شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#دولت#حماس#بلاروس#هواپیمای مسافربری

با طرح ادعایی بی اساس؛

بلاروس گناه فروداضطراری هواپیمای«رایان ایر»را به گردن حماس انداخت

بلاروس گناه فروداضطراری هواپیمای«رایان ایر»را به گردن حماس انداخت

دولت بلاروس مدعی شد که علتِ فرود اضطراری هواپیمای مسافربری خطوط هوایی «رایان ایر» تهدید به بمب گذاری از سوی جنبش مقاومت اسلامی (حماس) بوده است!

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از رویترز، در پی جار و جنجال فراوان ناشی از فرود اضطراری یک فروند هواپیمای مسافربری خطوط هوایی «رایان ایر» در فرودگاه مینسک، پایتخت بلاروس که ابتدا به ظن بمب گذاری و در نهایت با بازداشت «رومن پروتوسویچ» یکی از مخالفین دولت بلاروس صورت گرفت، مقامات مینسک مدعی شدند که علت این فرود اضطراری اعلام خطر بمب گذاری جنبش حماس در این هواپیما بوده است!

مقامات بلاروس در تقلا برای کاستن از حجم انتقادهای شدیداللحن ایالات متحده و اعضای اتحادیه اروپا متنی را منتشر کردند که ادعا می‌شود حاوی تهدید به بمب گذاری است. حال این مقامات برای توجیه اقدام خود در وادار کردن این هواپیمای مسافربری به فرود اضطراری مدعی هستند که این تهدید به بمب گذاری از سوی جنبش حماس صورت گرفته است!

در مقابل، «فوزی برهوم» سخنگوی جنبش حماس هرگونه اطلاع یا ارتباط این جنبش با رویداد مزبور را رد کرد.

گفتنی است، این هواپیما که تحت نظارت سازمان هواپیمایی اروپا است؛ با ۱۲۰ سرنشین از یونان عازم لیتوانی بود که در میانه راه و با ادعای بمب گذاری در فرودگاه مینسک مجبور به فرود اضطراری شد.

اکنون اتحادیه اروپا می‌گوید که این اقدام ناقض قوانین سازمان هوانواردی غیرنظامی اروپا است و بی پاسخ نخواهد ماند.

وزارت خارجه لیتوانی هم از طرح موضوع با دولت واشنگتن خبر داد؛ حال آنکه «آنتونی بلینکن» وزیر خارجه آمریکا با صدور بیانیه‌ای ضمن انتقاد از این اقدام، مدعی شد که در هماهنگی با اتحادیه اروپا به ویژه یونان و لیتوانی، پاسخی شایسته به آن خواهد داد.

لازم به ذکر است، این اقدام از آن جهت برای آمریکا و متحدانش گران تمام شد که هواپیمای رایان ایر در حال تردد میان دو کشور اروپایی عضو ناتو بوده است.