شهرخبر

مشکل قطعی بدون اطلاع برق تا سه روز آینده حل می‌شود

کدخبر: 414548
اقتصادنیوز :‌ مدیر شبکه توزیع برق شهرستان بیجار گفت: پیگیری‌هایی برای برنامه دار شدن قطعی برق داشتیم و امیدواریم ظرف سه روز آینده این برنامه ریزی انجام شود و قطعی بدون اطلاع برق نداشته باشیم.

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایسنا ،هادی محمدمرادیان امروز دوشنبه (۳ خرداد ماه) در خصوص قطعی بدون برنامه ریزی و اطلاع برق گفت: تامین برق کشور سراسری است و برق شهرستان بیجار جدا از سایر شهرستان‌ها و حتی استان‌های دیگر نیست، به عنوان مثال نیروگاهی که در سنندج برق تولید می کند مختص استان کردستان نیست.

وی افزود: در بحث تامین برق یک ظرفیت تولید و در مقابل آن مصرف‌کنندگان وجود دارند، وقتی مصرف از تولید پیشی بگیرد، کسری برق به وجود می آید.

مدیر شبکه توزیع برق بیجار به تشریح دلیل قطعی برق پرداخت و گفت: کنترل وضعیت قطعی برق به هیچ وجه بر عهده شهرستان نیست؛ دیسپاچینگ ملی در سطح کشور به نسبت مصرف تعیین سهمیه انجام می‌دهد، ما شرکت توزیع نیروی برق هستیم و تولید برق برعهده ما نیست.

وی افزود: متاسفانه مردم تصور می کنند شهرستان قطعی را انجام می‌دهد در حالی که هر چقدر برق قطع شود ضرر بیشتری به شرکت توزیع برق می‌رسد که این ضرر شامل تاسیسات و مبلغی است که در ازای فروش برق به شرکت می‌رسد.

محمدمرادیان به اظهارات سخنگوی صنعت برق کشور اشاره و عنوان کرد: با وجود احداث نیروگاه‌ها ۹‌ تا ۱۰ هزار مگاوات کسری برق داریم، ما نیاز داریم که این کسری تامین شود؛ در زمینه مدیریت مصرف تفاهم‌نامه‌هایی با کارخانه‌ها، ادارات و جایگاه‌های سوخت داشتیم که در زمان پیک مصرف ژنراتور خود را در مدار قرار دهند.

مدیر شرکت توزیع برق شهرستان بیجار در خصوص برنامه دار شدن قطعی برق گفت: پیگیری‌هایی برای برنامه دار شدن قطعی برق داشتیم، برآورد ما این است که ظرف سه روز آینده این برنامه ریزی انجام شود و شاهد قطعی بدون اطلاع برق نباشیم.

وی به زمان‌بر بودن تولید برق تاکید کرد و گفت: مصرف برق سالانه افزایش پیدا می‌کند؛ به عنوان مثال نیروگاه ۱۱۰ مگاواتی طی پنج سال احداث می‌شود اما در طول یک سال ۱۰ هزار مگاوات افزایش می‌یابد.

مدیر شبکه توزیع برق شهرستان بیجار گفت: کسانی که به صورت قانونی و با مجوز استخراج رمز ارز انجام می دهند هیچ فرقی با سایر افرادی که به صورت قانونی برق مصرف می کنند ندارند؛ در حوزه استخراج قانونی ارز دیجیتال مقدار مصرف برق به اندازه‌ای نیست که باعث این مقدار کسری شود با این حال در شهرستان بیجار استخراج با مجوز نیز نداریم.

وی افزود: برای گزارش استخراج غیرقانونی رمز ارزها جایزه ۲۰ میلیون تومانی قرار دادیم و درصورتی که گزارشی باشد استقبال می کنیم و با دادستانی و نیروی انتظامی هماهنگی کامل داریم؛ در بیجار گزارش و کشفی نداشتیم، مواردی در شهرستان وجود داشته که افزایش فاحش مصرف نسبت به سال قبل داشته که پس از بررسی تخلفی مشاهده نشد.

محمدمرادیان گفت: طی چند روز اخیر که قطعی برق وجود داشت، آسیب برقی نداشتیم، اما متاسفانه آسیبی داشتیم که غیر مستقیم به اداره برق ارتباط می‌دهند، در این مورد تحقیقاتی انجام شد و تلفات پرورش ماهی که در شبکه های اجتماعی عنوان شده‌ بود را بررسی کردیم و ابعاد ماجرا مشخص شد.

وی افزود: دلیل تلف شدن ماهی‌ها این بود که بیش از ظرفیت استخر، ماهی در آن وجود داشت و به دنبال آن ظرفیت برق بیشتری استفاده می‌شد و به همین دلیل تجهیزات داخلی دچار فرسودگی می‌شود، بنابراین قطعی بدون اطلاع برق دلیل این اتفاق نبود.

مدیر شبکه توزیع برق شهرستان بیجار در مورد شایعه‌ای که‌ در شبکه‌های اجتماعی پیرامون قطعی برق آتش نشانی بیجار مطرح شده بود، گفت: باید تاکید کنم که آتش نشانی برق اضطراری دارد و همیشه فعال است؛ مشکلی که وجود داشت این بود که تلفن بی‌سیمی که در آتش نشانی وجود داشت شارژ باطری نداشت و در نهایت آتش نشانان با تماس به محل آتش‌سوزی مراجعه کردند و با فداکاری آتش را مهار کردند.

وی افزود: ضمناً طی یک تا دو ماه گذشته اداره صنعت، معدن و تجارت و آتش نشانی طی بازدیدی به واحد تولیدی تذکر دادند که تینر ها منجر به آتش سوزی می‌شوند و اخطار دادند که باید به مکان امنی منتقل شوند اما اهمیتی داده نشد و متاسفانه منجر به آتش سوزی شد.

محمد مرادیان به واحد های صنعتی و تولیدی توصیه کرد که حتماً برق اضطراری به اندازه مصرف برای زمان بی برقی داشته باشند و گفت: این مورد تنها برای این زمان نیست ممکن است مشکلات سرقت رخ دهد که باید آمادگی همیشگی در واحدهای تولیدی وجود داشته باشد.

مدیر شبکه توزیع برق شهرستان بیجار به مشکل عدم رعایت مشترکین اشاره و اظهار کرد: متاسفانه مدیریت مصرف در ایران وجود ندارد، دیدگاه و تصورات مردم این است که ما هیچ مشکلی در تامین برق نداریم اما به این شکل نیست.

وی با تاکید بر اینکه خاموش کردن حتی یک لامپ ۱۰۰ وات توسط تمام خانوارهای کشور می تواند تاثیر زیادی داشته باشد عنوان کرد: در این صورت ۲۰۰۰ مگاوات صرفه جویی می‌شود این در حالی است که مصرف شهرستان بیجار در اوج مصرف در مرداد ماه به ۳۰ مگاوات است.

مدیر شبکه توزیع برق شهرستان بیجار در پایان با اشاره به خبرهای کذبی که در شبکه‌های اجتماعی قرار داده می‌شود، گفت: این خبرها فقط باعث دلسردی همکاران ما می‌شود و امیدواریم که شاهد اتفاقاتی از این دست نباشیم.