شهر خبر

خطیب‌زاده: در صورت تمدید تفاهم دسترسی فراپادمانی به آژانس داده نخواهد شد

سخنگوی وزارت امور خارجه در خصوص تمدید یک ماهه موافقتنامه ایران و آژانس گفت: در شورای عالی امنیت ملی گفت‌وگو‌ها صورت گرفته است و توجه به این نکته ضروری است که این توافق دسترسی فراپادامانی به آژانس بین‌المللی انرژی اتمی را نمی‌دهد.

خبرگزاری میزان - سعید خطیب‌زاده در نشست خبری خود با خبرنگاران که در روز دوشنبه ۳ خرداد برگزار شد ضمن تبریک به در خصوص تمدید یک ماهه موافقتنامه ایران و آژانس اظهار داشت: در اینجا دو مطلب باید گفته شود؛ یکی اینکه این در شورای عالی امنیت ملی گفت‌وگو‌ها صورت گرفته است و در پروسه بررسی‌های نهایی است و در اولین فرصتی که این پروسه و این فرایند نهایی شود دبیرخانه اعلام یا سازمان انرژی اتمی رسمی خواهد کرد.

وی تاکید کرد: توجه به این نکته ضروری است که این توافق دسترسی فراپادامانی به آژانس بین‌المللی انرژی اتمی را نمی‌دهد.
 
سخنگوی وزارت امور خارجه ادامه داد: این تفاهم دسترسی فرا پادمانی به آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نمی‌دهد و دسترسی است برای اینکه دوربین‌ها فیلمبرداری‌های خودشان را در چارچوب پروتکل الحاقی داشته باشند، اما از روزی که مصوبه مجلس اجرایی شده هیچ دسترسی به آژانس داده نشده است.

خطیب‌زاده تاکید کرد: بعد از این هم اگر این تمدید صورت بگیرد باز هم دسترسی فرا پادمانی به آژانس داده نخواهد شد، مگر در پایان این فرآیند گفتگو‌ها. زمانی در وین به نتیجه مشخصی برسیم این فیلم‌ها می‌توانند در اختیار آژانس قرار بگیرد باید تا آن روز صبر کنیم من فکر می‌کنم که نهایتاً امروز این تصمیم اعلام شود.
 
وی با بیان اینکه مصوبه مجلس لازم‌الاجرا است، اضافه کرد: مصوبه مجلس عدم ایجاد دسترس فراپادمانی یا اجرای پروتکل الحاقی از سوی ایران است. سازمان انرژی اتمی هم در همین چارچوب و همین اجرای مصوبه، کلیه دسترسی‌های فراپادمانی را متوقف کرد. دوربین‌ها فیلم را برمی‌دارند، اما دسترسی وجود ندارد. اگر تمدیدی از طرف شورای عالی امنیت ملی انجام شود و در پایان با فیلم‌ها چه کنیم تصمیم داخلی جمهوری اسلامی ایران است.

 

 

انتهای پیام/