شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#رونالدو#مسی

تولد هفتاد و پنج سالگی اسطوره سرخ پوش ؛ اعجوبه‌ای بزرگتر از رونالدو و مسی

در ستایش جرج بست اسطوره باشگاه منچستر یونایتد و تیم ملی ایرلند شمالی

امروز هفتاد و پنجمین سالگرد تولد یکی از اعجوبه های جهان فوتبال است. مردی که اگر در این روزگار می زیست بی گمان قابلیتی کمتر از رونالدو و مسی را نمی توانستیم برای او متصور باشیم . جرج بست اسطوره تیم فوتبال منچستر یونایتد .

خبرگزاری فوتبال ایران پارس فوتبال دات کام :

امروز هفتاد و پنجمین سالگرد تولد یکی از اعجوبه های جهان فوتبال است. مردی که اگر در این روزگار می زیست بی گمان قابلیتی کمتر از رونالدو و مسی را نمی توانستیم برای او متصور باشیم . جرج بست اسطوره تیم فوتبال منچستر یونایتد . جمله ای مشهور در جهان فوتبال وجود دارد :

 pele good, maradona better, and George best ؛ پله خوب و مارادونا بهتر و جرج بهترین است .

این شبه جمله در حالی در انگلیسی گفته می شود که خوب آن یعنی مارادونا سابقه دو فینال جام جهانی و کسب یک عنوان قهرمانی و یک نایب قهرمانی و پله سابقه سه فینال جام جهانی و سه قهرمانی را دارد اما بهترین یا همان جرج بست هیچگاه در جام جهانی شرکت نکرده است .

او اهل کشور ایرلند شمالی است که شاید اگر انگلیسی بود آنها تا این اندازه در افتخارات ملی کم نداشتند .


او ستاره تیم منچستر یونایتد بود و ۳۶۱ بار با پیراهن منچستر یونایتد به میدان رفت. با این تیم قهرمان انگلستان در سالهای ۱۹۶۵ و ۱۹۶۸ و قهرمان اروپا در سال ۱۹۶۸ شد . قهرمانی که همراه با انتخابش بعنوان مرد سال جهان فوتبال همراه شد اما او را از بعد محبوبیت پنجمین عضو از گروه موسیقی و مشهور بیتلز می دانستن که سمبل شهر لیورپول بود و مردان بزرگی چون جان لنون و پل مک کارتنی و جورج هریسون و رینگو استارتز آنها را تشکیل داده و جهان موسیقی را با فروش ششصد میلیون دلاری آثارشان مبهوت کرده اند و انتخاب جرج بست خوش قیافه در این گروه علی رغم آن که او در تیم دشمن لیورپولی ها ( منچستر یونایتد)بودبسیار شگفت انگیز است.
اما در جهان فوتبال او جرج بست است که هیچ همراهی ندارد و مشهور ترین شماره هفت تیم منچستر یونایتدی است که همه مردانی چون اریک کانتونا و بکهام … را با این شماره منچستری ها می شناسند اما بست فوق ستاره آن گونه بود که روزگاری پله سلطان بزرگ جهان فوتبال در موردش گفت:

جرج بست بهترین بازیکنی است که تا کنون دیده ام این بالا ترین درجه شهرت است که یک بازیکن آرزوی رسیدن به آن را دارد. جرج بست بازیکن با استعداد انگلیسی قادر بود تا گلهایی خارق العاده در شرایط دشوار به ثمر برساند. او با ظرافتی ورزشکارانه حرکت میکرد و مهارتهای جادویی با توپ و بالانسهای حیرت آورش در گذر از مدافعان تعجب آور بود.


جرج بست حکایت نابغه هائی چون گارینشا و مارادونا و پل گاسکوین را تکرار کرد و نشان داد نبوغ او در سمت تخریب هم یگانه است و چنین بود که خیلی زود راهی ناکجا آباد حاشیه ها و الکل شد.
او سر انجام بعلت مصرف بیش از اندازه الکل در ۵۹ سالگی در گذشت و جهان فوتبال را به حسرت ابدی برد .

دکتر تورج عاطف – اختصاصی خبرگزاری پارس فوتبال