شهرخبر
برچسب‌های مهم خبری:#ایران#جلوگیری#دیپلماسی

کاخ سفید: دیپلماسی بهترین راه برای جلوگیری از هسته‌ ای شدن ایران است

سخنگوی کاخ سفید با تکرار ادعاهای اثبات‌نشده علیه ایران دیپلماسی را بهترین روش برای جلوگیری از هسته‌ای شدن این کشور دانست.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از فارس، «جنیفر ساکی»، سخنگوی کاخ سفید روز دوشنبه با تکرار ادعاهای اثبات‌نشده، دیپلماسی را بهترین روش برای جلوگیری از دستیابی ایران به «سلاح‌های هسته‌ای» توصیف کرد.

او در جمع خبرنگاران گفت: «دیپلماسی بهترین روش برای جلوگیری از دستیابی ایران به سلاح‌های هسته‌ای است.»

جنیفر ساکی درباره دور پنجم گفت‌وگوهای وین در خصوص برجام گفت با آنکه این مذاکرات چالش‌برانگیز و دشوار هستند، واشنگتن مذاکرات با شریکان اروپایی خود را ادامه خواهد داد.

اظهارات سخنگوی کاخ سفید در حالی مطرح شده که ایران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی تفاهم فنی دو طرفه را تمدید کرده‌اند.

«کاظم غریب آبادی» سفیر و نماینده دائم جمهوری اسلامی ایران نزد سازمان‌های بین‌المللی و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در وین روز دوشنبه ضمن اعلام خبر تمدید یک ماهه توافق ایران و آژانس گفت: «تصمیم جمهوری اسلامی ایران برای ادامه ضبط داده‌های دوربین‌های آژانس حداکثر تا یک ماه دیگر، روز دوشنبه از سوی سازمان انرژی اتمی به اطلاع مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی رسید».

دولت «جو بایدن» مدعی است قصد دارد از طریق مذاکرات جاری در شهر وین، پایتخت اتریش زمینه‌های لازم برای بازگشت کشورش به توافق هسته‌ای برجام را فراهم کند.

«دونالد ترامپ»، رییس‌جمهور سابق آمریکا اردیبهشت‌ماه سال ۱۳۹۷ با نقض تعهدات آن کشور از این توافق مورد تأیید شورای امنیت سازمان ملل متحد خارج شد و سیاست موسوم به «فشار حداکثری» را در دستور کار قرار داد.

مقام‌های دولت جو بایدن بارها به صراحت به شکست سیاست فشار حداکثری اعتراف کرده‌اند اما تا کنون از انجام اقداماتی که برای بازگشت به این توافق لازم هستند سرباز زده‌اند. 

واشنگتن می‌گوید تنها در صورتی که دو طرف به برجام بازگرداند حاضر است تحریم‌ها علیه ایران را رفع کند. این ادعای واشنگتن در حالی مطرح می‌شود که تعهدات ایران به صورت کمی قابل راستی‌آزمایی هستند، اما راستی‌آزمایی رفع تحریم‌ها به دست‌کم ۳ تا ۶ ماه زمان نیاز دارد.

جمهوری اسلامی ایران تأکید کرده با توجه به اینکه آمریکا طرفی بوده که توافق را نقض کرده این واشنگتن است که باید با رفع تحریم‌ها به توافق بازگردد و لازم است اجرای تعهدات آمریکا مورد راستی‌آزمایی قرار گیرد. تهران البته تأکید کرده اصرار یا عجله‌ای برای بازگشت آمریکا به توافق ندارد.

دولت آمریکا از زمان اجرایی شدن برجام در دوران ریاست‌جمهوری «باراک اوباما» کارشکنی‌ها را برای به حداقل رساندن منافع ایران از این توافق آغاز کرد.

دولت اوباما علی‌رغم ادعای رفع تحریم‌ها سیاست‌های مختلفی از جمله هراس‌افکنی در بانک‌ها و موسسات مالی بین‌المللی را برای از بین بردن آثار عملی رفع تحریم‌ها در دستور کار قرار داد.

جمهوری اسلامی ایران با توجه به این تجربه خواستار راستی‌آزمایی برای رفع تحریم‌ها است.