شهرخبر
برچسب‌های مهم خبری:#آمریکا#افغانستان#پاکستان

طبق برخی گزارش ها؛

آمریکا در مرز پاکستان و افغانستان پایگاه نظامی می سازد!

آمریکا در مرز پاکستان و افغانستان پایگاه نظامی می سازد!

برخی رسانه های افغان با استناد به اظهارات مردم محلی می گویند که آمریکا مشغول ساخت پایگاه هوایی بزرگی در آن سوی خط مرزی «دیورند»، در منطقه «پاراچنار» پاکستان است.

به گزارش خبرگزاری مهر، رسانه های افغانستان از جمله خبرگزاری پژواک و روزنامه سرخط، به نقل از منابع محلی، می گویند که آمریکا مشغول ساخت پایگاه نظامی بزرگی در آن سوی خط «دیورند» در مرز افغانستان و پاکستان است.

این در حالی است که روز دوازدهم ماه میلادی می (۲۲ اردیبهشت)، وزارت خارجه پاکستان گفته بود که خاک خود را در اختیار نظامیان آمریکایی قرار نخواهد داد.

خبرگزاری اسپوتنیک نیز پیشتر به نقل از مسئولان ولسوالی «زازی آریوب» ولایت پکتیا نوشته بود که در آن‌سوی خط دیورند، نیروهای بیگانه مشغول ساخت پایگاهی هستند که از پایگاه «لوگر» هم بزرگتر است.

این ساخت و سازها، در حدفاصل مناطق «شیلوزان» تا «منگل» گزارش شده که حدود ۷ یا ۸ کیلومتر از نقطۀ صفر مرزی فاصله دارند.

محل دقیق تر احداث این سازه نظامی که ظاهرا پایگاه هوایی است؛ شهر مرزی «پاراچنار» پاکستان در منطقه موسوم به جاز است. گفته می شود که پرواز بالگردهای نظامی در این منطقه افزایش یافته است.

این در حالی است که وزارت دفاع آمریکا مدعی است که نیروهای این کشور، ۵ پایگاه خود در افغانستان را تخلیه کرده و آن را به نیروهای امنیتی افغان سپرده‌اند.

پیشتر نیز گزارش هایی وجود داشت که آمریکا با توجیه پر کردن خلاء امنیتی در افغانستان به دنبال ایجاد پایگاه در یکی از کشورهای هم مرز با نوار شمالی افغانستان است. اما تمرکز بیشتر روی کشورهای آسیای میانه بود که حوزه نفوذ چین و به ویژه روسیه هستند حال آنکه دولت مسکو هم هشدارهایی در این زمینه داد.

هنوز گزارش ها مبنی بر احداث پایگاه نظامی آمریکا در مرز افغانستان و پاکستان رسماً تائید نشده و گمانه زنی ها با استناد به اظهارات مردم محلی صورت می گیرد.