افشای اسناد محرمانه درباره برنامه حمله هسته‌ای آمریکا به چین

اسناد محرمانه منتشر شده نشان می دهد آمریکا در دهه ۵۰ میلادی به دنبال استفاده از سلاح هسته ای علیه چین بودند. 

بر این اساس، مقامات آمریکایی در ۱۹۵۸ میلادی تردید داشتند که بتوانند با سلاح‌های متعارف از متحد خود تایوان در مقابل چین دفاع کنند. آنها بدین منظور و برای پیش بینی حملات تلافی جویانه اتحاد جماهیر شوروی سابق در قبال این حمله تصمیم گرفتند گزینه هسته‌ای را انتخاب کنند.

این اطلاعات که توسط "دانیل الزبرگ"، تحلیلگر نظامی سابق آمریکا منتشر شده است نشان می‌دهد آمریکا در آن زمان و برای دفاع از چین تایپه یا همان تایوان و از ترس پاسخ اتمی متحدان چین تصمیم داشت گزینه حمله هسته‌ای به چین را انتخاب کند.

الزبرگ در تشریح این اسناد محرمانه گفت: سالهاست درباره بحران تایوان و اختلافات آن با چین در حال تحقیق هستم و این اسناد را همزمان و در طول این سال‌ها بار‌ها بررسی کرده، ولی تاکنون آن‌ها را فاش نکرده بودم.

وی در ادامه اظهار کرد: در حال حاضر که چین و آمریکا بار دیگر وارد تنش‌های سیاسی و اقتصادی شده اند تصمیم گرفتم برخی از این اسناد را به صورت طبقه بندی شده منتشر کنم.

براساس این اسناد محرمانه، مقامات نظامی و امنیتی آمریکا تصمیم گرفته بودند در صورت تشدید اختلافات چین با تایوان برای حل بحران و دفاع از شریک خود در منطقه از تسلیحات هسته‌ای استفاده کنند.

ژنرال ناتان توئینینگ، رئیس وقت ستاد مشترک ارتش آمریکا اعلام کرده بود واشنگتن برای اینکه موفقیت خود در این درگیری را تضمین کند قرار بود از سلاح‌های هسته‌ای علیه چین استفاده نماید.

در این اسناد محرمانه آمده است اگر اختلافات چین با تایوان در آن زمان حل و فصل نمی‌شد، آمریکا قرار بود به شهر‌های مرکزی چین از جمله شمال شانگهای حمله هسته‌ای کند.

پکن بیش از ۴ دهه است بر سر مالکیت حوزه دریای چین جنوبی و نیز جزیره تایوان با واشنگتن اختلاف دارد. آمریکا دریای چین جنوبی را جزو آب‌های بین المللی می‌داند و حق رفت و آمد خود در این آب‌ها را محفوظ می‌داند اما چین هرگز این موضوع را نپذیرفته است.

متفکران رئالیست در آمریکا بر این باورند ظهور چین در آسیا بزرگترین تهدید امنیت ملی این کشور است. استراتژیست های آمریکایی همچون جان مرشایمر، سردمدار رئالیسم تهاجمی بر این باورند دریای چین جنوبی، دریای ژاپن و نیز جزیره تایوان سه منطقه ای است که احتمال جنگ میان آمریکا و چین بر سر آنها وجود دارد. با این حال، ظهور تسلیحات هسته ای عاملی بازدارنده تلقی می شود که مانع از گسترش جنگ به صورت سنتی همانند آنچه در دو جنگ جهانی رخ داد می شود. به همین دلیل جنگ احتمالی آمریکا و چین محدود خواهد بود اما رئالیست ها بر این باورند واشنگتن باید همان سیاست مهاری که علیه شوروی سابق اعمال کرد را علیه پکن اجرایی کند.