به گزارش برنا؛ تاکنون فاز پیش بالینی، فازهای اول و دوم بالینی کپسول مولنوپیراویر و اثر آن روی بیماران مبتلا به کووید ۱۹ انجام شده است و فاز سوم این آزمایش ها نیز در بیمارستان های یاشودای حیدرآباد کشور هند آغاز می شود.

این فاز با هدف ارزیابی کارایی و ایمنی داروی ضد ویروس مولنوپیراویر در درمان بیماران مبتلا به کووید ۱۹ با علائم خفیف و متوسط در بیمارستان های یاشودا در شهر حیدرآباد انجام می شود. قرار است این آزمایش ها در ۳۲ بیمارستان در سراسر کشور هند انجام شود. 

دکتر لینگایا آمیدالیا (Lingaiah Amidalya)، مدیر پزشکی بیمارستان های یاشودا، با اعلام شروع این آزمایش ها، اظهار داشت: «اولین بیمارستان در هند انتخاب شده برای مرحله سوم آزمایش ها بالینی یک امتیاز است. ما امیدواریم که این آزمایش ها موفقیت آمیز باشد و ثابت کند که این دارو یک تغییر دهنده است.

اگر بیماران بتوانند در مرحله خفیف بیماری با کپسول مولنوپیراویر درمان شوند، می توان انتقال کووید ۱۹ را کنترل کرد و از وخیم شدن بیشتر بیماری در مقیاس بزرگ جلوگیری کرد بنابراین می تواند بار بیماری از روی سیستم بهداشت و درمان و همچنین جامعه کاهش یابد و پیامدهای قابل توجهی بر بار مالی انسان ها ایجاد کند.»

به گفته پژوهشگران در این آزمایش های بالینی، داوطلبان بیمار مبتلا به کووید ۱۹ بدون بستری شدن در بیمارستان، روزانه ۸۰۰ میلی گرم از این دارو را به مدت ۵ روز در بیمارستان ریافت می کنند و به مدت ۱۰ روز با پزشکان خود تعامل منظم دارند و ۱۵ روز به طور چرخشی در بیمارستان پسگیری می شوند. 

 نتایج آزمایش ها نشان می دهد که کپسول مولنوپیراویر یک داروی ضد ویروسی ریبونوکلئوزید β-d-N4-هیدروکسی سیتیدین بوده که قادر به مهار RNA ویروس کرونا است. به گزارش سیناپرس، واقع این دارو در توالی RNA ویروسی خطا ایجاد کرده و باعث توقف تکثیر ویروس شده و بیماری را کوتاه مدت کرده و انتقال ان را محدود می سازد. 

دانشمندان دانشگاه اموری (Emory) ایالات متحده آمریکا پیش بینی کرده اند که کپسول مولنوپیراویر اثر خود را طی ۲۴ ساعت پس از دوز اول نشان می دهد و تجویز این کپسول خوراکی روی بیماران مبتلا به کووید ۱۹ شدید باعث کاهش شدت علائم در این بیماران می شود.

مطالعات پیش بالینی (آزمایش های حیوانی) نشان داده است که داروی مولنوپیراویر می تواند بار ویروسی کرونای سارس ۲ عامل کووید ۱۹ را به میزان قابل توجهی کاهش داده و گسترش بیماری از حیوان به حیوان را کاملاً سرکوب کرده و تکثیر ویروس را متوقف کند.

در یک آزمایش بالینی فاز یک که در انگلستان انجام شد، مولنوپیراویر ایمن شناخته شده و تا روزانه دو بار ۸۰۰ میلی گرم و به مدت پنج روز در افراد مورد آزمایش شده تجویز می شود. فاز دوم آزمایش های بالینی این دارو که در ایالات متحده انجام شد، مشخص کرد که کلیه بیمارانی که به مدت ۵ روز کپسول مولنوپیراویر را دریافت کرده اند، به طور کامل درمان شده و تست کرونایشان منفی بوده است.

منبع : سیناپرس