حسن غفوری فرد از چهره‌های سیاسی اصولگرا با بیان اینکه این دوره از انتخابات، یکی از شلوغ ترین انتخابات‌ها خواهد بود، می گوید: تا زمانی که کاندیداهایی که تاییدصلاحیت می‌شوند مشخص نشوند نمی‌توان درباره میزان مشارکت اظهارنظر کرد.

این چهره سیاسی اصولگرا که با خبرگزاری خبرآنلاین گفتگو می کرد، بر این باور است که مردم ما، مردم دقیقه نودی هستند و در لحظه آخر تصمیم می‌گیرند. این عضو جبهه پیروان خط امام و رهبری به دوقطبی در انتخابات باور ندارد و اشاره می‌کند اگر بگوییم  فقط رئیسی و لاریجانی مطرح هستند  به منزله اهانت به دیگر کاندیداها است.

غفوری فرد که موافق پوششی بودن کاندیداها نیست تاکید می کند بحث کاندیدای پوششی مخالف اصولگرایی و روح قانون است.

مشروح مصاحبه خبرگزاری خبرآنلاین با حسن غفوری فرد از سیاستمداران اصولگرا را می‌خوانید؛

********

*آقای غفوری‌فرد! فضای انتخابات را از بُعد مشارکت چگونه پیش‌بینی می‌کنید؟

ابتدا اینکه کاندیداهای نهایی هنوز مشخص نشده‌اند. به ویژه در این دوره، صف طولانی کاندیداها بود یعنی علی رغم محدودیت‌هایی که گذاشته بودند ۶۰۰ نفر شرکت کردند حالا تعداد زیادی از کاندیداها به دنبال این بودند تنها اسمشان مطرح شود اما نزدیک به ۴۰ نفراز مسئولان درجه یک اعم از وزرا، معاونان رئیس جمهور و نایب رئیس مجلس و روسای قبلی مجلس شرکت کردند.

مردم ما دقیقه نودی هستند

در واقع این دوره از انتخابات یکی از شلوغ ترین انتخابات‌ها خواهد بود. تجربه چند دوره‌ای که داشتیم نشان می‌دهد تعدادی که انتخاب می‌شوند عدد یک رقمی یعنی ۶، ۷ کاندیدا هستند. تا زمانی که کاندیداهایی که تاییدصلاحیت می‌شوند مشخص نشوند نمی‌توان درباره میزان مشارکت اظهارنظر کرد. نکته مهم اینکه مردم ما، مردم دقیقه نودی هستند و در دقیقه آخر تصمیم می‌گیرند.

یقینا مشارکت بالای ۵۰ درصد خواهد شد

من فکر می کنم یقینا مشارکت بالای ۵۰ درصد خواهد شد البته مسئله کرونا نیز مشکلات بسیاری ایجاد کرده است. مسئله دیگر اینکه، ما در تهران چهار انتخابات ریاست جمهوری، شورای شهر، میان دوره‌ای مجلس شورای اسلامی و مجلس خبرگان را در پیش داریم که این مسئله هم کار را مشکل‌تر خواهد کرد. یک پیشنهادی که در هیئت اجرایی انتخابات کشور وجود دارد این که شاید انتخابات را طی دو روز برگزار کنند با توجه به اینکه لازم است فاصله اجتماعی هم رعایت شود. در عین حال این اقدام هم مشکل قانون اساسی دارد و شاید نتوان این کار را انجام داد.بنابراین باید این مسائل حل شود تعداد شعبات اخذ رأی افزایش یابد تا مردم منتظر نمانند. در نهایت هم مقام معظم رهبری صحبت می‌کنند مردم هم به فرمایشان ایشان توجه می‌کنند و انشالله مشارکت بالایی را خواهیم داشت. حداقل مشارکت بالای ۵۰ درصد خواهد بود.

*قبلا گفته بودید که اگر آقای رئیسی بیایند سونامی رأی را شاهدیم، در کنار این موضوع شاهد سونامی کاندیداها هم هستیم و ....

همانطور که قبلا گفتم اگر آقای رئیسی بیایند که الحمدلله آمدند اصولگرایان به وحدت خواهند رسید چون شورای ائتلاف و شورای وحدت هر دو در این باره متحد هستند و از آقای رئیسی حمایت می‌کنند از نگاه بنده تعبیر سونامی، تعبیر درستی نیست با توجه به اینکه تحصیلکرده این رشته هستم سونامی،الزاما به معنای زلزله بزرگی نیست بلکه به معنای زلزله داخل دریاست اما در اصطلاح به عنوان یک اتفاق بزرگ از آن یاد می‌کنند.

اگر اصلاح‌طلبان هم دو چهره شاخص مطرح کنند مشارکت بالا می‌رود

 با توجه به حضور آقای رئیسی، حمایت‌های بسیاری از چهره‌ها به ویژه شورای ائتلاف و شورای وحدت از ایشان و با توجه به اینکه ایشان در دوره قبل ریاست جمهوری هم کاندیدای اجماع ساز اصولگرایان بودند، به نظر می‌رسد در این دوره هم با آمدن ایشان، یک وحدت مطلوبی بین اصولگرایان به وجود آمده است. در عین حال اگر وحدتی بین اصلاح‌طلبان شکل گیرد و آنها هم دو چهره شاخص مطرح کنند تا حدودی به بالا بردن میزان مشارکت کمک می‌کند. در نتیجه بحث‌ها علمی‌تر، دقیق‌تر و قابل ملاحظه‌تر خواهد شد و همین نکته موجب می‌شود مشارکت مردم نیز افزایش پیدا می‌کند.

اختلاف‌نظرها روشن تر و شفاف‌تر و روش‌های کار مشخص می‌شود و در نهایت باعث بالا رفتن میزان مشارکت خواهد شد. در هر حال فکر می‌کنم باید صبر کنیم نتیجه تاییدصلاحیت‌ها را اعلام کنند . بسیاری از کاندیدهایی که ثبت نام کردند یا خودشان وارد می‌شوند یا اگر تاییدصلاحیت نشوند باید از کاندیداهای دیگر حمایت کنند. آن زمان است که بحث‌ها تا حدود زیادی دقیق تر مطرح می‌شود و امیدواریم بهتر در این باره اظهارنظر کنیم.

رئیس جمهور آینده از میان شاخص‌ترین چهره‌ها خواهد بود

*از میان کاندیداهای فعلی کدامیک از نگاه شما شانس پیروزی دارد ؟

به هر حال یک نفر در نهایت پیروز انتخابات می‌شود البته چون بنده عضو هیئت اجرایی انتخابات کشور هستم نمی‌توانم به طور مستقیم، اظهارنظرکنم یا کسی را معرفی کنم. پیشگو نیستم و علم غیب هم خبر ندارم اما در نهایت یک فرد انتخاب می‌شود؛ این یک نفر هم از شاخص‌ترین چهره‌ها خواهد بود. به نظر می‌رسد از میان ۴۰، ۵۰ نفر چهره‌های شاخصی که در انتخابات شرکت کردند اگر طبق روش عادی باشد ۸، ۹ نفر و یا حداکثر ۱۰ نفر انتخاب شوند. چون یک بار ۱۰ نفر هم داشتیم. در دو دوره‌ای که بنده شرکت کردم ۴ نفر تاییدصلاحیت شدند یا نهایتا ۸ نفر بود. 

از نگاه من، وقتی کاندیداها معین شوند راحت تر می‌توان در این باره اظهارنظر کرد الان کسانی هستند که ممکن است شانس خوبی برای پیروزی داشته باشند اما نتوانند تاییدصلاحیت شوند. من نمی‌توانم اسم ببرم چون در هیئت اجرایی انتخابات مسئولیت دارم. الان زمان تبلیغات برای کاندیدایی نیست و باید به قانون پایبند باشیم. طبق قانون، زمان تبلیغات کاندیداها، ۲۰ روز منتهی به روز انتخابات است از ۸ خردادماه تبلیغات کاندیداها آغاز می‌شود آن زمان شاید بتوان بهتر نظر داد.

غفوری فرد به کاندیداهای انتخابات ۱۴۰۰: برای چهار عدد رأی امنیت را فدا نکنید

کاندیداها برای چهار عدد رأی امنیت را فدا نکنند

*وظیفه کاندیداها برای افزایش مشارکت چگونه می دانید؟ به ویژه از بُعد اینکه وارد تخریب رقیب نشوند..

نکته نخست این است که کاندیداها نباید امنیت کشور را فدای چهار عدد رأی کنند؛ چه آنهایی که تاییدصلاحیت می‌شوند و چه آنهایی که تایید نمی‌شوند. بنابراین باید توجه داشت کسانی که کاندیدا می‌شوند یعنی می‌خواهند به کشور خدمت کنند و قانون اساسی را اجرا کنند یعنی اولویت آنها، اجرای قانون است. بنابراین اولین نکته در اظهارنظرات کاندیداها برای مشارکت، این است که امنیت کلی کشور را درنظر بگیرند، به خارجی‌ها گِرا ندهند و نظام را تضعیف نکنند.

نیش و کنایه و زخم زبان زدن کاندیداها به یکدیگر مردم را دلسرد می‌کند

نکته دوم این است که کاندیداها به یکدیگر نیش و کنایه و زخم زبان نزنند چراکه این گونه اقدامات مردم را دلسرد می‌کند. مردم هم می‌گویند فلان گروه، گروه دیگر را تخریب می‌کند و دیگری هم فلان گروه را تخریب می‌کند بنابراین هر دو گروه بد هستند. ایرادی ندارد هر کسی بیاید و توانایی‌های خود را بیان کند نه که ضعف دیگران را بگوید به بیانی دیگر کاندیداها باید بگویند که با فلان سابقه کاری که داشتم می‌توانم خدماتی را انجام بدهم. طبق فرمایش امیرالمومنین، این تظاهر، تضاد و زخم زبان زدن را برطرف کنند و تلاش کنند گسل‌های اجتماعی را التیام ببخشند و مردم را امیدوار کنند اگر مردم امیدوار بشوند در انتخابات مشارکت خواهند کرد اما اگر اصلاح‌طلبان بیایند و بگویند اصولگرایان خلاف کرده‌اند در مقابل اصولگرایان هم بگویند اصلاح‌طلبان خلاف کرده‌اند. مردم هم می‌گویند هر دو گروه دچار خلاف شده‌اند و شایسته رأی دادن نیستند.

سطح مشارکت افزایش خواهد یافت اگر....

بنابراین امنیت کشور ، تمامیت ارضی، قانون اساسی و اصل انقلاب باید برای همه کاندیداها که افراد خدمتگزاری هم هستند مهمتر از رأی باشد و به دلیل چند عدد رأی، همه چیز را زیر سوال نبرند و در نتیجه خودشان هم کاری نتوانند انجام دهند. از این رو مهمترین راه برای افزایش مشارکت مردم، امیدوار کردن آنها به آینده است.کاندیداها بیایند بگویند که فلان ظرفیت‌ها در کشور وجود دارد و ما یک درصد جمعیت دنیا هستیم بیش از ۱۵درصد منابع دنیا را در اختیار داریم. ما از لحاظ نیروی انسانی که عامل اصلی در توسعه است بسیار غنی هستیم افراد تحصیلکرده با ضریب هوشیِ بسیار بالا در طول این انقلاب و ۴۲ سال داریم که حداقل ۴ نسل از این مدیران جوان در کوران انقلاب تربیت شدند و توانایی اداره کشور را دارند. در نتیجه اگر این امیدها را در مردم زنده کنیم احتمالا سطح مشارکت افزایش خواهد یافت.

بعید می‌دانم رقابت درون جناحی اصولگرایان شکل گیرد اگر....

 *فرض بر این بگیریم که دو سه نفر از این تعداد کاندیداهای اصولگرا تأییدصلاحیت بشوند آیا کنار هم قرار می گیرند یا رقابت درون جریانی مانند سال ۹۲ در جریان اصولگرایی شاهدیم؟ آیا اصولگراها به اصولگراهای ۹۲ شبیه می شوند یا اصولگرایان ۹۶ ؟

بنده بر این باورم انشالله اصولگرایان، همان‌هایی که تاییدصلاحیت خواهند شد حداقل در درون اصولگرایی (همان طور که از اصولِ اصولگرایی است) به یکدیگر کمک کنند و عده‌ای هم که به هر دلیلی ردصلاحیت شدند به کمک تاییدصلاحیت‌شده‌ها خواهند آمد؛ اصلاح‌طلبان هم هستند اگر این گونه باشد بعید می‌دانم که رقابت درون جناحی شکل گیرد. رقابت به معنای دشمنی نیست بلکه به معنای بیان توانایی‌ها است ضرر هم ندارد. این کار عملی است اگر بدون زخم زبان زدن به دیگران و بدون استفاده از کلمات و جملات کوبنده که به مثابه خنجر فروکردن است، باشد.

باید تلاش کنیم فرد اصلح انتخاب شود و دولت قوی تشکیل دهد

در واقع کاندیداها باید اظهارات امیدوارکننده مطرح کنند و در داخل خودشان هم به یکدیگر بگویند اگر بیایند فلان توانایی‌ها را دارا هستم. مردم ما هم از نظر سیاسی، از بلوغ بسیار بالایی برخوردارند و می‌توانند تشخیص بدهند که کدام از یک از حرف‌ها عملی است و کدام یک از حرف‌ها جنبه شعار دارد. انشالله که انتخاب اصلح انجام خواهد شد. نکته دیگر اینکه از لحاظ ریاضی و آماری به هر نسبت، تعداد بیشتر باشد شانس خطا کمتر است.

 بنابراین اگر سطح مشارکت افزایش یابد احتمال اینکه فرد اصلح انتخاب شود و بتواند بهتر مملکت را اداره کند بسیار بیشتر است اما آن کسانی که از سوی شورای نگهبان تاییدصلاحیت می‌شوند یعنی صالح هستند. هر کدام از آنها رأی بیاورند انشالله مورد تایید همه مردم خواهند بود. ما باید تلاش کنیم که اصلح انتخاب شود تا بتواند حمایت بیشتری داشته باشد و دولت قوی تشکیل دهد. با توجه به شرایط جهانی، اگر دولت آینده از حمایت اکثریت مردم برخوردار باشد قاعدتا در تعامل جهانی نیز می‌تواند موفق تر عمل کند.

انشالله اصلاح‌طلبان به وحدت برسند

*نقش شورای ائتلاف و وحدت برای همگرایی چگونه است؟

خوشبختانه هر دو شورا به توافق رسیدند و از آقای رئیسی حمایت می‌کنند بنابراین وحدت تا این مرحله به نتیجه رسیده است. انشالله اصلاح‌طلبان هم به وحدتی برسند، چهره‌های شاخص معین شوند تا مردم بهتر بتوانند تصمیم بگیرند.

بحث کاندیدای پوششی مخالف اصولگرایی و روح قانون است

* بحث کاندیدای پوششی که در حال مطرح شدن است، آیا به کاندیداهای اصولگرا گفته شده که به میدان بیایند و کاندیدای پوششی باشند؟

اصلا چنین بحثی صورت نگرفته و هیچ کدام از آنها هم به این دلیل برای کاندیداتوری نیامده‌اند. این مسئله مخالف اصولگرایی است که چند نفر بیایند جای چند نفر را بگیرند اما عملا یک نفر کاندیدا باشند. این مسئله مخالف روح قانون است. براساس قانون، کسی که تاییدصلاحیت می‌شود خودش باید به معنای واقعی کاندیدا باشد و به عنوان کاندیدا وارد صحنه انتخابات شود. تا جایی که بنده می‌دانم کسانی که از جریان اصولگرایی نامزد شدند اعلام کردند که به نفع هیچ کس کنار نمی‌روند و تا پایان می‌مانند. آنهایی که کاندیداهای حقیقی هستند این توان را در خودشان احساس کردند که می‌توانند خدمت کنند. آن چند نفری که شانس بالای تایید شدن دارند کسانی هستند که در مدیریت‌های ارشد کشور حضور داشتند و قدرت خود را نشان داده‌اند. بنابراین هر کدام از آنها انتخاب شوند انشالله مورد تایید خواهند بود.

ممکن است برخی کاندیداهای نظامی به نفع رئیسی کنار بکشند

*این احتمال وجود دارد نظامیانی که در فضای انتخاباتی هستند به نفع کاندیدای اجماعی اصولگرایان کنار بروند؟

نخست اینکه بحث نظامی نیست قاعدتا اینها باید از پُست نظامی شان انصراف بدهند، خارج شوند و استعفا بدهند و کاندیدا شوند. اما در این مقطعی که گفتم بین کسانی که وجهه نظامی دارند و کسانی که نظامی نیستند تفاوتی نیست همه اینها آمده‌اند چون احساس کردند که باید به کشور خدمت کنند در نهایت ممکن است برخی از آنها شاید احساس کنند می‌توانند با کمک به آقای رئیسی و یا شخصی که شانس بیشتری دارد خدمت بهتری به کشور ارائه دهند و موجب پراکندگی آراء نشوند. منحصر به اینکه ما شاهد مناظرات کاندیداها هم می‌توانیم باشیم که می‌تواند تا حد بسیاری تعیین کننده و شفاف‌کننده باشد.

به دوقطبی اعتقادی ندارم

*دوقطبی رایج را در چه می بینید؟

اصولا بنده به دوقطبی اعتقاد ندارم اگر بگوییم که فقط رئیسی و لاریجانی مطرح هستند  به منزله اهانت به دیگر کاندیداها است. تمام کاندیداهایی که آمدند از مدیران ارشد کشور بودند و خدماتی را طی چند سال برای نظام انجام داده اند. همه آنها این اعتماد بنفس را دارند که می‌توانند در کشور خدمت کنند. شورای نگهبان از آنها برنامه خواسته که چه برنامه‌ای برای اداره کشور دارند. حتی برخی سالها روی برنامه شان کار کردند تا برنامه منظمی تدوین کنند که مورد قبول شورای نگهبان باشد. بنده به دو قطبی، چه بین این دو نفر یعنی رئیسی و لاریجانی باشد و چه دیگران، اعتقاد ندارم بلکه بر این باورم همه کسانی که تاییدصلاحیت می‌شوند خودشان به تنهایی یک قطب هستند و می‌توانند دولت نهایی را تشکیل بدهند.

برای همه کاندیداها دعا می‌کنم

بنده برای همه آنها دعا می‌کنم. توصیه بنده به همه کاندیداها این است که سعی کنند گسل‌های اجتماعی را که ایجاد شده برطرف کنند من تمایل ندارم هیچ کدام از این کاندیداها که شخصیت‌های خوبی هستند به دیگران کنایه بزنند و زحمات دیگران را نادیده بگیرند. به ویژه سرمایه اجتماعی ما که طی سال‌های گذشته به شدت آسیب دیده و مردم از وضعیت موجود ناراضی هستند. هیچ کس نمی‌تواند مشکلات معیشتی مردم را انکار کند. نباید در این شرایط نمک به زخم آنها پاشید و دنبال مقصر بگردیم. بنابراین گذشته را باید رها کرد و کاندیداها به مردم بگویند که ما در آینده می‌خواهیم فلان اقدامات را انجام دهیم و برنامه شان را ارائه دهند.