شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#بورس
آنچه باید درباره بازارها 3 خرداد 1400 بدانید

رفتار متفاوت بورس و دلار/ تردید و دودلی در بازارها

کدخبر: 414390
اقتصادنیوز: با جابه جایی مداوم موقعیت خریداران و فروشندگان، تردید و دودولی در بازارها موج میزند.

به گزارش اقتصادنیوز، نوسان رفتار بازارها اگرچه محدود شده اما موقعیت های برتر خریداران و فروشندگان به تناسب اخبار و تحولات وین، مرتب جابه جا میشود. در بازار ارز قیمت دلار وارد کانال 23 هزار تومان شد و خریداران سعی دارند در این کانال اول کف سازی کنند و بعد در صورت مقاومت در سطح کنونی کم کم خود را برای سطوح بالاتر آماده کنند اما این روند شکل رفت و برگشت به خود گرفته است. البته خود خریداران با توجه به اخبار و تحولات رسیده از وین سطوح کنونی قیمتی را ناپایدار ارزیابی میکنند. موازی با بازار ارز، در معاملات نیمایی 279 میلیون دلار عرضه شد که تنها 99 میلیون دلار فروخته شد (یعنی معادل این است که تنها 36 درصد از عرضه ها فروخته شد). با این روایت در معاملات نیمایی، حالا برخی میگویند با همان نرخ  موثر 20400 تومان هم خریداری نیست، هرچند که این موضوع به تنهایی نمیتواند دال بر نبود تقاضا برای دلار باشد.

در تازه ترین تحولات مربوط به وین، روز یکشنبه عباس عراقچی، مسئول هیئت مذاکرات کننده ایران در وین به مجلس آمد و تاکید کرد امریکا روی رفع تحریم های بخشی تاکید دارد اما اختلافات بر سر تحریم های یکجانبه بخش تروریستی و حقوق بشر اعمال شده در دولت ترامپ است. البته عراقچی گفته طرفین گام های اساسی را برداشته و دور پنجم مذاکرات که از سه شنبه این هفته آغاز میشود، میتواند هم امیدوارکننده تر و هم جدی تر باشد که طرفین روی جزییات به بحث میپردازند. حسن روحانی، رئیس جمهور نیز در جلسه ستاد کرونا تاکید کرده تهران تا زمان توافق نهایی به مذاکرات وین ادامه میدهد. آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه در گفت وگو با شبکه تلویزیونی abc با وجود اذعان پیشرفت مذاکرات در وین مدعی شده که نشانه هایی مبنی بر بازگشت ایران به برجام را نمی بیند. البته بلینکن تاکیده کرده که فشار حداکثری نتوانسته موفق شود و به شکست انجامیده است. یکی از دپیلمات های ارشد ایالات متحده هم عنوان کرده گام ها در وین روبه جلو بوده اما همچنان اختلافات جدی پابرجاست. دور پنجم مذاکرات درحالی قرار است آغاز شود که مهلت توافق سه ماهه ایران و آژانس به پایان رسیده و همچنان رایزنی ها ادامه دارد؛ امروز دوشنبه رافائل گروسی در این باره کنفرانس خبری برگزار میکند. دیروز عصر این کنفرانس لغو شده بود. گمانه زنی هایی مبنی بر توافق یک ماهه ایران و آژانس هم البته شنیده میشود که به تایید و تکذیب هیچ از مقامات داخلی و خارجی نرسیده است. تنها نماینده ارشد روسیه در مذاکرات وین از این رویداد احتمالی استقبال کرده و البته آن را ضروری برای بازگشت طرفین به برجام اعلام کرده است.

بازارها با طولانی شدن تحولات وین، اکنون اما در آستانه انتخابات ریاست جمهوری در تردید و دودلی به سر می برند و این را میتوان در جابه جایی مداوم موقعیت های خرید و فروش بازیگران در بیشتر بازارها مشاهده کرد. برخلاف بازار ارز که موج های ثبت دیده شد، اما بورس برای دومین روز متوالی بازی را به فروشندگان واگذار کرد و شاخص یکسره قرمزپوش شد. ناظران بازار تغییر وضعیت بازار را در شرایط کنونی دور از ذهن و تا حدودی بعید میدانند. در بازار خودرو هم با ابلاغیه افزایش قیمت خودروسازان تکانه های در بازار مشاهده شده اما هنوز تغییر جدیدی حادث نشده است. البته دو سناریو برای روزهای آینده بازار خودرو مطرح میشود؛ برخی نشانه های افزایش قیمت ها را تایید کرده اند و برخی هم معتقدند بازار با کاهش شکاف میان قیمت کارخانه و بازار، از تب و تاب میافتد چون مشتری فعالی هم در بازار وجود ندارد.

همسو با حرکت بازارها، مجوز افزایش قیمت ها در بسیاری از صنایع اعلام میشود. سیمانی به صورت رسمی اعلام کرده که افزایش نرخ داده اند. قطعه سازان و خودرویی ها به تازگی افزایش نرخ دادند. افزایش نرخ شکر تایید شد اما برای لبنی ها همچنان گمانه زنی مطرح است. برای لوازم خانگی افزایش قیمت ها تکذیب شده اما گزارش های میدانی چیز دیگری می گوید. به نظر میرسد از ناحیه تورم زایی بودجه و افزایش سطح عمومی قیمت ها، خریداران خوش بین هستند و معتقدند همچنان میتوانند در بازارها از موقعیت های خرید بهره ببرند.