شهر خبر

تبدیل حمام نخست سمنان به مرکز آب درمانی

ایسنا/ براساس آخرین خبرهای بدست رسیده، تبدیل حمام نخست سمنان به مرکز آب درمانی صورت می گیرد.

حمیدرضا دوست محمدی در نشست هم اندیشی و مراسم تجلیل از فعالان میراث فرهنگی شهرستان سمنان اظهار کرد: بناهای تاریخی اگر بدون استفاده باقی بمانند به مرور تخریب می شوند، و طرح تبدیل حمام نخست سمنان به مرکز آب درمانی نیز در همین راستا در دستور کار این اداره کل قرار گرفته که طرح آن نیز در دست اجراست .

سرپرست اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان خاطرنشان کرد: این حمام با حفظ شرایط حمام های سنتی به بخش خصوصی واگذار می شود.

وی با بیان اینکه مرمت و حفاظت بناهای تاریخی استان سمنان با مشارکت مردم و سازمان های مردم نهاد تسریع می شود اضافه کرد: مرمت، پاسداشت و نگهداری آثار تاریخی به تنهایی وظیفه اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی نیست و نیاز به مشارکت مردم، سازمان های مردم نهاد، متخصصان، دستگاه های اجرایی مرتبط و رسانه ها دارد.

سرپرست اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان سمنان با اشاره به اینکه در استان تحول خوبی در بخش گردشگری بخصوص در بخش بافت های تاریخی صورت گرفته است، تأکید کرد: تسریع این حرکت نیاز به هم افزایی و مشارکت همگانی دارد.

او با بیان اینکه در استان سمنان مالکیت برخی از بناها در اختیار سایر دستگاه های اجرایی است، گفت: در نظر است با برگزاری جلساتی در سراسر استان با سایر دستگاه های اجرایی متولی که مالک بناهای تاریخی هستند، زمینه بازدید و استفاده مردم و گردشگران از بناهایی که در اختیار اداره کل نیست فراهم شود.

دوست محمدی با تأکید بر نقش مهم آموزش و فرهنگ سازی در حفاظت از آثار تاریخی و توسعه گردشگری بیان کرد: مساجد باید به مراکز فرهنگی تبدیل شوند و این مهم نیز از تأکیدات مقام معظم رهبری است و میتوان موزه قرآن در مساجد راه اندازی کرد.

او اضافه کرد: 80 درصد بناهایی که در اختیار اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان سمنان بوده، تاکنون واگذار شده و مرمت های قابل توجهی نیز در آثار تاریخی سراسر استان صورت گرفته است که ازجمله فاخرترین مرمت ها میتوان به مرمت چشمه علی و تپه حصار دامغان اشاره کرد.

سرپرست اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان سمنان با تأکید بر اینکه بناهای تاریخی اگر بدون استفاده باقی بمانند تخریب می شوند، گفت: بر این اساس طرح تبدیل حمام نخست سمنان به مرکز آب درمانی در دست اجراست و این حمام با حفظ شرایط حمام های سنتی به بخش خصوصی واگذار می شود.

او با تأکید بر نقش مهم شهرداری ها، شوراهای اسلامی شهرها و روستاها و دهیاری ها در حفاظت و مرمت آثار تاریخی و حفظ هویت بناهای تاریخی افزود: کارگروه مهر و میراث در هر شهرستان باید تقویت شود.

او با سپاس از افرادی که در پاسداشت میراث فرهنگی و زبان سمنانی نقش دارند، ابراز امیدواری کرد: روزی شاهد باشیم که شعار پاسداشت میراث فرهنگی در زبان تک تک مردم جاری باشد.

سرپرست اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان سمنان همچنین بر حفظ و حراست از میراث معنوی در حوزه خوراک و پوشاک و مراسم آئینی در کنار توجه به میراث ملموس تأکید کرد و افزود: میراث فرهنگی زمینه ساز یک جامعه قوی است و پاسداشت میراث تاریخی صرفا نگه داشت کالبد اثر نیست، بلکه نگهداشت روح و جان فضا هم اهمیت دارد و زمینه ساز سلامت اجتماع است.

تبدیل حمام نخست سمنان به مرکز آب درمانی