به گزارش برنا و به نقل از رویترز این توصیه «آژانس دارویی اروپا» (EMA) برای کارکنان مراقبت بهداشتی که دوز اول واکسن کرونای آسترازنکا را دریافت کرده‌اند، بخشی از بازبینی مداوم درباره عارضه نادر، اما شدید لخته شدن خون در دریافت‌کنندگان واکسن کرونای آکسفورد/آسترازنکا است که در دریافت‌کنندگان واکسن کرونای شرکت جانسون اند جانسون هم گزارش شده است.

EMA از ماه مارس در حال بررسی موارد نادر رخ دادن چنین لخته‌های خونی در وریدهای شکم و مغز در دریافت‌کنندگان هر دوی این واکسن‌ها است و توصیه کرده است که روی بسته آنها هشداری درباره این عارضه نادر درج شود، اما در همان حال می‌گوید سودمندی‌های این واکسن‌ها بسیار بیشتر از خطرات آنها است.

هر دوی واکسن‌های آسترازنکا و جانسون اند جانسون از گونه‌های متفاوتی از ویروس سرماخوردگی برای انتقال ژن‌های پروتئین گل‌میخی سطح کرونا ویروس استفاده می‌کنند تا پاسخ ایمنی بر ضد ویروس برانگیخته شود.»

EMA در بیانیه‌اش در این باره می‌گوید:«با اینکه عارضه لخته شدن خون همراه با افت پلاکت بدنبال واکسیناسیون بسیار نادر است، اما این آژانس همچنان به مردم توصیه می‌کند از امکان بروز علائم لخته شدن خون آگاه باشند... تا بتوانند به طور فوری درمان پزشکی تخصصی مورد نیاز را دریافت کنند.»

این سازمان می‌گوید مردم باید از هر نشانه‌های مربوط به لخته شدن خون یا افت پلاکت خون در طول سه هفته پس از دریافت دوز اول واکسن آسترازنکا ( با نام‌های تجاری Vaxzveria یا Covishield) آگاه باشند و این آخرین توصیه‌ها به اطلاعات این واکسن افزوده خواهد شد.

این توصیه‌های جدید به مشکلاتی افزوده می‌شود که واکسن آسترازنکا را درگیر آن است، از کاهش عرضه و تاخیر در تولید گرفته تا مشکلات قانونی در اتحادیه اروپا به خاطر تحویل ندادن به موقع دوزهای واکسن.

از طرف دیگر شواهد فزاینده درباره اثربخشی این واکسن هم دارد به دست می‌آید. یک بررسی در انگلیس نشان داد تزریق دو دوز واکسن آکسفورد-آسترازنکا  ممکن است حدود ۸۵ تا ۹۰ درصد دچار شدن به بیماری کرونای علامت‌دار موثر باشد.

همچنین یک گزارش رسانه‌ای در این هفته درباره بررسی منتشر شد که دوز سوم یادآور این واکسن می‌تواند میزان آنتی‌بادی‌ها یا پادتن‌های ضد ویروس کرونا را در خون افزایش دهد.