شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#انتخابات#مذاکرات وین
بدون تمدید، اساسا مذاکرات وین به بن‌بست می‌خورد /  تندروها تا پیش از انتخابات به هر طریق ممکن در مقابل توافق خواهند ایستاد
احمد زیدآبادی، روزنامه‌نگار:

بدون تمدید، اساسا مذاکرات وین به بن‌بست می‌خورد / تندروها تا پیش از انتخابات به هر طریق ممکن در مقابل توافق خواهند ایستاد

یک تحلیلگر مسائل بین‌الملل گفت: از نظر من، هیچ نگرانی در این رابطه اساسا وجود نداشت. چرا که ایران، چاره‌ای جز تمدید این توافق نداشت و بدون این تمدید، اساسا مذاکرات وین به بن‌بست برمی‌خورد.

اعتمادآنلاین| در این یک ماه علاقه‌ای در طیف تندرو و دلواپس وجود ندارد که توافقی صورت گرفته و در انتخابات تاثیر بگذارد و این مسئله را خیلی روشن مطرح می‌کنند.

 

به گزارش امتداد، در حالی که امروز، سوم خردادماه 1400 فرصت سه ماهه درخصوص نگهداری داده‌های دوربینی نظارتی در تاسیسات هسته‌ای ایران به پایان رسیده، غریب آبادی، سفیر دائم ایران در سازمان‌های بین‌المللی با اعلام خبر تمدید این مهلت، گفت: “تصمیم ایران برای ادامه ضبط داده‌های دوربین‌ها حداکثر تا یکماه دیگر، امروز به اطلاع مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی رسید.”

 

احمد زیدآبادی، روزنامه‌نگار و تحلیلگر مسائل بین‌الملل با اشاره به محتوم بودن این مسئله اظهار داشت: با اینکه گفته می‌شد که نگرانی‌هایی در خصوص عدم تمدید این مهلت و آسیب آن به روند مذاکرات وین وجود دارد، اما از نظر من، هیچ نگرانی در این رابطه اساسا وجود نداشت. چرا که ایران، چاره‌ای جز تمدید این توافق نداشت و بدون این تمدید، اساسا مذاکرات وین به بن‌بست برمی‌خورد.

 

وی افزود: مضاف بر اینکه در صورت، ایران به شدت تحت فشار کشورهای عضو برجام، بخصوص روسیه و چین قرار می‌گرفت تا آن را بپذیرد. به هر حال، بحث نظارت بازرسان در پرونده هسته‌ای ایران، چیزی نیست که تنها خواست یک کشور در جهان باشد و تقریبا، تمام جامعه جهانی این خواسته را دارد.

 

زیدآبادی، تصریح کرد: ایران اگر بخواهد که به سمت عدم همکاری با آژانس حرکت کند، حتما باید به سمت یک بحران عجیب و غریب پیش برویم که آن سر آن ناپیدا خواهد بود.

 

این تحلیلگر مسائل بین‌الملل در ادامه نیز با اشاره به روند مذاکرات وین، خاطرنشان کرد: این مذاکرات، زمانی به نتیجه خواهد رسید که ایران از مواضعی که به عنوان خط قرمز خود اعلام کرده، پائین بیاید. به هر حال، نیک روشن است که تحریم‌ها به طور کامل، یکجا و پیش از انجام تعهدات برجامی ایران، لغو نخواهد شد.

 

وی ادامه داد: بنابراین، باید به یک روند تدریجی مرحله به مرحله، آن هم نه برای لغو کل تحریم‌ها، بلکه برای لغو آن بخش که به برجام مربوط بوده، تن در دهد. تا زمانی هم که چنین فرضی حاصل نشود، حصول به یک توافق نیز بعید به نظر می‌رسد.

 

 

زیدآبادی در ادامه، اشاره‌ای نیز به بحث اخلال طیف تندروی داخلی در روند گشایش‌ها داشت و تصریح کرد: طیف رادیکال، اساسا رغبتی ندارد که کاندیداهای منتسب به دولت از توافق در راستای بهبود وضعیت در انتخابات استفاده کنند و به هر طریق ممکن در مقابل آن خواهند ایستاد. این طیف، شاید بعدا مجبور به حصول به توافق در آینده باشند و شاید هم بر این ترجیح قرار بگیرند که خود این دولت روند مذاکرات را پیش ببرد اما تا قبل از انتخابات به توافقی منجر نشود.

 

این فعال سیاسی، افزود: به هر حال در این یک ماه علاقه‌ای در طیف تندرو و دلواپس وجود ندارد که توافقی صورت گرفته و در انتخابات تاثیر بگذارد و این مسئله را خیلی روشن مطرح می‌کنند.

 

 

وی، بیان داشت: هرکسی در دولت سیزدهم بر سر کار بیاید، مجبور به پیمودن راه توافق خواهد بود. چرا که اساسا راه دیگری وجود ندارد. خصوصا اینکه، اصولگرایان، سیاست خارجی خود را به گرایشات روسیه و چین پیوند زده‌اند و این دو کشور نیز بنا دارند که در منطقه ما تغییراتی حاصل شده و ایران در یک چارچوب عمل کند. یعنی، هم در پرونده هسته‌ای، هم در رابطه با اعراب و اسرائیل، ارتباط با همسایگان و هم در رابطه با مسئله موشکی. بنابراین تا برجام به سرانجامی نرسد، نه تنها روسیه و چین با ما همکاری نخواهند کرد که اتفاقا، اهرم فشاری نیز علیه ایران به وجود آورده‌اند.

 

زیدآبادی در پایان نیز، تصریح کرد: بحث مسائل کلان سیاست خارجی چون توافق و امثال آن، اساسا در قدرت هیچ یک از روئسای جمهور نبوده و سایر نهادها در قبال آن تصمیم می‌گیرند. اما هر دولتی با هر گرایشی هم که سر کار بیاید، مجبور به تن دادن به توافق خواهد بود. چرا که راه دیگری وجود ندارد و در صورت عدم توافق، این اقتصاد کن فیکون خواهد شد.