمدی در پاسخ به اینکه چه ضمانتی وجود دارد که تغییر دولت برنامه ترویج ورزش همگانی را تغییر ندهد گفت: خوشبختانه در این دوره قانون مصوب و ابلاغ شده وزارت ورزش و جوانان را داریم که احکام این قانون باید توسط وزارت ورزش و جوانان و با مشارکت و همراهی سایر نهادهای عضو شورای عالی تربیت بدنی و  ورزش کشور عملیاتی و اجرایی شود.

وی ادامه داد: این قانون از مهر ۹۹ توسط ریاست جمهوری ابلاغ شد و مبنای عمل قرار گرفت و نهادهای نظارتی از زمانی که این قانون ابلاغ شده به طور مرتب در حال پایش و پیگیر اجرای تکالیف وزارت ورزش و جوانان در اجرای این قانون هستند.

احمدی با بیان اینکه کرونا باعث ایجاد وضعیت کاملا متفاوتی در ورزش شد گفت: ما سعی کردیم با تغییر الگوها، حداقل در ورزش همگانی از فرصت ها استفاده کنیم و مشارکت های عمومی و همگانی مردم در ورزش را در قالب انواع پویش هایی که به صورت مجازی و رسانه ای دنبال شد استمرار بخشیده و با این تدبیرها و برنامه های ورزش همگانی را متوقف نکنیم. در همین راستا یکی از تاکیدات این بود که فدراسیون های ورزشی فعال تر از گذشته وارد پروسه ورزش همگانی شوند که خوشبختانه حدود چهل فدراسیون با تشکیل کمیته ورزش همگانی در سال ۹۹ برنامه های ورزش همگانی داشته اند.

معاون فرهنگی و توسعه ورزش همگانی وزارت ورزش درخصوص دسترسی مردم به اماکن ورزشی گفت: یکی از همکاران موثر در توسعه ورزش همگانی، شهرداری ها هستند که خوشبختانه در حال انجام ۲،۳ پروژه مشخص با شهرداری ها هستیم و در سال ۱۴۰۰ این مشارکت جدی تر خواهد شد.  همچنین پروژه شهر فعال را با شهرداری ها پیش بردیم،  شهر فعال شهری است زیرساخت های حداقلی (پارک، بوستان، پیاده راه و...) را برای مشارکت مردم در فعالیت های ورزشی فراهم می کند.

وی افزود: برای اولین بار در سال۱۴۰۰ با همکاری سازمان شهرداری ها و دهیاری های کشور، بودجه ورزش همگانی در ردیف بودجه شهرداری ها گنجانده شد که این یک گام بلندی بود که در توسعه ورزش همگانی توسط شهرداری ها برداشته شد.  همچنین طبق هماهنگی های انجام شده با دهیاری ها، توسعه خانه های ورزش روستایی و ایجاد زمین چمن مصنوعی در دستور کار دهیاری ها جهت توسعه ورزش همگانی گنجانده شد.

احمدی تصریح کرد: یکی از برنامه های اصلی ما برگزاری جلسه شورای عالی ورزش تا قبل از پایان این دولت است و در حال حاضر تمامی کارهای مقدماتی تشکیل جلسه شورا از سوی وزارت ورزش و جوانان انجام شده و منتظر تعیین وقت از سوی دفتر معاون اول رییس جمهور هستیم.